Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Toestel vloog extreem laag over Haarlem

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 999 
|
 Haarlems Dagblad 
Toestel vloog extreem laag over Haarlem

SCHIPHOL -  Het vliegtuig van Royal Air Maroc, dat vorige maand in botsing met een groep ganzen kwam, is vervolgens extreem laag over Haarlem gevlogen. Dat heeft de Onderzoeksraad voor de Veiligheid van Pieter van Vollenhoven dinsdag bekend gemaakt.

In het eerste rapport over het incident staat dat het vliegtuig door de botsing op een hoogte van 210 meter bleef vliegen. Op die hoogte is de Boeing 737 vervolgens met slechts een werkende motor over Haarlem en Spaarndam gevlogen.

Toen het toestel zondagavond 6 juni opsteeg vanaf Schiphol, kwam het in aanraking met een groep ganzen. Volgens de onderzoeksraad zorgde dit voor zware schade aan het vliegtuig. De linkermotor viel uit en de Boeing was niet meer in staat om hoogte te winnen. Tijdens de landing op de Polderbaan klapten ook nog eens de banden van het rechterlandingsgestel. Tijdens de vlucht raakte niemand gewond. Wel kwamen er vanuit Haarlem en Spaarndam vragen van verontruste bewoners die het vliegtuig wel erg laag hadden zien overvliegen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard

en dit was 'normaal' en onder contrôle volgens de luchtverkeersleiding? Natuurlijk, zolang het goed gaat ja...

Geplaatst door Woudstra

Het moet al decennia geleden zijn geweest dat er door mensen op hun voorhoofd tikten als ze hoorden dat Schiphol, toen de grootse bouwplannen bekend werden, niet zou worden verplaatst. Schiphol dat in een relatief klein land en specifiek in de Randstad navenant te weinig ruimte heeft vanwege de alsmaar opdringende bebouwing.
Vanwege dat de Staat grootaandeelhouder is komt het niet in de botte hersens op om b.v. in de Noordzee en grote moderne luchthaven te bouwen. De futuristen gebroeders Das hadden al een schitterende tekening gereed en Nederlandse waterbouwkundigen hebben dat elders in de wereld op diverse plekken laten zien dat dit heel goed mogelijk is. Schiphol is een 'mainhub' die daar eigenlijk niet had moeten liggen en al helemaal niet had moeten kunnen uitbreiden. Ik heb het geluk gehad op tijd Mokum te verlaten en ver buiten het geluidsbereik van deze luchthaven te kunnen wonen.
Als ik nu, als toerfietser, in de buurt van Castricum, een nieuwe konsentratie van geluid, kom ben ik altijd weer gelukkig met mijn nieuwe domicili. Tot slot: de geluidsmeting rondom Schiphol is nooit objektief geweest t.o.v. de omwonenden. Deze zijn jarenlang met een kluitje in het riet gestuurd. Schiphol een luchthaven die op de verkeerde plaats is gelokaliseerd.