Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Tickettaks vanaf 16 januari

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 499 
|
 Telegraaf 
Tickettaks vanaf 16 januari

SCHIPHOL -  De KLM gaat de tickettaks, die vanaf 1 juli wordt ingevoerd, pas vanaf 16 januari in rekening brengen bij passagiers. Alle vluchten die tot 16 januari zijn geboekt, zijn “tax free”. De KLM heeft de reissector laten weten de vliegbelasting ook niet te gaan naheffen.
 
De komende dagen kunnen passagiers op vluchten van meer dan 2500 kilometer dus nog 45 euro taks besparen. Voor kortere vluchten wordt bij boekingen vanaf 16 januari 11,25 in rekening gebracht.

Reisbureaus, die de ticket taks al enkele weken voorbarig incasseren, hebben onder consumenten voor grote verwarring gezorgd. Soms wordt over de heffing zelfs provisie gerekend.

De taks was nog niet ingevoerd in de reserveringssystemen en hoefde daarom ook niet te worden betaald.

De ANVR kreeg van de KLM de garantie gehad dat de vliegbelasting ook niet later alsnog zou hoeven te worden betaald, zo blijkt uit een stil gehouden ANVR document. Alle reisbureaus zijn daarvan op 3 januari in een bulletin op de hoogte gesteld.

De luchtvaartmaatschappijen die op Schiphol opereren, verenigd in de Board of Airline Representatives in the Netherlands (BARIN), en ook de Luchthaven Schiphol, Eindhoven, Rotterdam en Maastricht gaan nog juridische stappen nemen tegen de belastingheffing, bedacht door PvdA minister Wouter Bos.

Als protest tegen deze tax betaalt reisorganisatie NRV Holiday de volle 45 euro aan reizigers, die hun vakantie voor 1 februari bij NRV boeken deze vliegbelasting zodra die wel betaald moet worden.

 


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ton

De luchtvaartmaatschappijen onder aanvoering van de KLM zijn asociaal bezig.
Omdat er (nog) geen ticketbelasting wordt geheven en ook géén kerosineaccijns loopt de Nederlandse Staat ongeveer 2 miljard Euro ( € 2.000.000.000,--) per jaar mis.
Veel ándere belastingen zouden minder hoog behoeven te zijn als die luchtvaartbelastingen wél geheven zouden worden.
Het brengt ándere vormen van vervoer in een ongunstige konkurrentiepositie t.o.v. het vliegen.
Bovendien betalen diegenen die nóóit of maar een enkele keer vliegen wél mooi méé aan de (te) goedkope vluchten van anderen.
Dát allemaal in stand willen houden is absoluut ásociaal!