Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Taxiënde vliegtuigen op Schiphol voortaan slepen

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1215 
|
 EZPress 
Taxiënde vliegtuigen op Schiphol voortaan slepen

Rotterdam, 27 Juli 2007 /EZPress/ - De SP wil dat voortaan vliegtuigen op Nederlandse luchthavens gesleept worden als ze naar de startbaan of gate gaan. Door tijdens deze rit over de grond de vliegtuigmotoren niet te gebruiken neemt de stankoverlast en CO2-uitstoot op de luchthaven aanzienlijk af, blijkt uit Brits praktijkonderzoek.

Recente proeven van luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic tonen aan dat op de luchthavens Heathrow, Gatwick en San Francisco drie procent brandstof kan worden bespaard door vliegtuigen te laten slepen. Per trans-Atlantische vlucht wordt twee ton kerosine bespaard en zes ton CO2 minder uitgestoten. SP-Kamerlid Paulus Jansen denkt dat in Nederland deze resultaten ook te boeken zijn. “Schiphol kent een relatief groot oppervlak waardoor de vliegtuigen veel moeten taxiën. De milieuwinst die hier gehaald kan worden zal dus flink zijn.”

Al in 1995 beloofde de regering zich in te zetten om vliegtuigen te gaan slepen. De luchtvaartsector in Nederland heeft dit tot nu toe steeds tegen gehouden, bang voor hogere kosten en iets langere reistijden. Jansen: “Nu duidelijk is hoeveel brandstof te besparen is, zullen de luchtvaartmaatschappijen ook de economische voordelen zien, in navolging van Virgin Atlantic. Maar vooral vanwege de enorme milieuwinst die hiermee te boeken is, heb ik de ministers Cramer en Eurlings gevraagd er werk van te maken.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jeroen Bon uit Amsterdam



Geweldig idee, dat slepen .. ook tegen terrorisme ?

Het biedt ook een potentieel aan extra veiligheid op de luchthaven:

De sleepwagens, met eigen schiphol personeel/-chaufeurs kunnen dan ook vreemde vliegtuigen (met een schiphol-vreemde bemanning) de vliegtuigen veilig over de luchthaven loodsen.

Helemaal geen gek idee. Onze scheepshavens hebben ook Loodsen onder leiding van de havenmeester (?).

Verplicht loodsen door de sleepwagens biedt wellicht ook een veiligheids aspect tegen terrorisme: De piloot kan niet direct gedwongen worden "on the run" te gaan, bijv. om een object te rammen.

Met zo'n aangekoppelde sleepwagen wordt de controle over het vliegtuig in zulke gevallen uitmate bemoeilijkt: Schiphol is zelf "in control" !!

Nog maals: Goed plan !

Nu, wat gaat (in dit geval) de SP hiermee doen?

'k Ben benieuwd.

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Mijn broer heeft het idee al maanden geleden aan Schiphol voorgelegd. Het verhaal was dat de ophanging van het neuswiel te zwak was om met de benodige snelheid gesleept te worden maar ze zouden het in gedachten houden.