Toelichting van PVRC m.b.t. regio Castricum over de hinderbeperkende maatregelen

Betreft: Uitvoering hinderbeperkende maatregelen (brief van minister Eurlings aan Tweede Kamer d.d. 7 februari 2008 aangaande informatie over vier experimenten)
Toelichting van PVRC m.b.t. regio Castricum (incl. Limmen, Heilo, Akersloot en Uitgeest).
- de tekst van de brief is te vinden op de site van PVRC (Knipsel)nieuws d.d. 7 februari (Eurlings)
- in 2006 waren er 53.000 starts van de Polderbaan in noordelijke richting en 85.000 landingen op de Polderbaan uit noordelijke richting; gelukkig komt er maar een klein deel hiervan over onze regio
- de Polderbaan is de meest preferente baan voor landingen terwijl de Kaagbaan de meest preferente baan voor starts is (106.000)
- wat betreft de starts vanaf de Polderbaan is er een dag- en een nachtregime wat betreft routes en tijdvak ; vier van de vijf startroutes bij dag gaan na zeven 7 km in oostelijke en westelijke richting, de vijfde trekt door en gaat eerst ten zuiden van Akersloot oostwaarts; ’s nachts gaan er ten oosten van Uitgeest drie routes naar het oosten en twee na Akersloot naar het westen en noordwesten; voor landingen overdag geldt geen vastgestelde route (de verkeersleider praat al ritsend de toestellen binnen)
- de nacht is standaard gedefinieerd als van 23:00 uur tot 06:00 uur; het experiment is verlenging van de nachtelijke periode van 06:00 naar 06:30 uur
- per saldo zal als gevolg van het experiment ongeveer 8.000 minder ernstig gehinderden en 2.400 minder ernstig slaapverstoorden zijn (met name in Amsterdam en Zaanstad); hierbij zij aangetekend dat verwacht wordt dat o.a. Akersloot te maken krijgt met een toename van 96 ernstig gehinderden; PVRC heeft daarom in een nota beroep aangetekend en voorgesteld om de route een bocht te laten (om Akersloot heen en door te trekken tot voorbij Alkmaar) alvorens naar het westen af te buigen
- het onafhankelijk parallel starten; hierbij gaat het om het testen van startend verkeer van de Zwanenburgbaan; tijdens het experiment zal er geen gebruik worden gemaakt van de Polderbaan; uiteindelijk gaat het om het verminderen van de hinder bij de Buitenveldertbaan; door route aanpassing (wat verder naar het noorden doortrekken alvorens via het oosten naar het zuiden af te buigen)zal de hinder voor Amsterdam beperkt worden; bij punt vier is opgemerkt dat er voor de dag v.w.b. de Polderbaan één route is die naar het noorden doortrekt alvorens naar het oosten af te buigen
- niet in deze brief is genoemd het experiment waarbij voor de nacht hoger gevlogen gaat worden (met name gunstig voor onze regio); op 13 maart 2008 start de proef met de gewijzigde naderingsprocedure (op NIRSI, een aanvliegpunt voor de kust bij Egmond, wordt hierbij omhoog gebracht van 4000 naar 5500 ft); uit een proef is gebleken dat door toepassing van glijvluchten de hinder aanmerkelijk verminderd door minder motor gebruik en minder geluid a.g.v. het hoger vliegen
- tot slot zij opgemerkt dat er aan de Alderstafel gewerkt wordt aan het mogelijk substantieel hoger aanvliegen voor de dag; met name voor het buitengebied zal dat ook goed merkbaar zijn
het geheel overziend lijkt het PVRC bestuur dat er positieve resultaten behaald kunnen worden van de inspanningen de hinder te verminderen. 9 februari 2008.
Geplaatst door Willem uit Heemskerk