Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Studenten filmen vliegtuiggeluid

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1094 
|
 tudelft 
Studenten filmen vliegtuiggeluid

Studenten kijken met geluid

Het terugdringen van geluidsoverlast door vliegtuigen is een belangrijk onderzoeksgebied aan de TU Delft. In de praktijk blijkt het lastig om in kaart te brengen waar het geluid nu precies vandaan komt. Een groep studenten ontwikkelde een veelbelovend hulpmiddel: een hoge resolutie akoestische camera. Hun camera laat op bewegend beeld precies de bron en de intensiteit van geluid zien.

Op donderdag 30 juni presenteren de studenten hun camera op het 14e symposium Ontwerp/Synthese (OS) oefening voor derdejaars studenten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

Geluid in beeld
Geluidsoverlast is een breed probleem en de regelgeving over geluidsoverlast wordt steeds verder aangescherpt. Een laag geluidsniveau is vaak een goed verkoopargument voor producten, denk bijvoorbeeld aan vaatwassers en wasdrogers.
De eerste akoestische camera kwam 10 jaar geleden op de markt, voor een prijs van meer dan 250.000 euro. Deze hoge prijs zorgde ervoor dat het systeem niet veel gebruikt werd. De Delftse studenten bouwden hun camera voor 6.000 euro.



Deze camera maakt beelden van vliegtuigen in de lucht en maakt daarop zichtbaar waar het meeste geluid zich bevindt. Zo kunnen ingenieurs gericht de geluidsoverlast van vliegtuigen verminderen, bijvoorbeeld bij de landing. Hoewel de motoren niet op vol vermogen werken, geeft een landing relatief wel veel geluidsoverlast.

De camera kan uiteraard ook voor andere geluidsproblemen gebruikt worden, bijvoorbeeld het meten van geluid van voorbijrijdende auto’s of van windturbines. Prof. Dick Simons begeleidde de studenten en zal samen met hen de komende tijd werken aan de verdere ontwikkeling van de camera.

Oefening
Op het OS symposium presenteren tweeëntwintig groepen van tien derdejaarsstudenten hun resultaten van tien weken ontwerpen. Alle 22 ontwerpen worden beoordeeld door een jury van experts uit binnen- en buitenland. De studenten sluiten met dit project de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft af. De deelnemers moeten bewijzen dat zij in staat zijn om in teamverband, in een multidisciplinaire omgeving, een luchtvaart- of ruimtevaarttuig te ontwerpen. Daarbij dienen ze speciale aandacht te besteden aan het aspect ‘duurzame ontwikkeling’.

In het verleden bracht de OS Oefening al opvallende ontwerpen voort, zoals de Wasub, een mensaangedreven onderzeeër, de Delfly, een microvliegtuigje dat de vliegtechniek van een libelle gebruikt, en de Roboswift, een robotzwaluw met vleugels die van vorm kunnen veranderen. 


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

*Hoewel de motoren niet op vol vermogen werken, geeft een landing relatief wel veel geluidsoverlast.*

De omwonenden weten dit helaas natuurlijk al veel langer. De politici en de sector hebben dit altijd ontkend........

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

En zullen dat blijven ontkennen. Als dat niet meer lukt heeft men nog jááááren nodig om vast te stellen dat deze ramp helaas voordat zij aan het bewind waren is veroorzaakt.

Schiphol heeft ervoor gezorgd dat ik alle vertrouwen in de politiek heb opgezegd, het gaat slechts om de stuivers, er is geen enkele balans tussen welzijn en welvaart.