Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Toch wettelijke bescherming omwonenden Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 578 
|
 Telegraaf 
Toch wettelijke bescherming omwonenden Schiphol

DEN HAAG - Voor bewoners die verderaf van Schiphol wonen in het zogeheten buitengebied, komt er toch wettelijke bescherming tegen geluidshinder. Staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) deed die toezegging woensdag in de Tweede Kamer.

Hij gaat samen met staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen (Verkeer) harde normen uitwerken. Daarin wordt, net als nu voor omwonenden dichtbij de luchthaven, vastgelegd „hoeveel mensen maximaal wakker mogen liggen”, zei een verheugde PvdA-fractiewoordvoerder Diederik Samsom. Hij kondigde samen met CDA-collega Maarten Haverkamp een motie aan om die winst te „kapitaliseren”.

De Kamer debatteerde over de toekomst van Schiphol met Van Geel en Schultz. Het kabinet wil Schiphol de ruimte geven voor verdere groei in ruil voor afspraken via een convenant om de herrie terug te dringen.

Het convenant betitelde Samson als nepbescherming. Hij drong aan op lawaaibegrenzers in het buitengebied, een soort handhavingspunten zoals nu in de binnenste ring van Schiphol bestaan.

Onzalig noemde de oppositiepoliticus verder de kabinetsplannen voor het salderen, via flexibele geluidsnormen. Daarbij mag de herrie op de ene plaats toenemen zolang de overlast elders maar afneemt en per saldo gelijk blijft. Volgens Schultz moet nader milieuonderzoek nog uitwijzen in hoeverre dat instrument haalbaar is. Zij broedt verder nog op mogelijkheden voor een grotere rol voor omwonenden bij het vaststellen van het convenant, waarvoor in de Kamer stemmen opgaan.

De Kamer zoutte echter haar oordeel over de inzet van het kabinet op tot dit najaar. Volgens de VVD zijn de luchtvaartsector en omliggende gemeenten eerst aan zet om het convenant te sluiten. Ferme kritiek hielden GroenLinks en SP. „Schiphol vraagt, Schultz levert”, daar komt het volgens Wijnand Duyvendak (GroenLinks) allemaal op neer.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Olav uit NULL

Pas op:

Er is vele malen hie voor gewaarschuwd. Er is verschil tussen hoeveel mensen wakker liggen en hoe groot de kans is dat iemand wakker ligt.

Wanneer het buitengebied nu ook nog wordt vergroot, wordt ook de kans dat mensen overlast krijgen over een groter gebied uitgestrekt

'Tot dit najaar' betekent, zoals ook Eversdijk al aankondigde, doorduren van de storm. het wantrouwen en de onrust.

Hier wordt weer een onaanvaardbare boodschap met woorden verbloemd. Onkunde of hypocrisie? Laten we het bij het eerste houden, dan is er nog kans op ontstaan van inzicht.

Geplaatst door gerard uit Castricum

Krek, zo is het. De vraag is of de te handhaven normen gebaseerd worden op bereiklbare vliegcapaciteit of op redelijke hinderbeperking. Beide "heren" tegelijk dienen kan niet, dat is al gebleken. Het klinkt dus mooi, handhaving, maar het ís pas mooi als de hinder daadwerkelijk met dit handhaven daadwerkelijk aan banden kan worden gelegd. De hinder is nu al veel te veel, zo ver van Schiphol, in een gebied waarheen tot voor kort mensen vluchtten voor de overlast van Schiphol. Die hinder moét dus minder!

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Dat moet zeker Gerard, die hinder MOET minder.
De teistering put mensen uit, mensen moeten gewoon naar binnen om niet horendol te worden, dag in dag uit.

"Capaciteit", het heiligdom van Schultz moet maar eens ontheiligd worden. Eerst leven, dan vliegen en niet andersom. Daar waar niet geleefd kan worden, daar zet je aardappels of zo, de mensen die er wonen biedt je een uitstekende vergoeding. Is dit financieel onmogelijk, dan is vliegen dus financieel onmogelijk, niet het wonen. Mensen bewust opzadelen met (geluids)terreur is tenslotte strafbaar, ook voor de overheid en zelfs voor een winstgevend bedrijf.