Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Supergoedkoop vliegen is onzin

 |
 Geplaatst door: sijmen 
 |
 Bekeken: 633 
|
 Trouw 
Supergoedkoop vliegen is onzin

deVerdieping
TROUW
 
Supergoedkoop vliegen is onzin
door Paul Eldering
2004-03-13

Supergoedkoop vliegen is onzin. De meeste aanbiedingen zijn volksverlakkerij.


Voor 19 euro naar Londen vliegen. Of voor 39 euro naar de zon. Dat kan natuurlijk niet. Toch wordt er volop mee geadverteerd, al heet het dan steevast ‘vanaf’. En niet alleen door de prijsvechters, die hun websites openstellen voor koopjesjagers. Ook gevestigde luchtvaartmaatschappijen doen mee met deze rat-race. Er zitten alleen een paar addertjes onder het gras.

Even een lang weekend bijtanken in Napels. Geen zin in overstappen, dat kost te veel tijd en het is al zo kort. Dus een rechtstreekse vlucht zoeken op internet. En het mag maar weinig kosten. Basiqair.com biedt een goede mogelijkheid: op vrijdag 2 april 12.25 uur vertrek Schiphol, aankomst Napels 14.50 uur, terug op maandag 5 april 15.30 uur en voor het eten weer thuis. De prijsstunter Basiq Air is een activiteit van KLM-dochter Transavia. Lijkt betrouwbaar genoeg, daar kun je je geen buil aan vallen.

De prijzen fluctueren op internet voor Napels grofweg van €59 tot €109 enkele reis. Het ‘normale’ tarief, zo verklapt de website, is €115. Tot het allerlaatste moment wachten houdt het risico van ‘vol’ in, daarom wordt de knoop ongeveer zes weken voor vertrek doorgehakt: €69,99 p.p. enkele reis, maakt €139,98 retour, maar daar komt dan nog wel €39,58 aan luchthavenbelasting en vage toeslagen bij alsmede €5 creditcardfee. Totaal €184,56. Een papieren ticket krijg je niet, alleen een bevestigingsnummer per mailtje. Op bookings.nl is een 3-sterrenhotel in Napels te reserveren, à €83 per nacht, komt op €249 en klaar is kees. Zo werkt een losse webboeking.

Al die superlage ‘vanafprijzen’ zijn in de praktijk onzin. Lokkertjes die zelden beschikbaar zijn en waar dan nog allerlei toeslagen bij komen. Prijsvechters spelen handig met het prijsmechanisme en de actuele bezetting van de vliegtuigen om zoveel mogelijk passagiers te krijgen tegen een zo hoog mogelijke opbrengst. Ze proberen hun kosten zo laag mogelijk te houden.

Voor de reiziger kan het goedkoper, maar ook duurder, afhankelijk van de bestemming, de airline, de periode, de reisdagen en het boekingsmoment. De enige wijze raad is flexibel zijn (in alle genoemde criteria), hoogseizoen en feestweken mijden als de pest, en vooral: zoeken, ook naar mogelijke vertrekken vanaf luchthavens in België en Duitsland. Staar je niet blind op gevierde namen als Easyjet en Ryanair, maar kijk ook eens op klm.com of andere ‘traditionele’ lijndiensten. Het blijkt dat die soms zelfs goedkoper zijn.

Wie van een last-minute gokje in het laagseizoen houdt en het niet zoveel uitmaakt waar de reis naar toe gaat, is vaak het voordeligst uit. Maar dat geldt ook voor reizigers die al een jaar van tevoren precies weten wat ze wanneer willen. Wie vast zit aan schoolvakanties, een complexere reis wil en de voorkeur geeft aan meer zekerheid, kan beter bij een goed reisbureau terecht, dat overzicht heeft, uitzoekt en vergelijkt. Reisbureaus als D-reizen, Elmar, Vliegwinkel, Expedia en Thomas Cook hebben ook web sites voor online boekingen.

Vliegstunters hebben als nadeel: hun tickets zijn moeilijk te wijzigen (niet vliegen, geld kwijt), krappe vliegtuigstoelen, maaltijden en drankjes niet inbegrepen, B-luchthavens die ver van de stad liggen, moeilijk klankbord bij klachten, vluchten die geannuleerd worden zonder vervangend vervoer en/of verblijf en een verhoogd risico op faillissementen. Aardige kans op afzien dus.

Nu probeert de Europese Unie de regels aan te scherpen om misstanden te voorkomen, zoals een verplichte compensatieregeling als passagiers niet met een geboekte vlucht mee kunnen en een zwarte lijst van onveilige maatschappijen. Ook mogen regionale vliegvelden niet meer gesubsidieerd worden, wat de prijzen doet stijgen.

In Nederland pleiten Consumentenbond en ANVR desnoods voor wetgeving om toeslagen branchebreed in de prijzen op te nemen, zodat aan de huidige ‘volksverlakkerij’ een einde komt. Economische Zaken staat volgens directeur René Klawer van marktleider TUI achter dit streven. ,,Het pronken met uitgeklede prijzen, zowel van vluchten als pakketreizen, waar later van alles bij blijkt te komen, moet worden uitgeroeid.’‘

Nieuw in Nederland is de zogenaamde ‘Ticketgarantie’, die via reisverzekeraars als de Europeesche en Unigarant door verschillende reisbureaus tegen bijbetaling van een paar euro wordt afgegeven. De passagier krijgt z’n geld terug, wanneer een luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Losse lijndiensttickets vallen niet onder die garantie, reden temeer om niet direct bij de airline te boeken (die bieden niet zelf zo’n garantie). ,,Maar die nieuwe ticketverzekering beschermt de klant niet tegen een failliete reis agent en dat risico is vele malen groter’‘, schampert SGR-directeur Peter Silbermann. De verwachting is dat de groei van prijsvechters in de lucht (nu ongeveer 10 procent van de 40 miljoen Schiphol-passagiers) geleidelijk zal stagneren. Door de overcapaciteit in de vliegwereld en de moordende concurrentie zullen de prijzen echter relatief laag blijven. Dat is misschien wel de grootste winst.

Pas op voor spooktickets

Kijk uit voor ‘spooktickets’ van onbekende, dubieuze vliegmaatschappijen. Kies steeds een betrouwbare partij op internet. Vraag bij twijfel eerst advies aan het reisbureau, het Garantiefonds SGR en/of het ANVR. Wie direct boekt bij airline en hotel, is zelf verantwoordelijk voor de reis. Wie bij een reisorganisatie een pakketreis boekt, kan de aansprakelijkheid bij fouten en ongelukken daar neerleggen; ongeveer de helft is hiervoor verzekerd.


http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/print/1079071520357.html


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J.H. griese

En dan hebben we het er nog niet over dat milieu en hinderkosten er niet in begrepen zijn! Jan Griese