Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Te veel vliegtuiglawaai in Leimuiden

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1845 
|
 Leidsch Dagblad 
Te veel vliegtuiglawaai in Leimuiden

LEIMUIDEN - Luchthaven Schiphol heeft in de laatste dagen van oktober de geluidscapaciteit bij Leimuiden overschreden. De luchthaven heeft een week geleden aan het ministerie van verkeer gemeld dat er ’een zeer reële kans op overschrijding’ was op het handhavingspunt aan de oostkant van Leimuiden. Schiphol verzocht het ministerie daarbij om niet op te treden tegen de mogelijk illegale situatie.

Twee jaar geleden geleden leidde een dreigende overschrijding nog tot een tijdelijke sluiting van de Kaagbaan voor startende vliegtuigen. Die ingreep zette toen veel kwaad bloed in Amsterdam en omgeving. Het gedwongen gebruik van andere startbanen leidde er namelijk toe dat er uiteindelijk veel meer mensen in de herrie zaten.

Voorzitter Rob Loekenbach van de werkgroep Geluidshinder Kaag en Braassem Noord ontdekte de overschrijding begin deze week toen hij bij toeval de brief van Schipholdirecteur Ad Rutten in handen kreeg. Hij spreekt van een ’schokkende ontwikkeling’. ,,Op basis van de handhavingsregels zou het ministerie moeten optreden. Maar in het Aldersakkoord is afgesproken dat voorlopig ook bij overschrijdingen de preferente banen gebruikt blijven worden.’’


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ton2 uit castricum

"Het gedwongen gebruik van andere startbanen leidde er namelijk toe dat er uiteindelijk veel meer mensen in de herrie zaten"

Het wordt mij steeds duidelijker waar op gestuurd wordt: Een bepaalde groep bewoners worden structureel bedolven onder het vliegtuiglawaai terwijl een grotere groep structureel "gespaard wordt"
Vervolgens wordt de hoeveelheid vliegtuigherrie gedeeld op het totaal aantal bewoners in regio, valt het allemaal zogenaamd wel mee ...............
Vliegen volgens afspraak = vliegen zonder afspraak = altijd de dezelfde groep mensen in de herrie.
Zodra de handhavinspunten helemaal afgeschaft zijn, zijn de bewonders onder de "concentratiegebieden" helemaal het haasje ................

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Ook boven Uitgeest wordt veel te veel lawaai geproduceerd. Men zoekt de uiterste grens op voor wat nog mogelijk is om zo laag mogelijk aan te vliegen. Twee aan twee, de 1 naar de Zwanenburgbaan en de ander naar de Polderbaan. Hier laat de Schiphol-group wederom een staaltje van crimineel gedrag zien: de regels en afspraken willens en wetens van de baan vegen door het ministerie te verzoeken om niet op te treden!
En het ministerie? Dat slappe zooitje zal wel weer accoord gaan met het vlieg-tuig.
Nederland bv. op z'n kop!

Geplaatst door leo uit de kwakel-Uithoorn

++ Ha,ha, de preferente banen worden bij starts naar het zuiden allang niet meer als zodanig gebruikt.

In bijna de hele maand oktober was de Aalsmeerbaan -op iets van twee dagen na- de hoofdstartbaan. Als reden werd aangegeven:
* Vegen Kaagbaan-maar wel op tijden die niet vermeld stonden als veegtijden bij BAS.
Ook een reden:
* Een zuidenwind van 5 knopen (9 km/h).
* Niet verder gespecificeerd "onderhoud" aan de Kaagbaan was ook een leuke.
* En "zicht" doet het ook altijd goed.

Het resultaat was 7000 starts over de Aalsmeerbaan in één maand tijd, 'mind you'! Heeft iemand enig idee hoe dat klinkt op 4 km afstand van Schiphol?

Ik begrijp nu dat de Aalsmeerbaan als hoofdbaan werd ingezet vanwege de overschrijdingen in Leimuiden. Ik begrijp ook dat die (dreigende) overschrijding dit jaar niet meer als excuus gebruikt kon worden omdat een jaar eerder die overschrijding er ook al was. Men mocht eens met vingers gaan wijzen en gaan twijfelen aan een juiste bedrijfsvoering...

En dat men in Amsterdam ineens veel last had is onzin van het Leidsch Dagblad. Als de Kaagbaan niet beschikbaar is wordt de Aalsmeerbaan dadelijk hoofdstartbaan zolang de wind een zuidelijke component heeft.
Voor de landers heeft het gebruik van de Aalsmeerbaan als nieuwe preferente baan geen invloed, het heeft zelfs voordelen.

De oorzaak overigens van al die ellende, ook bij Leimuiden, is het feit dat het windregime door de LVNL op geen enkel punt is gewijzigd na het totstandkomen van het Alders-advies. En juist dat starre wind-regime leidt ertoe dat er NIETS verandert aan de inzet van banen. Het Alders-advies dat duidelijk wél ook over die banen gaat, kan wat op dit punt meteen naar de prullebak. Bedrog !!
Vliegtuigen kunnen heel goed starten met wind in de rug, geen enkel probleem! Landen gaat ook prima.

* Vandaag is ook weer zo'n dag. Volgens BAS is er niets aan de hand maar vanaf 18.00u. is de Aalsmeerbaan ALWEER continu hoofdstartbaan, "zomaar" en nog gratis ook. Het is nu 22.16 en de ene na de andere komt overdenderen met vol vermogen. We hebben er in die paar uur al weer 150 voelen overkomen.

Het is 1 november geweest, alle tellers staan weer op nul, dus alles is weer geoorloofd.

Als de Handhavingspunten er niet meer zijn wil Schiphol volledig parallel gaan vliegen, dat staat voor mij vast. De Kaagbaan is dan gedegradeerd tot "mooiweerbaan" en alleen op papier preferent. Leimuiden, houdt moed, er komen betere tijden!

Geplaatst door Ton_2 uit castricum

Leo,

Toch is er bij ons in Castricum wel wat veranderd, dit jaar. De Polderbaan wordt bijna voor 100% gebruikt om te landen (wat hier heel veel overlast geeft), maakt niet uit uit welke hoek de wind waait.
In vorige jaren waren er nog wel eens periodes dat er gestart werd (wat in Uitgeest heel veel overlast geeft), maar dat is helemaal over.

Geplaatst door leo uit de kwakel

@Ton,

kan best kloppen, Ton. Ondanks een noordelijke voorkeur is de zuidelijke meer in gebruik. Dat betekent dat ondanks afspraken over preferentie -en de uitspraken dat het resultaat van Alders méér starten naar het noorden inhoudt-, de Polderbaan een zéér groot deel van de landingen krijgt.
Ik geloof dat de noordelijke preferentie vorig jaar 31% van de tijd daadwerkelijn werd toegepast.Het betekent ofwel dat Alders (inclusief gesprekpartners) er absoluut geen verstand van hebben of dat de omwonenden massaal zijn bedrogen.

Oja, er is één winnaar, dat zijn de in het verleden zo zwaar op de proef gestelde Zwanenburgers. Hoe dat precies zit is een lang verhaal.

Ook vandaag weer: volgens BAS onderhoud aan rijbanen van de Kaagbaan dus Aalsmeerbaan alwéér hoofdstartbaan, dus volledig parallel werken. Bijna alleen landen op de Polderbaan en starten over Aalsmeer.
Dat resulteerde vanmorgen in 150 starts in 5 uur (nu is het 12:00u.). Alles ruim boven 65dB met een flink aantal pieken boven de 85dB. Bij een matige zuidenwind.

Het is niet voor niets problematisch bij Leimuiden want daar komen niet alleen starters richting het oosten (ook in de nacht) van de Kaagbaan maar ook starters van de Aalsmeerbaan die naar het westen draaien. Leimuiden ligt zo'n 6 gevlogen kilometers van de Kaagbaan en zo'n 12 km van de Aalsmeerbaan.