Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Straatlawaai bepalend voor geluidsafstanden

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 814 
|
 Stentor 
Straatlawaai bepalend voor geluidsafstanden

HARDERWIJK - Of mensen last hebben van kroegmuziek hangt sterk af van het op dat moment aanwezige gewone straatlawaai.

Pas op het moment dat de muziek boven het gewone lawaai uitkomt, ervaren mensen geluidsoverlast door muziek.

Voor het horecagebied, waaronder de Bruggestraat en de Vijhestraat, is de nachtnorm voor muziek 38 decibel. Dat betekent dat muziek uit kroegen in de binnenstad bijna altijd wordt gemaskeerd door omgevingsgeluid.

Op de Markt is dat anders. Het normale omgevingsgeluid ligt daar in het laagseizoen ‘s nachts vrijwel continu rond de 36 decibel. Wanneer een ondernemer zich keurig aan de geluidsnormen houdt, is de muziek toch hoorbaar buiten de zaak. Op de Smeepoortenbrink is het van nature nog stiller met een normaal omgevingsgeluid van 33 decibel, eveneens in het laagseizoen in de nacht.

Het principe van de nieuwe methode is dat muziek gegarandeerd niet hoorbaar mag zijn als ondernemers zich houden aan de voorschriften. Uit berekeningen zijn zo de afstanden van 15 meter voor de binnenstad, 35 meter voor de Smeepoortenbrink en 50 meter voor de Markt vastgesteld. Is buiten die grens wel muziek uit de kroeg te horen, dan heeft de gemeente een wettelijk aanvaarde en simpele methode in handen om een uitbater een sanctie op te leggen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Kom daar es om in Noord Holland. Zolang het onder pijngrens is heb je hier geen recht van spreken.

Geplaatst door Pietje Bel uit Nergenshuizen

Precies L.R. Aalegeiz

Daarom was het een historische miskleun om de regio rond roerig Amsterdam via de Polderbaan te ontlasten ten koste van landelijk Kennemerland.

Nobele bedoelingen hadden een verschrikkelijk gevolg.

Waarom heffen we die Polderbaan niet op? In een roerige gebied kun je meer lawaai kwijt dan in een stil.

Een paar vragen houden mij steeds bezig. Het eerste is de vraag waarom we wanneer we zoeken naar een oplossing voor het probleem rond de luchtvaart, hier zo vaak bezig zijn met het soms zelfs bij name beschadigen van mensen in plaats van met het proeven en afkeuren van voorstellen, strategieën of gedachten. Dat is een sombere zaak, weinig verblijdend, dus slecht. Als de Polderbaan weggaat beschadigen we niemand. Als we mensen beschadigen, mede-standers of tegen-, beschadigen we onszelf.

Wat mij ook bezig houdt is dat je ziet dat het niet alleen geldt voor de schrijvers, maar ook voor lezers. Daar waar de opstootjes zijn zie je het aantal keren dat iets bekenen wordt enorme proporties krijgen. Sommige draden gaat naar de 400. Stierengevechten.

Een derde punt van verbazing is discussie's vaak niet worden worden afgemaakt. Alsof het er eigenlijk niet toe doet wat je over luchtvaart, geluid of de lopende strategieën vindt. Het gaat soms eerder om afreageren van frustraties. actuele of verleden, dan echt werken aan een uitweg naar de toekomst. Wie maken er kabaal: de vliegtuigen of de discussanten?

Tenslotte: misschien is het aantal gefrustreerden niet zo groot als we denken, want hier is maar een klein groepje bezig. Dat geldt ook voor het overleg aan de Alderstafel. Is het nu echt zo dat ze omwonenden en wat onder hen leeft vertegenwoordigen? En gaat het gevecht daar om oplossingen, of gaat het om scoren? Gaat het om winnen? Hoe eerlijk is dit alles?

Intussen vloog deze ochtend de een na de ander laag over dit huis, Maar we wilden toch buiten ontbijten, blij met nieuwe zonnige dag. Het is best mooi in hier, Vlieghinder en Schiphol of niet.

Geplaatst door Observer uit Nederland

Joeg hee, heerlijk tafelen met vliegtuigjes. Waar maken we ons toch zo druk om? Ben je gek een klein clubje. En die Polderbaan, die doeken we op, Joeg hee,
Alles over Amsterdam, Aalsmeer, de Kwakel,Amstelveen, Zwanenburg,Nieuwkoop, Of, hoe die dorpenook heten,Joeg hee. Niet te moeilijk. Het is zomer.Joeg hee !
Ik stel voor: Schrijven ! Morgen een brief naar V en W en de Sector:
"Wilt u even, die Polderbaan naar de Maasvlakte verplaatsen." Of waar dan ook naar toe. Beetje verhogen van de vliegtax, dan verdient u zo , de volgende 33 miljard, om uit de kosten te raken. Joeg hee !
Fijne zomer......joepie.... !

Geplaatst door leo uit de kwakel

** Het is hier ook mooi. Pietje Bel.

Visueel mooi dan.

Na 279 geregistreerde starts tussen 6.30u. en 19.30u, allen > 65dB, vele boven 75dB, enkele tientallen boven 80dB, 1 boven 90dB, bekijk ik de omgeving en mijn achtertuin vandaag alleen nog op foto's van vorige week. Met op de oren een ouderwetse, luchtdichte hoofdtelefoon met de radio aan op popfestival-volume. Ramen en deuren toch wijd open want het is warm. De kinderen hebben intussen gebarentaal geleerd. Dat komt ze nu prima van pas vandaag.

Inderdaad, geachte Aelegeiz, laten we die Polderbaan maar opheffen, die voegt niets toe of af aan de herrie "ten zuiden".
Dan nemen we terloops de andere 5 banen ook nog even mee. Dan is er meteen goede landbouwgrond voor het kweken van voedsel. En de ganzen mogen blijven, Niels Holgersson kan weer lachen. En technici gaan weer gewoon bij een baas werken zodat je niet 6 maanden op een vakman zoals een loodgieter hoeft te wachten. Stewardessen? Uitermate geschikt voor in de zorg waar ze onhoorbaar schreeuwen om handjes.
Het inmense kantoor van LVNL op Schiphol-Oost biedt straks mooi onderdak aan zovelen die al jaaaaren op een huis moeten wachten, een mooie stek zo vlak bij het Amsterdamse Bos.

Hmmm....
Een hoorspel op de radio is achteraf toch best wel een aardig fantasieverhaal......


Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Op dagen (en dat zijn er heel wat op jaarbasis) dat de wind uit de 'zuidenzijde' komt, of te zwak is om invloed uit te oefenen, worden de geluidsafstanden in de regio Uitgeest bepaalt door het vliegtuigverkeer!

Liever vandaag nog dan morgen: Kolderbaan opdoeken of geheel Schiphol de zee in.