Topbedrijven willen klaarheid Schiphol
’Concurrentiepositie in gevaar als groei uitblijft’
Multinationals dringen aan op toekomstbesluit
door Arnold Burlage
AMSTERDAM, maandag
De top van het bedrijfsleven eist van het kabinet dat er op korte termijn duidelijkheid komt over de toekomst van Schiphol.
De luchtvaartsector luidt vanavond tijdens het jaarlijkse Schiphol-diner, in bijzijn van premier Balkenende en verkeersminister Eurlings, de noodklok over de verzwakte positie van de luchthaven.
Bestuursvoorzitters van meer dan dertig grote, internationaal opererende ondernemingen vinden dat Schiphol in de gevarenzone is beland. Dat blijkt uit een onderzoek onder dertig vooraanstaande bestuursvoorzitters, waarover deze krant reeds beschikt.
De luchthaven is samen met goed gekwalificeerd personeel de belangrijkste factor voor de vestiging van ondernemingen in ons land. Schiphol verliest echter snel marktaandeel. Oorzaken voor de verzwakte positie zijn politiek beleid, beperking van groei, maar ook de vliegtaks en het doorberekenen van de veiligheidskosten aan passagiers.
Verbindingen
„Hierdoor komen verbindingen met belangrijke economische centra en daarmee de concurrentiepositie van Nederland in gevaar”, waarschuwt Oswald Schwirtz, voorzitter van de Amsterdamse Kamer van Koophandel (KvK), die het onderzoek liet uitvoeren. Uit het onderzoek blijkt dat het belastingklimaat van minder belang is als mondiale ondernemingen kiezen voor vestiging in ons land.
„Het belangrijkste is de zogenoemde drieeenheid: Randstad, luchthaven en zeehaven(s). Een nationaal belang. Niet alleen voor internationale bedrijven, maar ook voor ons eigen mkb”, voert Schwirtz aan.
„Internationale bereikbaarheid wordt steeds belangrijker. Bedrijven opereren in een internationale markt. Zeker voor Nederland geldt dat de groei buiten de landsgrenzen ligt. Amerikaanse en Aziatische bedrijven hebben voor Nederland gekozen, vaak met Schiphol als doorslaggevende factor”, vervolgt hij.
Kabinet en Tweede Kamer nemen nog dit jaar belangrijke besluiten over de toekomst van onze luchtvaart en Schiphol. Schwirtz: „In de politieke discussie over de toekomst van Schiphol verschuift de aandacht steeds vaker van het stimuleren van groei en economie naar het beperken van overlast. Dit heeft een groot effect op de concurrentiekracht en het vestigingsklimaat in ons land. (…) We moeten in Nederland anders gaan denken. Niet hoe we de overlast kunnen verminderen door beperking van de groei. Maar hoe we kunnen groeien, zonder overlast. Nu houden we onszelf voor de gek.”
Het advies om de groei van Schiphol in 2020 te beperken tot 510.000 vluchten verontrust de ondernemers.
De voorzitter van de Amsterdamse Kamer van Koophandel vindt die voorlopige groei niet genoeg.
De KvK-voorzitter bepleit om de vliegtaks te besteden aan het versterken van de positie van Schiphol.
Geplaatst door Observer uit Nederland
Een functionele kwaliteits Luchthaven is ook voldoende !