Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Test met antigeluid tegen vliegtuigherrie Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 2316 
|
 Luchtvaart =nieuws= 
Test met antigeluid tegen vliegtuigherrie Schiphol

SCHIPHOL - Vijf huishoudens nabij Schiphol krijgen waarschijnlijk dit jaar nog een systeem in de slaapkamer dat de geluidsoverlast door vliegtuigen sterk moet verminderen. Het gaat om een proef met zogenoemd antigeluid. Mocht deze succesvol zijn, dan kunnen meer huizen met de techniek worden uitgerust.

Antigeluid is in feite niets meer dan een hifi-systeem dat vliegtuigherrie meet. Op basis van die berekeningen produceert de installatie geluidsgolven die het lawaai van de toestellen neutraliseren. “In een laboratoriumopstelling werkt het al’‘, zei onderzoeker Gert-Jan Meijer van TNO vrijdag (23 maart). Dit onderzoeksinstituut werkt samen met onder meer KLM en Schiphol aan ontwikkeling van antigeluid.

De techniek biedt volgens Meijer een ‘spectaculaire’ vermindering van de geluidsoverlast. Het gaat om zeven tot tien decibel, maar het is afhankelijk van bijvoorbeeld de weersomstandigheden hoe effectief het systeem daadwerkelijk is. “Je blijft nog wel iets horen. Er komen natuurlijk ook andere geluiden de slaapkamer binnen. Het is trouwens maar de vraag of je het helemaal stil wilt hebben.’‘

In de vijf woningen willen de onderzoekers onder meer kijken of antigeluid ook werkt als er meubilair in de kamer staat of het raam open staat. De techniek heeft zich in ieder geval in het laboratorium al bewezen. De onderzoekers zijn er zo over te spreken dat ze de omwonenden van Schiphol er binnenkort al kennis mee willen laten maken. Een antigeluidsysteem kost tussen de 500 en 1500 euro.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat ook in de tuin antigeluidsystemen komen te staan. Idealiter zou langs de start- en landingsbanen op de luchthaven een ‘virtuele geluidsmuur’ moeten ontstaan die de herrie ter plekke al neutraliseert. Dat zou kunnen door speakers in de grond in te graven. Maar daar moet eerst onderzoek naar worden gedaan en dat duurt nog wel enkele jaren, schat Meijer.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen

Het moet niet gekker worden

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Waarom nou weer niet doorgepakt? Oh ja, kosten natuurlijk…

Als je dat geluid wilt bestrijden moet je dat bij de bron doen, niet bij de ontvanger. Dus ik stel voor dat er alleen nog kisten op Schiphol mogen starten dan wel landen met een forse stereoinstallatie aan boord die TER PLEKKE het antigeluid produceert zodat we met zijn allen prima kunnen genieten van de majestueuze aanblik van vliegtuigen maar zonder die p-herrie. Eenmaal op grote hoogte of boven water kan het antigeluidsysteem weer worden uitgezet.

Overigens is antigeluid al zo oud als de weg naar Rome. Dus om nu opeens zogenaamd innovatief over te proberen komen is niet echt TNO-waardig eerlijk gezegd maar dit terzijde.

Geplaatst door Els uit Castricum

En hoe doen we het buiten? Krijgen we op den duur glazen stolpen aangeboden, die we over onze hoofden kunnen zetten? En hoe doen al die kinderen het op school? Geluiddempende oordoppen van Schiphol op? Gek toch, ik kan maar één oplossing bedenken en ik heb er niet eens voor gestudeerd. Veel minder vluchten en Nederland niet langer het Lawaailand laten zijn, wat het nu wèl is.

Geplaatst door cees uit Allkmaar

Els, er is alleen plaats voor de homo techniques (Olav, een gebrek aan latijn) in het hol dat Schiphol heet. Wanneer gaan ze nu eindelijk de biomechanische wezen, type To70, van Frankena verbeteren?
Een land, een leider. Dat is ons motto.
Waar zal al dat geld terecht komen?
Bij die de club die al die onderzoeken aan dat geluid doet? Het is me even ontschoten wat de bewoners aan al die onderzoeken hebben gehad.
Els, ik krijg niet de indruk van je dat je ervan onderste boven bent.
Dat heb je nou met die techneuten, geen enkel gevoel voor empathie.

Geplaatst door Dr. Krokowski uit Berghof

Dat terugbrengen van de 'beleefde hinder' met 20% - zoals in het sector innovatie programma onlangs vermeld - biedt fraaie exploitatie mogelijkheden.
Steeds meer 'luchtvaartproducten' die door overheden en particulieren aangeschaft dienen te worden leveren dubbel profijt:
dit wordt straks de 'Megacity-bewoner' door de strot geduwd en een flinke extra geldstroom wordt gegenereerd.
Psychologisch gezien (het ware experiment) test men planmatig uit hoe ver men kan gaan.
Dit binnen 'public space & media' en in diverse verschijningsvormen.
Zo is Castricum binnenkort een 'Kultuurhaus' rijker, althans zo wordt dit daar 'mediaal gecommuniceerd'.
Kocht U al een kaartje ad euro 799,- voor de volgende propaganda-bijeenkomst?
Ja, ex btw uiteraard! En niet zeuren daar!

Geplaatst door webbeheer uit NULL

Met 'beleefde hinder ' wordt m.i. bedoeld de hinder tot welk hinderniveau de omwonenden nog beleefd kunnen blijven jegens Schiphol. Ook daar is onderzoek naar gedaan, in de trant van 'bij welk hinderniveau beginnen de rellen'. Ziek, zulk onderzoek. Maar het bestaat en er wordt beleid op gemaakt.

Geplaatst door Dr. Krokowski uit Berghof

U komt wel heel dicht bij de essentie. Maar waarom zou het over rellen gaan? Mag niet meer over een gezond openbaar bestuur worden gesproken? Wat doen die inlichtingendiensten (?) toch op deze site? Echt niets beters te doen zeker?

Iets anders is dat Uw bestuur op z'n minst verantwoordelijkheid draagt t.a.v. de meer dan 1400 leden en hun huisgenoten, mensen die in hun publieke domein meer en meer door dit soort praktijken ernstig worden benadeeld.
Hoe ernstig moet ieder voor zichzelf afwegen. De voortekenen zijn onheilspellend, waakzaamheid geboden.
"Clean this mess!", want velen durven niet eens meer te reageren..............

Geplaatst door Gerard uit NULL

"inlichtingendiensten", "Clean this mess!" Waar hééft u het over!

Geplaatst door Olav uit NULL

In cockpit's werkt antigeluid prima.
Kennelijk ook in kippenhokken.

Geplaatst door Erwin von der Meer uit Castricum

Ik vind het flauw om een 1 april grap zo vroeg te plaatsen. Daarmee zet je de burger op een verkeerd been.

Geplaatst door Dr. Krokowski uit Berghof

Eine richtige 'IG Farben'- Witz?
Dass wird im 'Kulturhaus' sehr gut gefallen!

(Grapje)


Geplaatst door Vos uit NULL

Helaas, vandaag 28-03-2007 is de herrie weer
terug. Lekker een weekje oostenwind gehad en geen tot nauwelijks (op een paar stijgende na) dalende lawaaibakken over het dorp. Ik kan mezelf weer naar 'hartelust' ergeren, nu ze weer terug zijn.
En, ik koop geen kaartje van 799 Euro.
Al mocht ik er voor niets in, dan ging ik nog niet. Straks, en dat zal denk ik niet lang duren, kunnen we de onderkant van de A380 Airbus aanschouwen en tevens 'genieten'
van de herrie die deze kist ongetwijfeld zal produceren. Al is dat 40% minder volgens de deskundigen. Aan welk toestel dat gerelateerd is weet ik niet. Zal wel een gemiddelde zijn. Maar, ik denk dat die 40% in de praktijk wel tegen zal vallen omdat de motoren navenant ook groter zijn en dan wordt het hele effect weer teniet gedaan. Maar dat zal de luchtvaartindustrie worst zijn. Schiphol heeft bij de aanleg van de Kolderbaan al voorzien dat er A380's zullen landen.........Helpen die priramiden dan ook?

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Dus zelfs in Uitgeest is het nog stiller dan hier (Heemskerk-Oost)... Het vermoeden dat dit de plek met de hoogste geluidsbelasting/tijd in de IJmond is lijkt te worden bevestigd.
Ze hebben niet gezegd of die 40% minder herrie in die Airbus binnen of buiten is. En neem maar aan dat dat ding, bij vertrek, na 20 km niet op 1800 meter zit, 800 meter zal dichter bij de waarheid liggen en dus wordt het helemaal niks minder.

Geplaatst door Paul uit IJmuiden

Vreemd dat die politici afgezien van de vice voorzitter van de PvdA, geen last hebben van die herrie.
Niets veranderd, er verandert helemaal niets.
Bedonderen om het gepeupel uit die volkswijken stil te houden, dat is het motto.

Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen

beste Paul, Laten we nu eerst afwachten wat dit nieuwe kabinet gaat doen. Je kunt toch niet ontkennen, dat dit kabinet op voorhand aanmerkelijk milieubewuster en socialere plannen heeft.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Beste Jan,

ook ik heb ernstige twijfels of 'de politiek' wel in staat gaat zijn überhaupt iets 'te doen' aan de overlast. De publieke opinie staat nog steeds in dienst van de vliegreisjes naar de populaire vakantiebestemmingen en dus moeten die ‘geluidsjankers’ niet zo zeuren.

Waarom zou er nu iets gaan veranderen, vanwege de uitstoot van CO2? De lobby vindt echt wel weer een drogreden dat ze alles doen aan het milieuvriendelijk vliegen. Velen op deze site zijn al jaren in beweging om in ieder geval duidelijk te maken dat er een enorme overlast is. Met al het mogelijke respect daarvoor vrees ik dat er nimmer een regel in stand is gehouden die Schiphol dwong de overlast te beperken.

Nu er een zogenaamd ‘groen kabinet’ aantreedt is er natuurlijk stille hoop ontstaan. De vraag is echter wat de ‘groene plannen’ dan wel niet zijn. Hoe lang blijft dit kabinet zitten of valt het al direct over problematiek rond Irak en staat het volgende minder groene kabinet al weer te trappelen van ongeduld? Hoe kan er in vredesnaam een halt worden toegeroepen aan een lobby die miljarden gesubsidieerd krijgt door een overheid die direct wordt aangestuurd door die politiek die de afgelopen 40 jaar volstrekt onmachtig bleek in deze?

Langzamerhand blijkt ook dat de motivatie om te protesteren begint te verdwijnen, mensen raken murw. Het grootste gedeelte van het electoraat interesseert het geen biet dat u en ik wakker worden gebulderd ’s nachts, dat we de tuin niet kunnen gebruiken, dat we aan de voor en achterkant van het huis twee vliegtuigen tegelijk horen.

Persoonlijk ontstaat er steeds meer een beeld van een ongeleid projectiel dat alles op zijn weg vernietigd zolang de eigenaar van dat projectiel denkt er winst uit te kunnen halen. Let wel, ‘denkt’, want ik heb ook steeds meer de stellige overtuiging dat we over 50 jaar tot inzicht komen dat de onomkeerbare vernietiging van welzijn heeft geleid tot economische crisis die BV NL gaat meemaken.

Ik hoop van harte dat ik een pessimist ben.

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Dat zegt helemaal niks. Van GroenLinks zou je nog meer kunnen verwachten. Zitten toch mooi al jaren in het provinciebestuur van Noord-Holland. Dan schieten bij mij de volgende sleutelwoorden binnen: metropolitane strategie, Noordvleugel, BRS. Van harte ondersteund door de PvdA Amsterdam. Macht, geld, mensen. In die volgorde.

Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen

Paul en Willem, Jullie weten, dat ik persoonlijk nu en dan wel kan kotsen van de politieke besluitvorming, c.q. geen besluitvorming rond het schipholdossier.
Maar, Paul die groene plannen bestaan als het om schiphol gaat, lees het regeeraccoord, dat de buitengebieden beschermd moeten worden, en er alleen groei mag zijn binnen de bestaande normen.
Besef dat een kleine partij als Groen Links het ook niet in haar eentje kan. Pvda wethouder Asscher bracht in de Alderstafelbesprekingen in, dat er een degelijke brede maatschappelijke Kosten Baten analyse in de MER dient te komen, waarin dus ook het verlies aan (soc)woningbouw, de kosten van de vollopende infrastructuur, gezondheidskosten etc etc, moet worden meegenomen.
Verder spraken de Platforms met de fractie pvda N-H, die onwrikbaar wil vasthouden aan de 7 urige nacht, en grote bedenkingen heeft tegen meer vrachtafhandeling op schiphol-werkeiland A-4, dat voorlopig ook is afgeblazen door de Raad v State, wegens onvoldoende rendement en milieuverlies.

Bedenk, dat er in de Tweede Kamer nu een potentiele meerderheid voor de standpunten van de Platforms bestaat. Het zal er dus nu van af gaan hangen, of t.a.v. Schiphol, die groene meerderheid in stand blijft, en de partijen ter linker zijde elkaar niet de tent gaan uitvechten.
T.a.v. je opmerking Paul over de publieke opinie en de vakantievluchten, dat blijft een lastig punt. Maar er is recent toch wel e.e.a. aan de orde geweest en nog, als het om klimaat problematiek gaat. Lastiger in verband met de publieke opinie is ook het feit, dat het nog steeds een minderheid in de regio is, die ernstig lijdt onder vliegtuigherrie. Maar uit de landelijke ( ! !)opiniepeilingen werd duidelijk, dat de meevoelenden met die ellende inmiddels veel groter werd. (landelijk circa 50% die geen groei meer wil om 50 % , die dat wel lijkt te willen, dat was 10 jaar geleden 20 0m 80 % ! !)
Essentieel daarbij vind ik dat de rechtsstaat overeind blijft. We hebben een wijze overheid nodig, die regelstellend zal zijn. Op ieder hoek een koffieshop en 180 op de snelweg is onnodig, evenmin als een megalomaan schiphol.
Ik wil verder nog kwijt, dat van die bovengenoemde Tweede Kamermeerderheid de portefeuillehouders van die partijen ons lieten blijken, dat het hun ernst is.
We zullen ze daar dus aan houden.
Het is te hopen, dat er wijs geopereerd gaat worden. Wijsheid en dualisme, zodat niet het kind met het badwater overboort gaat.