“Stop met vliegen op biokerosine”
Amsterdam, 11 januari 2012 – De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa beëindigt morgen met een intercontinentale vlucht van Frankfurt naar Washington voorlopig haar testprogramma van vluchten op biokerosine. Volgens Milieudefensie, BUND en Friends of the Earth Europe een goed moment om definitief af te zien van vliegen op biokerosine die wordt gewonnen uit landbouwgewassen.
De verbouw van – hoofdzakelijk tropische - gewassen voor de luchtvaart gaat ten koste van de verbouw van voedsel. “We kunnen niet toestaan dat Afrikanen en Aziaten honger lijden omdat wij zogenaamd duurzaam willen vliegen”, aldus Geert Ritsema, coördinator internationale campagnes van Milieudefensie.
Lufthansa beschouwt haar testprogramma als een succes en kondigt aan in de toekomst meer vluchten met biokerosine uit te willen voeren. Ook andere luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, British Airways en Air France, voeren testprogramma’s uit met biobrandstoffen. Luchtvaartmaatschappijen zoeken naar een alternatief voor kerosine. Kerosine is slecht voor het klimaat en de olie raakt op. Vliegen op biokerosine is echter geen oplossing, vooral niet als deze wordt gemaakt van plantaardige olie uit landbouwgewassen, zoals de jatropha die Lufthansa in haar testvluchten gebruikt. “Nu al blijkt dat de verbouw van jatropha in Mozambique en Indonesië de verbouw van voedselgewassen verdringt”, zegt Geert Ritsema. “Als straks een groot deel van de vluchten op biokerosine gebeurt, zijn de gevolgen voor de mensen in zuidelijke landen niet te overzien.“
De Europese luchtvaartsector wil naar eigen zeggen in 2020 jaarlijks 2 miljoen ton biokerosine verstoken, zo’n 3 procent van de benodigde hoeveelheid kerosine voor de Europese luchtvaart. Volgens een recente studie van Friends of the Earth Europe is voor de productie van deze biokerosine uit landbouwgewassen zo’n 3,5 miljoen hectare aan landbouwgrond nodig(*). Dat is ongeveer de oppervlakte van België. Als men in 2050 volledig op biokerosine wil vliegen is een oppervlakte nodig zo groot als Duitsland. Landbouwgrond die niet kan worden gebruikt voor de verbouw van voedsel.
Bovendien is de klimaatwinst van biokerosine veel kleiner dan de luchtvaartsector beweert en het is niet uitgesloten dat de klimaateffecten zelfs groter zijn dan bij de verbranding van conventionele kerosine. Ook pakt de verbranding van brandstoffen in hogere luchtlagen voor het klimaat nog slechter uit dan op de grond. Dat geldt ook voor biobrandstoffen. “Lufthansa beweert met haar proefvluchten te hebben bijgedragen aan een beter klimaat, maar ze kan deze claim alleen maar maken omdat ze niet alle klimaateffecten meerekent”, aldus Ritsema.
Volgens Milieudefensie is de enige echt duurzame oplossing minder vliegen. Lufthansa gebruikte de biokerosine de afgelopen maanden voor binnenlandse vluchten van Frankfurt naar Hamburg, een afstand van nog geen 500 kilometer. “Dat is pure verspilling die leidt tot onnodig hoge uitstoot van broeikasgassen en andere schadelijke emissies. Op deze afstanden zijn de trein of bus veel efficiëntere vervoermiddelen”, zegt Ritsema. Ook in ons land is hiermee nog veel winst te behalen. Veertig procent van vliegreizen vanaf Schiphol gaat over een afstand korter dan 500 kilometer. Ritsema: “Als we nu eens beginnen deze onnodige vliegreizen te vervangen door slimmere vormen van transport, dan besparen we de wereld een hoop ellende.”
Noot
(*) Flying in the face of facts (FOEE, juni 2011)
http://www.foeeurope.org/publications/2011/FoEE_Flying_in_the_face_of_facts_June2011.pdf