“Ticketheffing is achterstallig onderhoud, geen milieuheffing”
Mirjam de Rijk, algemeen directeur Stichting Natuur en Milieu, reageerde op 6 september 2007 op de invoering van een vliegticketheffing:
‘De ticketheffing is achterstallig onderhoud. De luchtvaart is de enige vervoerstak die geen accijns betaalt op brandstoffen of BTW op tickets. Dit is vastgelegd in allerlei internationale verdragen die moeilijk te wijzigen zijn. Dit is oneerlijke concurrentie ten opzichte van rail, weg en binnenvaart. De kosten van een vliegticket zijn daardoor lager en daarmee is de keuze voor vliegen makkelijk gemaakt.’
‘Op een traject van bijvoorbeeld Amsterdam naar Parijs vervuilt een vliegtuig 5 tot 10 keer meer dan de HSL-trein. Maar omdat de trein nu nog duurder is dan het vliegtuig, verliest de trein en daarmee het milieu. De ticketheffing is dus noodzakelijk achterstallig onderhoud en geen milieuheffing. Voor het milieu zal er meer moeten worden gedaan aan de prijzen in de luchtvaart. Het onderbrengen van de luchtvaart onder het Europese emissiehandelssysteem is een goede eerste stap.’
Geplaatst door Ton uit NULL
Ondanks al dat kortzichtige sektorgebral dat nu de "gewone man" de dupe is.
Die "gewone man" vaart er gewoon goed bij.
Is het niet direkt, dan wel op den duur.