Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Topbedrijven willen klaarheid Schiphol

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 534 
|
 Telegraaf 
Topbedrijven willen klaarheid Schiphol

’Concurrentiepositie in gevaar als groei uitblijft’

Multinationals dringen aan op toekomstbesluit

door Arnold Burlage


AMSTERDAM, maandag
    De top van het bedrijfsleven eist van het kabinet dat er op korte termijn duidelijkheid komt over de toekomst van Schiphol.

      De luchtvaartsector luidt vanavond tijdens het jaarlijkse Schiphol-diner, in bijzijn van premier Balkenende en verkeersminister Eurlings, de noodklok over de verzwakte positie van de luchthaven.

    Bestuursvoorzitters van meer dan dertig grote, internationaal opererende ondernemingen vinden dat Schiphol in de gevarenzone is beland. Dat blijkt uit een onderzoek onder dertig vooraanstaande bestuursvoorzitters, waarover deze krant reeds beschikt.

    De luchthaven is samen met goed gekwalificeerd personeel de belangrijkste factor voor de vestiging van ondernemingen in ons land. Schiphol verliest echter snel marktaandeel. Oorzaken voor de verzwakte positie zijn politiek beleid, beperking van groei, maar ook de vliegtaks en het doorberekenen van de veiligheidskosten aan passagiers.
     
Verbindingen

      „Hierdoor komen verbindingen met belangrijke economische centra en daarmee de concurrentiepositie van Nederland in gevaar”, waarschuwt Oswald Schwirtz, voorzitter van de Amsterdamse Kamer van Koophandel (KvK), die het onderzoek liet uitvoeren. Uit het onderzoek blijkt dat het belastingklimaat van minder belang is als mondiale ondernemingen kiezen voor vestiging in ons land.

    „Het belangrijkste is de zogenoemde drieeenheid: Randstad, luchthaven en zeehaven(s). Een nationaal belang. Niet alleen voor internationale bedrijven, maar ook voor ons eigen mkb”, voert Schwirtz aan.

„Internationale bereikbaarheid wordt steeds belangrijker. Bedrijven opereren in een internationale markt. Zeker voor Nederland geldt dat de groei buiten de landsgrenzen ligt. Amerikaanse en Aziatische bedrijven hebben voor Nederland gekozen, vaak met Schiphol als doorslaggevende factor”, vervolgt hij.

    Kabinet en Tweede Kamer nemen nog dit jaar belangrijke besluiten over de toekomst van onze luchtvaart en Schiphol. Schwirtz: „In de politieke discussie over de toekomst van Schiphol verschuift de aandacht steeds vaker van het stimuleren van groei en economie naar het beperken van overlast. Dit heeft een groot effect op de concurrentiekracht en het vestigingsklimaat in ons land. (…) We moeten in Nederland anders gaan denken. Niet hoe we de overlast kunnen verminderen door beperking van de groei. Maar hoe we kunnen groeien, zonder overlast. Nu houden we onszelf voor de gek.”

          Het advies om de groei van Schiphol in 2020 te beperken tot 510.000 vluchten verontrust de ondernemers.

      De voorzitter van de Amsterdamse Kamer van Koophandel vindt die voorlopige groei niet genoeg.
    De KvK-voorzitter bepleit om de vliegtaks te besteden aan het versterken van de positie van Schiphol.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer

Tja, We konden er op wachten........!
Een functionele kwaliteits Luchthaven is ook voldoende !

Geplaatst door Rose

Behalve blaaskaak Eurlings zit vanavond dus ook normen-en-waarden-prediker Balkenende aan het Schiphol-diner.

Deze voormalige wethouder van nota bene Amstelveen zou toch beter moeten weten!

Eet smakelijk minister-president en próóóst.

Geplaatst door Victor

Niet voldoende? ..met de huidige gelijkswaardigheids criteria van 12.300 ernstig gehinderden komt schiphol niet verder dan 460.000 vluchten....die 510.000 is dus een nep grens...

Geplaatst door Observer

Victor, Er zijn moties goedgekeurd door Eurlings. In het Alders Eindadvies staat weer gewoon 12300. Eurlings stelde voor 11800, en zou graag uiteindelijk uitkomen op die 11000 van het MNP.
Die Alders toch....
Verschil 1300 huizen extra staan voor 35.000 vluchten extra !

Geplaatst door Victor

Observer, Dank u voor de reactie..kent U het rekensommentje hoe er van aantallen vluchten naar aantallen ernstiggehinderden wordt gerekend?
Dat zou ik wel eens graag duidelijk in kaart zien......zon 30 vluchten per ernstiggehinderde haal ik uit Uw gegevens, maar dat kan waarschijnlijk niet zo berekend worden...

Ik hoor graag als U een duidelijk uitleg heeft.


Geplaatst door Observer

WAAR BLIJFT DIE BELOOFDE HSL, die in 1995 al beloofd werd in Schiphol PKB 1995. Die zou veel van het Europees verkeer gaan overnemen.............!
Zou wenselijk zijn dat de Kamer van Koophandel zich daar eens voor inzette !

Geplaatst door Ton

Láát al die berekeningen maar.
Enige tijd geleden schreef ik dat ik hoopte dat er een voldoende recessie zou komen om de groei uit schiphol te halen.
Wel, het lijkt er van te gaan komen. Die ongebreidelde hebzucht van het Amerikaanse en Westeuropese kapitalisme in de huidige vorm, waarvan Schiphol en z'n ondersteunende lobby deel uitmaakt, beleeft inderdaad nú die enorme financiële dreun.
Laten we het zó maar even houden.
Hopelijk is het turbo-kapitalisme hiermee voorlopig even ter ziele en gaat de hindervermindering ten gevolge van tevéél vliegtuigen eindelijk lukken.
Elk nadeel heb ze voordeel.

Geplaatst door E. von der Meer

Nadat minister Eurlings vorige week het Aldersadvies in ontvangst nam en dit betitelde als een historisch moment worden de eerste media activiteiten al gestart om het met de bewoners overeengekomen plafond van 510.000 vliegtuigbeweingen t/m 2020 weer ter discussie te stellen. Dit plafond zou volgens het Aldersadvies nog in wetgeving verankerd moeten worden maar ja.... Uitplaatsing moet ook nog succesvol plaatsvinden richting Leliestad en Eindhoven. Er kan tussntijds nog heel wat gebeuren voordat deze verankering echt zal plaatsvinden. Schiphol is en blijft natuurlijk iets heel aparts waar de gewone spelregels niet altijd hoeven te worden gerespecteerd.
Erwin von der Meer voorzitter VGP

Geplaatst door V.O.S.

Topbedrijven willen klaarheid Schiphol

Dat willen de mensen die al jaren ernstige hinder van Schiphol ondervinden, ook !
De enige klaarheid die zij reeds gekregen hebben, is het feit dat zowel de luchtvaartsector als de regering, maling aan de geluidsgehinderden hebben !