Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Succesverhaal ‘Wij bouwen mee aan alle grote toestellen van deze wereld’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 558 
|
 deondernemer.nl 
Succesverhaal ‘Wij bouwen mee aan alle grote toestellen van deze wereld’

Twentse Dutch-Shape wereldspeler vliegtuigindustrie

Het meest omstreden gevechtsvliegtuig ooit wordt gebouwd in Twente. Het bijzondere bedrijf Dutch-Shape in Rijssen is gespecialiseerd in het maken van mallen voor vliegtuigonderdelen en doet dat voor Boeing, Airbus én de Joint Strike Fighter. Directeur Guus Engelen: ‘’Wij bouwen mee aan alle grote toestellen van deze wereld.’’

“Vliegtuigen zijn heel complexe vormen,” legt Engelen uit. “Wij kunnen mallen ontwikkelen voor bijvoorbeeld rompdelen, vleugels en motordelen.” Om het wat concreter te maken, haalt de directeur er een voorbeeld bij. “Voor de nieuwe Airbus A350, die rond 2016 moet vliegen, maken wij bijvoorbeeld mallen voor de spoilers, dat zijn die dingen op vleugels zitten en omhoog komen als het vliegtuig afremt. Maar we maken ook mallen voor de flaps die zorgen dat het toestel kan sturen.”

Vliegende start
De oorspronkelijke oprichters waren voor de start van Dutch-Shape als technici werkzaam in de wereld van vliegtuigbouwers. In 2006 besloten ze hun eigen onderneming in te beginnen. “Het bedrijf kende een vliegende start en groeide snel, maar al na een aantal jaar leek een glazen plafond Dutch-Shape te weerhouden van verdere groei,” vertelt Engelen. “Het was het beste als er een ondernemer aan het roer ging staan.”

Nadat Engelen achter het roer plaats heeft genomen, gaat de groei van Dutch-Shape gestaag verder. Dit jaar ging het bedrijf van twintig naar dertig man personeel. Van crisis lijkt eigenlijk geen sprake. Engelen: “De crisis zorgt er in vliegtuigland voor dat landen als Rusland, China en India rijker worden en meer willen vliegen. Ons probleem ligt eigenlijk eerder bij het vinden van goed personeel om al het werk aan te kunnen.”

Minder kerosine
Hoe de mallen gemaakt worden, is van grote invloed op bijvoorbeeld de zuinigheid van het vliegtuig. Hoe meer aerodynamisch, hoe minder het toestel verbruikt. “Wij zijn momenteel bezig met de doorontwikkeling van de ‘winglet’, het omhoog staand stukje aan het uiterste puntje van een vleugel. Daar maken we een nieuw soort ronding in, waardoor het lijkt op een opstaande banaan. Dat soort dingen kunnen al snel vele procenten schelen in het verbruik van kerosine. En dat is goed voor het milieu én voor de portemonnee van de eigenaar.”

Dutch-Shape heeft eerder teveel dan te weinig werk. Niet gek als je de meest vooraanstaande vliegtuigbouwers als Airbus en Boeing tot je klanten mag rekenen. Maar volgens Engelen zit er ook veel groei in bijvoorbeeld de Russische en Chinese markt. “Rusland wil zijn vliegindustrie moderniseren, om te kunnen concurreren met Airbus en Boeing. Zo ontwikkelen ze nu zelf twee toestellen naar Westerse standaard. Net als China. Kijk, concurreren met de groten lukt niet in een jaar of twee, maar geef het vijftien tot twintig jaar en het lukt wel.”

Geheimhouding
Als je voor verschillende partijen werkt die elkaars concurrenten zijn, kunnen wij ons wel voorstellen dat dat een geheimhoudingsplicht met zich meebrengt. “Dat klopt, al is het in de commerciële luchtvaart wel wat relaxter dan in bijvoorbeeld de militaire. Dat is veel strenger.”

Joint Strike Fighter
Die militaire werkzaamheden verdienen wel een extra benoeming. Dutch-Shape bouwt namelijk in opdracht van vliegtuigbouwer Lockhead mee aan de Joint Strike Fighter. Niet het minste project “Nederland heeft een aantal testtoestellen gekocht, die mede door Nederlandse industrie gebouwd moeten gaan worden. Fokker werkt daar intensief aan mee, wij helpen op onze beurt Fokker mee met het fabriceren van gereedschappen voor Fokker.”

Engelen is een trots man, en dat steekt hij niet onder stoelen of banken. “Geloof mij, het is echt fantastisch om mee te bouwen aan dat soort toestellen. Als je op een goede dag een vliegtuig voorbij ziet gaan en je weet dat ons bedrijf daar aan meegewerkt heeft, dan heb je echt wel even het gevoel van ‘dat hebben we mooi wel gefikst’.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

We horen hem nog niet, maar de JSF maakt een pestherrie, dat wil je niet weten.
Uit: JSF lawaai weggelaten uit kandidaten evaluatie. Op 1000 voet, maar liefst 121 dB. Zie:http://www.jsfnieuws.nl/?p=264