Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Tijd van goedkoop vliegen is voorbij

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 627 
|
 Het Nieuwsblad 
Tijd van goedkoop vliegen is voorbij

De overname van Brussels Airlines maakt deel uit van een grotere fusiegolf in de luchtvaart. Transporteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen) voorspelt dat er straks maar drie grote Europese maatschappijen meer overblijven, en dat daardoor het tijdperk van goedkoop vliegen voorbij is.

Brussels Airlines is niet het enige luchtvaartbedrijf dat van eigenaar zal veranderen. Lufthansa geeft het officieel niet toe, maar aast volgens insiders naast de Belgische maatschappij ook op Austrian Airlines en Alitalia. Maar ondertussen zitten ook andere maatschappijen op de Oostenrijkers te azen, terwijl ook Air France/KLM probeert om Alitalia in te lijven. Maar de noodlijdende Italiaanse maatschappij vroeg gisteren een gerechtelijk akkoord aan, met de bedoeling daarna een doorstart te maken. Eerder fusioneerden KLM en Air France. Zij kochten later VLM over. Lufthansa zélf had al een deel van British Midlands in handen, en wil nu ook de laatste aandelen kopen. British Airways wil dan weer Iberia binnenhalen.

Volgens de Antwerpse transporteconoom Eddy Van de Voorde gaan we uiteindelijk naar drie maatschappijen in Europa: Lufthansa, Air France/KLM en British Airways. Daarnaast is nog plaats voor enkele lagekostenmaatschappijen als Ryanair en Easyjet, plus maatschappijen die specifieke segmenten bespelen zoals zakenreizen en toerisme, of maatschappijen die bepaalde kleinere luchthavens verbinden. Eens die operatie rond is, zal het ook gedaan zijn met het supergoedkoop vliegen, denkt Van de Voorde.

Vandaag lijkt een heuse prijzenslag ingezet tussen de reguliere luchtvaartmaatschappijen. Voor die bedrijven is dat geen goed teken. ‘Als Brussels Airlines zulke lage tarieven aanrekent om de laatste stoel te vullen, dan is dat een teken dat ze absoluut nood hebben aan cash’, zegt Van de Voorde. Hét grote probleem van maatschappijen als Austrian en Brussels Airlines is precies dat ze veel te weinig kapitaal hebben. En Brussels Airlines heeft dat nodig omdat haar Europese vloot aan vernieuwing toe is. Maar haar huidige aandeelhouders zijn allesbehalve geneigd nu met extra investeringen voor de dag te komen: Fortis, UCB en Dexia bijvoorbeeld hebben wel andere katten te geselen.

De grote luchtvaartmaatschappijen hebben zich de jongste jaren samengegooid in drie grote allianties: Star Alliance, Sky Team en Oneworld. Die verkopen elkaars tickets, zodat je de hele wereld kan bereiken binnen die ene maatschappij. Ze geven ook samen kortingen aan hun trouwe klanten. Brussels Airlines behoorde tot geen van de drie: ‘Je moet gevraagd worden om daarbij te horen’, zegt Van de Voorde. ‘Nu kan Star Alliance, waartoe Lufthansa behoort, hen niet weigeren, maar vroeger zou bijvoorbeeld de Portugese luchtvaartmaatschappij TAP bezwaar gemaakt hebben, omdat Brussels Airlines een zware concurrent is op Afrikaanse lijnen als die naar Angola.’

Een totale fusie binnen die allianties ziet Van de Voorde nog zo snel niet gebeuren: de Europese of Amerikaanse mededingingsautoriteiten gaan nooit toestaan dat alle concurrentie verdwijnt. Maar hij acht de kans wel groot dat de grote maatschappijen na die overnamegolf een prijzenslag gaan mijden, en elkaar het leven niet al te zuur gaan maken. ‘Ze moeten natuurlijk wel opletten, want daar waar de prijzen te veel stijgen, komen er plots anderen die daarop inspelen, zoals de lagekostenmaatschappijen.’

Vandaag is Air France/KLM de grootste maatschappij van Europa. Met wat overnames kan Lufthansa daarover springen. ‘Het is niet de bedoeling van Lufthansa de nummer één te worden. Het is de winstgevendheid die telt’, beklemtoont woordvoerster Wencke Lemmes van Lufthansa-België. Bij Swiss Air heeft Lufthansa dat duidelijk bewezen. In 2005 nam ze de restanten van de failliete Zwitserse maatschappij over. Door synergieën en besparingen op dubbele lijnen, is Swiss nu plots een echte winstkoe voor Lufthansa.

Voorzitter Etienne Davignon van Brussels Airlines hoopt dat zijn maatschappij hetzelfde lot bezegeld zal zijn, en eveneens een totaal autonome maatschappij kan blijven. ‘Die autonomie is een relatieve zaak’, zegt Van de Voorde. ‘Lufthansa zal dicteren wat er moet gebeuren, met Duitse efficiëntie. Maar zij behouden natuurlijk wel het nationale merk, omdat nationalisme toch nog altijd meespeelt in het kopen van vliegtuigtickets. Maar achter de schermen gebeuren almaar meer samenwerkingen, waarbij Brussel moet uitvoeren wat Lufthansa beslist.’

Sowieso gebeuren er saneringen in het netwerk van Brussels Airlines, denkt Van de Voorde. Er zijn een aantal overlappingen met Lufthansa. Bovendien zijn de Europese lijnen van Brussels Airlines verlieslatend. Enkel op haar Afrikavluchten maakt ze winst. Het is dan ook vooral daarom dat Lufthansa zo geïnteresseerd is.
Bart Moerman


Reacties op dit bericht