Tirade raad tegen Schiphol
HAARLEMMERMEER - De Haarlemmermeerse gemeenteraad heeft het helemaal gehad met Schiphol. Luider en duidelijker dan gisteravond in de raadzaal is dat nog niet eerder naar voren gekomen. Daar werd beraadslaagd over de Haarlemmermeerse bijdrage aan de evaluatie van het Schipholbeleid.
Daarbij vielen veel harde woorden, richting onder anderen algemeen directeur G. Cerfontaine van Schiphol en staatssecretaris M. Schultz (VVD). De lokale politici voelen zich door hen ‘gepiepeld’ zei bijvoorbeeld R. Heimerikx van Leefbaar Haarlemmermeer. Alleen VVD’er J. de Baat nam afstand van de tirade, die hij af deed als ‘een grote broek’ en ‘stoere taal’.
Schultz en Cerfontaine zeggen een dubbele doelstelling na te streven - groei van de luchthaven en terugdringen van de overlast - maar in de praktijk tonen ze zich louter geïnteresseerd in de mainportfunctie, is één van de grootste grieven van de politici. En de Haarlemmermeerse waarschuwing dat hierdoor het draagvlak voor Schiphol afkalft, wordt in de beleving van de raadsleden ‘arrogant’ in de wind geslagen.
Ze doelen op een recente spreekbeurt van Cerfontaine die het Haarlemmermeerse geluid daarbij af deed met ‘sprookjes’. ,,Cerfontaine moet beter weten. Als het draagvlak onder een vliegtuig verdwijnt, duvelt het naar beneden’‘, aldus Heimerikx. Ook D66-raadslid B. Ottens kon zijn irritatie over Cerfontaine niet meer voor zich houden. ,,Hij doet schade aan de luchthaven.’’ En: ,,Als hij nog eens zegt dat hij met de buren wil praten, zeg hem dan maar dat hij in Amsterdam en Amstelveen moet zijn. Wij zijn namelijk de huisbaas.’‘
Haarlemmermeer is het zat dat het verslechterende imago van de luchthaven op de gemeente afstraalt. De lokale overheid wordt verantwoordelijk gehouden voor de problemen maar heeft nauwelijks tot geen bevoegdheden om op te treden, klagen de fracties. Ze willen dat daar wettelijk verandering in komt. GroenLinks-raadslid I. Ebbers zag in deze en andere uitlatingen een historische koerswijziging. Haarlemmermeer hield voorheen rekening met de lusten en de lasten van Schiphol, maar het accent ligt voortaan op de bestrijding van de overlast. ,,De belangen van de inwoners staan centraal, niet het economisch gewin.’‘
Ook vinden de fracties dat Schiphol als een normaal bedrijf moet worden behandeld. Gemeentelijke investeringen in de bereikbaarheid (zoals in de N201) zijn dan ook niet langer vanzelfsprekend. Verder eisen de fracties dat er pas vanaf 7 uur mag worden gevlogen. Nu is dat 6 uur.
Ook verlangen ze meer inzicht in de effecten op de volksgezondheid van (grond)lawaai, kerosineuitstoot en de stank van verbrand rubber. Verder herhaalden ze de boodschap dat Haarlemmermeerse medewerking aan de tweede Kaagbaan er voorlopig ook niet in zit.
Wim Koevoet
vrijdag 17 juni 2005
Geplaatst door Vos uit Uitgeest
Nu, beter laat dan nooit!
Schiphol moet voor eens en altijd weten dat
zij bestaat bij de gratie van de omwonenden!
Dus past arrogant gedrag van het domste kind
van de klas, Schiphol beslist niet!
Zoals de Schiphol-group nu bezig is, is zij
bezig met het ondermijden van de
leefbaarheid welke ook van belang is voor
haar zelf.............Dus meneer
Cerfontaine en mevrouw Schultz: DIMMEN!