Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Testsysteem voor nieuwe Airbus A350

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 555 
|
 at-aandrijftechniek.nl 
Testsysteem voor nieuwe Airbus A350

Drie jaar geleden gaf vliegtuigbouwer Airbus hydrauliekspecialist Hycom opdracht voor het leveren van een flap- en slat-testsysteem voor de nieuwe Airbus A350. Voor deze opdracht moest het Apeldoornse bedrijf twee hydraulische testframes ontwikkelen en bouwen voor het testen van de flaps en de slats die normaler wijze geïntegreerd zijn in de vleugels van het vliegtuig. Deze zomer zal Hycom het project in Bremen afronden.

De flaps en slats zijn welvingskleppen die in vleugels van vliegtuigen worden gebruikt. Het zijn uitschuifbare of verstelbare delen van een vleugel dat het oppervlak en vorm van een vleugel kan veranderen, waardoor de liftkracht kan worden aangepast. Bij het opstijgen en het landen worden de flaps die zich aan de achterzijde van de vleugel bevinden omlaag gezet en de slats aan de voorzijde uitgeschoven, hierdoor wordt de draagkracht vergroot. Het vliegtuig kan daardoor met een lagere snelheid opstijgen en landen waardoor kortere landingsbanen nodig zijn. Deze beweegbare delen moeten zeer robuust en betrouwbaar zijn omdat tijdens het opstijgen en landen grote krachten vrijkomen die werken op de vleugelonderdelen.

Op zoek naar de beste partner voor het leveren van een testsysteem kwam Hycom al snel in beeld. Het bedrijf was al langer bekend als leverancier van hydraulische componenten, zoals aggregaten, voor de Europese vliegtuigbouwer. Bovendien had de hydrauliekspecialist uit Apeldoorn al een vergelijkbaar testsysteem geleverd voor de A400M, een vliegtuig in militaire uitvoering van Airbus. Met de opdracht voor de ontwikkeling en uitvoering van het testsysteem is een bedrag van zeven miljoen euro gemoeid.

Twee hydraulieksystemen
In het testsysteem worden twee verschillende hydraulieksystemen gebruikt, een om de flaps- en slats aan te sturen en een om de krachten op deze onderdelen tijdens het testen te simuleren. De twee hydraulieksystemen zijn noodzakelijk omdat ook twee verschillende soorten hydraulische oliën worden gebruikt: minerale olie voor het testsysteem en synthetische Skydrol voor het aansturen van de vliegtuigonderdelen.

Krachtsimulaties luchtbelastingen
De krachten die een flap tijdens het opstijgen en landen te verduren krijgt, worden nagebootst door met vijftig pneumatisch cilinders tegen het vleugeloppervlak te duwen. Doordat van elke cilinder afzonderlijk de luchtdruk, en daarmee de resulterende kracht geregeld worden kan, is het mogelijk het middels berekeningen verkregen krachtenprofiel over het vleugeloppervlak nauwkeurig te simuleren. Omdat alle testen dynamisch worden uitgevoerd, en zowel de positie van de flap zelf als de richting van de kracht tijdens de test continu verandert, zijn alle pneumatische cilinders op een hydraulisch aangedreven hexapod gemonteerd. De basis van de pneumatische cilinders is daardoor nauwkeurig in de ruimte te positioner


Reacties op dit bericht