Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Te laat vertrekken voortaan taboe op Schiphol

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 2634 
|
 Telegraaf 
Te laat vertrekken voortaan taboe op Schiphol

DEN HAAG - De Inspectie Verkeer en Waterstaat controleert sinds vorige maand veel scherper op vliegtuigen die te laat van Schiphol vertrekken. Om geluidsoverlast voor omwonenden tegen te gaan, kunnen vliegmaatschappijen die de vertrektijden overschrijden, rekenen op forse boetes.



Vooralsnog voelt vooral de Spaanse luchtvaartmaatschappij ClickAir het strengere regime. Woensdag maakte een woordvoerder van de inspectiedienst bekend dat het bedrijf voor de tweede keer in korte tijd een boete heeft gekregen. ClickAir liet wederom vier van zijn vliegtuigen later vertrekken dan het toegestane tijdstip van 23.00 uur.

Vorige week werd ClickAir ook al beboet. Per vliegtuig dat na 23.00 uur vertrekt, moet de vliegmaatschappij 15.000 euro betalen. Met in totaal acht overtredingen, is ClickAir de inspectie inmiddels 120.000 euro schuldig. Ook de Amerikaanse maatschappij Atlas Air heeft een boete gekregen voor het éénmalig overtreden van de slottijd.

De strengere controles zijn mogelijk door een afspraak tussen de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de Stichting Airport Coordination (SACN). Deze organisatie bepaalt op Schiphol hoe laat lijnvluchten mogen vertrekken. Om geluidsoverlast voor omwonenden te beperken, starten de vliegtuigen zoveel mogelijk tussen 7.00 en 23.00 uur.

Maatschappijen die zich daar niet aan houden, verstoren niet alleen de nachtrust van omwonenden maar schaden ook de economische belangen van de luchthaven. Schiphol bereikt zo namelijk sneller de grens voor de geluidsoverlast die het mag veroorzaken. Gevolg is dat de luchthaven minder vluchten mag afhandelen.

Recent heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat met de SACN afgesproken dat de stichting de namen doorgeeft van luchtvaartmaatschappijen die zich niet aan hun schema houden. Na een waarschuwing volgt een boete, aldus de woordvoerder. ClickAir was vorige week de eerste die moest betalen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Tuurlijk eerst waarschuwen want klokkijken valt enorm tegen als je ook nog je kist de lucht in moet sturen.

Die mensen die bij dat SACN werken, hebben die het druk?

Geplaatst door Els uit castricum

"Starten de vliegtuigen zo mogelijk tussen 7.00 uur en 23.00 uur." Ik citeer.
Inspectie van Verkeer en Waterstaat komt u eens een nachtje in Castricum logeren. Daar beginnen ze nog eens extra om 24.00 u.over je hoofd te brullen, zodat je uit je eerste slaap met hartkloppingen wakker wordt en om 3.00 in de nacht is het ook gewoon om over te denderen en om 5.00 u. in de morgen vliegen ze elke minuut over ons heen. Maar wellicht geldt de maatregel van 7.00 u.- 23.00 u. voor uw woonomgeving en die van de heer Cerfontaine?

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Starten Els, niet landen. En het geldt alleen voor lijnvluchten. Dan blijven er nog altijd 20 tot 30 over waarvan ik mag genieten. Meestal vrachtvliegtuigen en niet bepaald geluidsarme charters.

Geplaatst door Els uit catricum

Je hebt gelijk,Willem. Ik merk steeds vaker, dat ik concentratieproblemen heb, na de talloze slechte nachten. Vandaar dat ik alleen maar aan het lawaai in het algemeen kon denken bij het lezen van bovenstaande! Maar ook vele bulderende starters, waar jij zeker nog veel meer last van hebt dan wij, horen wij hier in Castricum ook zeker. Dan staat je bed te trillen en duurt het lange tijd voordat het geluid is weggestorven. Bedankt dat je me even op " mijn foutje" attent maakte. Sterkte!

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Hindert niet Els. Heb ik ook last van en ik kan het helemaal niet gebruiken in mijn (denk)werk. Ik barst 's middags na de lunch van de slaap.
In de vroege nacht draaien ze vaak over Castricum weg, 's morgens naar het oosten. Soms maken ze zoveel lawaai dat ik ze eerst achter m'n huis hoor en dan na de draai over Castricum nog eens aan de voorkant als ze over zee wegtrekken of naar het zuiden koers zetten.