Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Tien procent minder nachtvluchten Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 762 
|
 haarlems dagblad.nl 
Tien procent minder nachtvluchten Schiphol

SCHIPHOL - Het aantal nachtvluchten wordt de komende jaren met tien procent verminderd. Met drieduizend minder nachtvluchten worden minder bewoners in de IJmond en de Leidse regio gestoord in hun nachtrust.

Dit voorstel wordt de komende tijd besproken aan de Tafel van Alders. In het vier jaar gesloten Aldersakkoord was al een beperking van het aantal nachtvluchten opgenomen (maximaal 32.000). De extra vermindering met tien procent vormt een alternatief voor het niet verder uitbreiden van de glijvluchten. Deze stillere landingen worden nu alleen in de nachtelijke uren uitgevoerd op de Kaagbaan en de Polderbaan, maar zouden worden uitgebreid naar de avond (vanaf 20.30 uur) en in de daluren overdag.
Inmiddels is duidelijk dat dat niet lukt. ,,Het beperkt het aantal landingen en daarmee de capaciteit van de luchthaven. Bovendien neemt het aantal bewoners dat in de slaap wordt gestoord juist toe en dat kan niet de bedoeling zijn’’, liet Hans Alders onlangs weten. Het blijkt nu dat hij doelde op de uitvliegroute van de Polderbaan.
Dan zouden veel toestellen uitvliegen over Amsterdam en dat levert juist 7000 meer ’slaapgestoorden’ op.
Nu het niet lukt om vaker in glijvlucht te landen, wordt naarstig gezocht naar alternatieve maatregelen. ,,Dat pakket moet een zelfde hoeveelheid aan hinderbeperking opleveren, ook in het buitengebied. Die effecten moeten helder en transparant in beeld zijn te brengen’’, benadrukt de milieudienst IJmond in haar nieuwsbrief.
Binnengebied
Het binnengebied van Schiphol beslaat de plaatsen pal om de luchthaven heen zoals Zwanenburg, Hoofddorp, Aalsmeer en Amsterdam-Buitenveldert. De IJmond en de Leidse regio vallen in het buitengebied.
Alternatieven zijn er nauwelijks, zo is de laatste tijd gebleken. Daarom is nu voorgesteld het aantal nachtvluchten met tien procent te verminderen. Dat heeft immers effect op de bewoners van de Leidse regio (Kaagbaan) en de IJmond (Polderbaan). De luchtvaartmaatschappijen staan uiteraard niet te trappelen om ruim drieduizend vluchten te schrappen. Mocht hierover een akkoord worden gesloten, dan duurt het zeker twee tot drie jaar voor die reductie is bereikt.
Overigens is het niet zo dat een uitbreiding van de glijvluchten helemaal van de baan is. Het is de bedoeling om in de avond en overdag bij elkaar één uur per dag te oefenen met glijvluchten. Momenteel zijn in dat systeem maar achttien landingen per uur mogelijk, terwijl wanneer toestellen steeds gas geven en dichter achter elkaar vliegen, wel 36 landingen per baan per uur mogelijk zijn. Tijdens de testen is het streven om te komen richting de dertig landingen. Lukt dat, dan kunnen op meer rustige momenten deze stillere landingen worden uitgevoerd.
Tot slot wordt aan de Alderstafel aan nog twee maatregelen gedacht. Zo kunnen toestellen op weg naar Schiphol op grotere hoogte aanvliegen, waar ze minder herrie geven. Verder wordt gedacht om eerder met uitplaatsen van vluchten van Schiphol naar Lelystad en Eindhoven te beginnen, waarbij het voornamelijk om vakantievluchten draait.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door cros op de helling uit deltametropool

Een groter zwaktebod is bijna niet mogelijk.
De Milieudienst IJmond en Hans Alders moeten zich schamen!

Zie verder de reactie van 18 september op het bericht uit dichtbij.nl

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp

Goh, wat een prachtdeal! Heeft echt niemand in de gaten dat dit voorstel echt zo'n kul is dat het geen 2 letters in de media waard is in plaats van een stroom gelijkluidende berichten overal en nergens? Het enige nut is dat het (opnieuw) bewijst dat voor de luchthaven en de verantwoordelijke politici alleen maar geldt CAPACITEIT. Ik vermoed dat locale politici bij de Raadsverkiezingen over goed anderhalf jaar plots (tijdelijk natuurlijk) anders denken. De deal is een voorbeeld van het sop, u weet wel van de kool en zo.