Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Tickets duurder door capaciteitsgebrek Schiphol’

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 786 
|
 www.telegraaf.nl 
‘Tickets duurder door capaciteitsgebrek Schiphol’

AMSTELVEEN - Luchtreizigers moeten er rekening mee houden dat tickets op termijn fors duurder worden, omdat Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen in de knel komen met de geluidsnormen. Dat zei J. Veldhuis van de Stichting Economisch Onderzoek donderdag op een bijeenkomst van omwonenden van de luchthaven.

Veldhuis verwacht dat in 2008 de huidige geluidsnormen de groei op Schiphol beperkt. In 2012 is het probleem nog veel nijpender. De econoom heeft berekend dat luchtvaartmaatschappijen dat jaar graag zo’n 590.000 vluchten zouden willen uitvoeren, omdat reizigers daar om vragen. Dat zou echter veel meer herrie opleveren dan wettelijk is toegestaan. Er zouden maximaal 500.000 vluchten kunnen plaatsvinden.

De ticketprijzen gaan hierdoor flink omhoog. Voor een retourticket moet iemand tussen de 40 en 50 euro meer betalen. „Als meer passagiers gebruik willen maken van Schiphol dan is toegestaan, zou KLM wel gek zijn als de ticketprijs niet wordt verhoogd. De vraag is groter dan het aanbod.”

Hogere ticketprijzen brengen mee dat het aantal passagiers op Schiphol gemiddeld 8 procent afneemt, zei Veldhuis. Vooral het aantal mensen dat overstapt op de luchthaven en vakantiegangers zullen er dan voor kiezen niet vanaf Schiphol te vliegen.

Volgens Veldhuis is het eenvoudig om binnen de huidige geluidsnormen meer vluchten mogelijk te maken. Bij het toewijzen van de start- en landingsrechten op Schiphol zou meer gekeken moeten worden naar de staat van de vliegtuigen. Oude toestellen die veel herrie maken, moeten meer betalen dan stille vliegtuigen, vindt Veldhuis. Luchtvaartmaatschappijen investeren dan sneller in stille toestellen.

Als dit systeem wordt ingevoerd, wordt een retourticket 20 euro duurder. Er zijn dan ongeveer 540.000 vluchten mogelijk van en naar Schiphol.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Vos uit Uitgeest

Helaas gaat een gemiddelde kist zo'n 30 jaar
mee. In die 30 jaar ondergaat, als het goed
is, zo'n kist natuurlijk wel enkele
modificaties.
Maar het blijft toch een 'ouderwets'
ontwerp.
Dus heel erg veel stiller zal zo'n bewust
toestel niet worden. En helaas voor ons, de
omwonenden zijn de meeste kisten van deze
categorie, nog steeds luidruchtig!
Vooral als Schiphol in kwantiteit blijft
geloven dan haal je de meeste van
bovengenoemde kisten binnen. En, weet u het
nog? Er moet volgens de Schiphol-Group extra
worden betaald aan landingsrechten indien
het een wat luidruchtigere kist betreft.....
Dus waarom de kip met de gouden eieren
slachten? Bovengenoemde propanganda is
slechts bedoeld om u en mij stil(ler) te
houden. En vooral om weer te klagen richting
politiek, zodat ze er weer extra vluchten
bij kunnen krijgen. Want geloofd u ze aub.
niet: het maakt de Schiphol-Group echt niets
uit of u nu 520.000 vluchten over uw hoofd
krijg met wat meer luidruchtigere kisten, of
800.000 vluchten met wat stillere kisten.
Zij kijken alleen maar naar het geld.
Als dat niet zo was, hadden ze immers al het
tegendeel bewezen!

Geplaatst door Rob uit NULL

Kwestie van wat minder transfer pasagiers en het probleem is opgelost...

Geplaatst door Dirk uit Castricum

Maak de tickets 10 x zo duur en je bent van de geluidsoverlast af.

Geplaatst door gerard uit Castricum

De sector probeert met dit bericht de publieke opinie te beinvloeden door de oorzaak van hogere tarieven bij de geluidsbeperking te leggen, in plaats van bij de hogere brandstofkosten. De relatie tussen ticketprijs en geluidsbeperkngen is nog nooit aangetoond, tot nu toe werden de vliegtickets alleen maar goedkoper. Hoe zou die relatie dan 'aangetoond' moeten worden?

Mijns inziens wederom een leugenachtige uitspraak van de sector, uitgevonden door de P&R-afdelingen van de secor. Petje af, dames en heren! Briljante verdraaiing van de werkelijkheid. Wordt kennelijk als zoete koek geslikt.