Platform Vlieghinder Kennemerland
 

TNT halveert intercontinentale vrachtvloot

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 557 
|
 nieuwsblad transport.nl 
TNT halveert intercontinentale vrachtvloot

TNT Express zet het mes in de intercontinentale vrachtvloot. Ongeveer de helft van de huidige zeven B747’s en B777’s moet volgens de directie verdwijnen.

Ook de huidige verouderde luchtvloot voor het Europese netwerk wordt verkleind.

Het verlies aan intercontinentale capaciteit wil de Nederlandse expresvervoerder opvangen door capaciteit in te huren bij andere luchtvaartmaatschappijen. Verder wordt binnen Europa meer gebruik gemaakt van het goedkopere wegvervoer, zegt financieel topman Bernard Bot. De verdere focus op het landvervoer was al eerder aangekondigd. Bot wijst er op dat bij veel klanten het niet gaat om snelheid, maar om betrouwbaarheid.

De totale vrachtvloot van TNT Airways bestaat uit 42 freighters, maar daarvan is slecht de helft in eigendom van TNT. Het gaat daarbij om achttien oude Bae146 met een gemiddeld leeftijd van 22 jaar. De drie B777’s in de intercontinentale vrachtvloot zijn onlangs gehuurd bij de Amerikaanse leasebedrijven Guggenheim Aviation en Southern Air Transport. Deze vrachtvliegtuigen, met een vrachtcapaciteit van 100 ton, werden eerst eind vorig jaar in de vloot opgenomen.

Daarnaast bezit TNT Airways vier B747-400ERF met een gemiddelde leeftijd van vijf jaar. Het is nog onduidelijk van welke vrachtvliegtuigen TNT afscheid gaat nemen uit de intercontinentale vloot.

De Nederlandse koerier chartert daarnaast bijna twintig freighters bij vrachtvervoerders als Icelandair, Gestair, Air Atlanta, BlueBird Cargo Air en Ukraine International. het gaat om B767’s, A300’s en B737’s

TNT Airways is al enkele jaren op zoek naar een vervanging om haar verouderde BAE146. Een keuze werd de afgelopen jaren mede uitgesteld onder druk van de slechte resultaten. De BAe146’s werden ooit overgenomen van het Britse Air Foyle.

TNT zet naast de sanering van de vrachtvloot vraagtekens bij de centrale rol van het Europees sorteercentrum op Liège Airport. De koerier onderzoekt bijvoorbeeld voor de toekomst of wel alle pakketstromen via de Belgische luchthaven moeten lopen en het niet beter is om een nieuw model van kleine regionale hubs In Europa op te zetten met partners.

Onduidelijk blijft in dit nieuwe concept de rol van Liège Airport.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ton2 uit castricum

en nu de andere helft nog ...............