Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Tegengeluid

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 862 
|
 Luchtvaart =nieuws= 
Tegengeluid

Het leven is een compromis. Dat bent u vast wel met me eens. Maar toch…. proberen we het ondertussen compleet naar onze hand te zetten. Alles suggereert tegenwoordig de maakbaarheid van het leven. En het frustreert alleen maar als dat uiteindelijk niet het geval blijkt te zijn.

Ondertussen doen de politici er vrolijk aan mee, beloven mooie plaatjes, in plaats van ergens voor te staan. Dat hun beloften helemaal niet haalbaar blijken merken we keer op keer na de verkiezingen.

En zo staan we allemaal ontgoocheld gefrustreerd in de wegbeloofde file, ons afvragend waar het nou allemaal mis is gegaan. Dat het leven een compromis is, is overstemd, naast politici ook nog door de reclames die ons nog mooiere beloftes suggereren over die maakbaarheid.

Een mooi voorbeeld van wat dat voor resultaat geeft is Schiphol. Allerlei politici, commissies en beleidsmakers lopen zich het vuur uit de sloffen om alle overlast te minimaliseren terwijl er toch meer gevlogen moet worden.

Alsof die twee werelden te combineren zijn, luchtvaart en rust. Meetresultaten met onnavolgbare procedures vliegen je, rapport na rapport, om de oren. Wordt er weer prachtig verkondigd hoe de overlast daalt terwijl het aantal vluchten toch stijgt. En die bewoners waar het om gaat horen het al sinds lang niet meer. Horen slechts het overvliegende vliegtuig veel harder dan het klinkt.

Laat dat gedraai alsjeblieft toch los. Zeg waar het op staat en verzin iets simpels. Ten eerste, besluit of Schiphol blijft, gaat of naar zee verhuist. De uitslag kan ik u alvast geven; Schiphol blijft. Het belang van te veel groepen is te groot, naast de afhankelijkheid van al die tienduizenden werknemers.

Maar in plaats van al die rapporten die toch niet meer geloofd worden kun je wat anders doen. Compenseer degenen die overlast hebben van de luchtvaart met een bedrag per decibel. Hoe meer geluid, des te hoger het bedrag wat maandelijks tegemoet kan worden gezien. Kun je lekker in de tuin horen hoe je saldo omhooggaat. Hoe meer vluchten, hoe hoger je inkomsten.

Het gevolg is dat de huizenprijzen in de vliegroutes zullen stijgen. Dat maakt het makkelijker om te verhuizen als je echt niet tegen dat geluid kan, omdat degene die er geen last van heeft, meer voor je huis over zal hebben als er maandelijkse inkomsten aan vast hangen.

Principieel onjuist en politiek incorrect, dat is zo. Maar een stuk minder slecht, en reëler dan dat schijnbaar correcte gedraai keer op keer maar weer.

Misschien is het zelfs wel winst voor alle partijen. Voor de omwonenden van Schiphol, maar ook voor Schiphol zelf dat niet meer al die kostbare rapportagebureaus hoeft in te huren en zich in allerlei bochten hoeft te wringen met geldverslindende windowdress-oplossingen die de bewoners alleen maar frustreren.

Maar dan moeten we wel beginnen met inzien dat het perfecte niet haalbaar is. Zo is het leven, dat hadden we al geconstateerd. Politici en Schiphol moeten niet de hemel beloven, en bewoners moeten niet een leven zonder wolkje aan de lucht eisen. Dan kan het zoals beloofd, compromis in het Frans.

Dat neemt niet weg dat er veel zal blijven gebeuren in de luchtvaartontwikkelingen. Vliegtuigen zullen stiller en minder milieuonvriendelijk worden. Dat wordt niet door overlast ingegeven, ondanks dat luchtvaartmaatschappijen en luchthavens er mooie sier mee proberen te maken. Het is alleen maar mooi meegenomen, terwijl de hoofdzaak de financiën zijn. Een stiller, minder milieubelastend vliegtuig verbruikt nou eenmaal minder brandstof, daar gaat het ze om. Het kost minder geld.

De tussenstand trouwens is dat je bij een overvliegende 777 gewoon kunt doorpraten terwijl iemand je ook nog hoort, dat had je vroeger bij een DC-8 niet hoeven proberen. Die gilde je echt het trommelvlies uit de oren. Dus tel ook je zegeningen en vergeet niet te leven. Nou nog die klinkende munt!

Paul Melkert
Verkeersvlieger


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els uit Castricum

Beste mijnheer Melkert,

Van DC-8 vliegtuigen gingen er maar een paar per week de lucht in en van 777 en andere brulboeien gaan er duizenden per week de lucht in. En verder komt u met lieve voorstellen. Compenseer de mensen, zodat ze van huis en haard weg kunnen gaan met alle gevolgen van dien. Nou, inderdaad, in mijn dorp gaan mensen weg, naar het buitenland, naar de rust en de ruimte. De emigratiebeurs is dit jaar een stuk drukker geworden.

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Net alsof iedereen die last heeft van Schiphol in een koophuis zit.
De huizenprijs stijgt ook niet. Dat is een denkfout. Dat compensatie geld is precies wat het zegt. Het is een extraatje. Als de waarde van het huis zou stijgen is er geen compensatie meer. Waarom zou dan iemand een huis met herrie gaan kopen terwijl ie dan voor dezelfde netto prijs ergens zonder herrie kan gaan zitten?
En het is een misverstand te denken dat je onder een 777 wel rustig kan praten. Die dingen komen bij de start veel lager over dan de luidruchtiger broertjes omdat ze veel groter en zwaarder zijn.

Geplaatst door Ton uit NULL

Misschien zijn er wel omwonenden die op financiële compensatie zitten te wachten.
Het gezegde is dat geld niet gelukkig maakt.
Dat gezegde is er niet voor niets gekomen.
Er zal waarschijnlijk veel waarheid in schuilen.
Schiphol, houdt je geld maar.
Ik zie liever minder vliegtuigen en daar wil ik mij niet voor uit deze omgeving laten wegjagen omdat ze bij Schiphol denken dat vliegen móet om geld te verdienen.
Richt de aandacht maar eens op andere zaken.

Geplaatst door Ed uit Osdorp

Helemaal mee eens Ton - tijd voor leefbaar Osdorp