Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Tegenstanders terug aan Schipholoverlegtafel

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1360 
|
 haarlems dagblad.nl 
Tegenstanders terug aan Schipholoverlegtafel

Door Frans van den Berg

Zie hier…de indeling van de bewonersclusters per baan.

SCHIPHOL - De milieugroepen en tegenstanders van het Aldersakkoord, keren weer terug aan de overlegtafel rond de luchthaven Schiphol. In de nieuwe Omgevingsraad Schiphol krijgt de Milieufederatie Noord-Holland een plek, net als afvallige bewonersgroepen.

Ook milieugroepen aan tafel
Het bestaande overlegorgaan Cros en de Alderstafel gaan op in de nieuwe Omgevingsraad Schiphol, die op 1 januari 2015 van start moet gaan, zo stelt Hans Alders aan staatssecretaris Wilma Mansveld voor.

Onder het Aldersakkoord van 2008 ontbraken indertijd de handtekeningen van de milieugroepen en van een groot aantal bewonersgroepen. Zij konden niet instemmen met het nieuwe systeem voor de geluidshinder. In plaats van de hinder te meten en te handhaven, is nu een systeem ingevoerd waarbij wordt gevlogen volgens afspraak. Daarbij wordt gekozen voor de start- en landingsbanen waarbij de minste bewoners last hebben. In de praktijk betekent dit dat de Polder- en Kaagbaan het meest worden ingezet.

De tegenstanders van het Aldersakkoord hebben zich verenigd in de BLRS: het platform van 18 bewonersgroepen van Oegstgeest tot Egmond-Binnen en van Heemstede tot Buitenveldert. Hans Alders heeft de afgelopen jaren bij het uitwerken van de plannen en het nemen van hinderbeperkende maatregelen wel steeds overleg gehad met de BLRS, maar officieel wilde het platform niet aan tafel zitten. Maar binnenkort wordt het nieuwe geluidsstelsel wettelijk vastgelegd en daarmee is het een voldongen feit. Verder verzet heeft dan geen zin meer. Daarnaast wordt van bewonersvertegenwoordigers niet meer gevraagd om in te stemmen met het Aldersakkoord, maar om dat alleen te respecteren.

Baanclusters
De verkiezing van de bewoners gaat ook anders verlopen. Voorheen wezen gemeenteraden de bewonersvertegenwoordigers in de Cros aan. In de nieuwe opzet komt er één vertegenwoordiger per cluster, waarbij bewonersgroepen binnen zo’n cluster zelf iemand kiezen. Voorwaarde is wel dat een dorps-, wijkraad of werkgroep zich aantoonbaar richt op de ‘ontwikkeling van Schiphol en de inbedding in de omgeving’. Voor vele groepen zoals Tegengeluid Hoofddorp, Vlieghinder Gooi, Vecht en Eemland, Oegstgeest ziet ze Vliegen of het Platform Vlieghinder Regio Castricum is dat geen probleem. Wel moeten al deze groepen een lijst overleggen van minimaal honderd leden of sympathisanten.

Al deze groepen mogen samen acht tot negen vertegenwoordigers aanwijzen voor de Omgevingsraad Schiphol. Daarnaast komen er vertegenwoordigers namens de gemeenteraden, provincies, het ministerie van Milieu en Infrastructuur, Schiphol, KLM, Luchtverkeersleiding Nederland en VNO-NCW. De overleggroep richt zich vooral op geluidsbeperkende maatregelen, maar ook woningbouw.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De luchtvaartsector dicteert, de inwoner crepeert!

De Polderbaan (Kolderbaan) genereert voor vele mensen een enorme overlast.
Deze baan, onder valse voorwendselen er door gedrukt, zorgt ervoor dat de hele omgeving van Bergen tot aan Velserbroek in de herrie en vervuiling zit. Moet je daar respect voor hebben? Wat de sector met behulp van de niet deugende Nederlandse regering in dit landje uit kan vreten ten koste van de omwonenden, is ronduit crimineel / asociaal.
De sector is met behulp van de Nederlandse regering, de democratie aan het vermoorden!
Artikel 21 wordt niet meer gerespecteerd.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Even een reactie: BLRS is dus geen Platform, maar de Koepelorganisatie van 18 grote Platforms. Op dit moment staat het bedoelde Stelsel VVA in de Tweede Kamer ter discussie. 23 januari vond het laatste Algemeen Overleg (A.O) daarover plaats . De Staatssecretaris gaf op verzoek van een aantal partijen dhr Alders de opdracht de gecontateerde WEEFFOUTEN door buro HELIOS (UK) te repareren voor 1 mei a.s. Uiteraard is BLRS zeer benieuwd of dat ook gaat gebeuren. De nieuwe ORS gaat pas van start NA de behandeling van de Wet, waarin dat nieuwe stelsel moet worden beschreven. Deze volgorde is dus voor BLRS van groot belang, Vr. groet, Jan Griese Secretaris BLRS