Toestellen te dicht bij elkaar bij landing Schiphol

SCHIPHOL - Twee vliegtuigen die tegelijkertijd naast elkaar aan het landen waren op de Polderbaan en de Zwanenburgbaan kwamen daarbij te dicht bij elkaar. De landingen verliepen verder goed, maar de Onderzoeksraad voor Veiligheid is toch een onderzoek begonnen.
Het incident vond plaats op dinsdag 13 november. Een Boeing 737 van de KLM en een Airbus A330 van Garuda Indonesia draaiden tegelijkertijd in voor de landing op de twee banen. In spitsuren is het gebruikelijk om parallel te landen of te starten. Bij de landing twee weken geleden kwamen de toestellen bij het indraaien te dicht bij elkaar. Volgens de norm moeten ze minimaal duizend voet van elkaar in hoogte verschillen wanneer ze van beide kanten indraaien. Dit om te voorkomen dat ze een te ruime bocht maken en elkaar op dezelfde hoogte raken. Omdat de Polderbaan iets noordelijker ligt dan de Zwanenburgbaan, zitten de toestellen voor die baan al lager. ,,We hebben het vermoeden dat het andere toestel al eerder is gaan dalen waardoor ze al op gelijke hoogte zaten. Daarmee is de norm dus overschreden. Maar uit het onderzoek moet nu blijken of dat klopt en waardoor het fout is gegaan’’, licht een woordvoerder van de Onderzoeksraad toe.
Al eerder waren er problemen met het parallel gebruik van de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Maar toen ging het steeds om startende toestellen die te dicht bij elkaar kwamen. Vandaar dat de uitvliegroute van de Zwanenburgbaan iets is verschoven naar het oosten, zodat die piloten eerder naar het oosten wegdraaien
Geplaatst door AN uit Amsterdam