Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Stillere landingsprocedure door PvdA, maar: “PvdA juicht te vroeg” (vliegveld Rt/Gv)

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 590 
|
 heraut-online.nl 
Stillere landingsprocedure door PvdA, maar: “PvdA juicht te vroeg” (vliegveld Rt/Gv)

Door: Marloes Nuijten

Lansingerland – De PvdA fractie is euforisch. Na vier jaar lang keer op keer weer aan tafel te zitten met de directie van Rotterdam The Hague Airport en Transavia, is er vanaf nu een stillere landingsprocedure voor de vliegtuigen. “Teveel vliegtuigen daalden in het verleden over de centra van Lansingerland. Wij wilden een nieuwe landingsprocedure over de Rottemeren buiten bebouwd gebied. Wij zijn blij dat het eindelijk gelukt is!” , aldus de PvdA Lansingerland. Echter, Edith Bal (VVD) tempert deze blijdschap.

Vier jaar lang liepen Ruud Braak, Sam de Groot en Gerard Bovens de deur plat bij de directie van het vliegveld. Verwacht werd dat het zo gepiept was, maar dat viel vies tegen. “We gingen uit van een ‘quick-win’. Maar er moesten meer procedures doorlopen worden dan verwacht.” Afgelopen donderdag hoorde de fractie dan hun inzet zijn vruchten heeft afgeworpen. “Na uitgebreid onderzoek, proefvliegen en langdurige goedkeuringstrajecten is de nieuwe procedure 9 januari van dit jaar formeel gepubliceerd.
De PvdA mag er dan blij mee zijn, volgens Edith Bal (VVD) is er weinig reden tot blijdschap. “Laat helder zijn dat als PvdA met een hallelujah- verhaal komt, er ook een andere kant aan zit. We gaan helemaal niet stiller door het leven in Lansingerland.” Volgens de politica blijft de aanvliegroute boven de drie kernen exact hetzelfde. Zij vroeg Frits Paymans., Statenlid Zuid-Holland en tevens oud piloot, naar zijn visie op het geheel. “De nieuwe route is niet stiller, maar streeft naar minder gehinderden. Bovendien kan op de nieuwe nadering een ononderbroken daling (CDA- Continuous Descent Approach) worden uitgevoerd. Beide elementen verminderen de hinder. Deze vermindering eindigt net voorbij de Rottemeren, waarbij het vliegtuig al gestabiliseerd is op de eindnadering recht voor de baan.” Paymans staat positief tegenover de geluidsvermindering ten oosten van de Rottemeren. Maar volgens hem is het niet mogelijk om ten westen van de Rottemeren nog een verdere reductie te bereiken. Dit alles heeft te maken met internationale veiligheidsvoorschriften. “Hier zou wel een verlichting van mogelijk overlast kunnen worden bereikt als alle vliegtuigen verplicht zouden worden een ‘automatische nadering’ uit te voeren. Hierbij wordt het vliegtuig door de vluchtcomputer op de juiste koers, daalhoek en snelheid gehouden, waarmee afwijkingen van het voorgeschreven vliegpad niet meer voorkomen. Het vliegtuig kan niet meer te laag of te hard vliegen, hetgeen resulteert in een zelfde beeld en geluid van elk naderend vliegtuig.” Volgens Paymans is het uitgesloten dat er om Bergschenhoek heen kan worden gevlogen. Het dorp ligt te dicht bij de landingsbaan. “Het sluiten van het vliegveld is daarvoor het enige alternatief. “Bergschenhoek is duidelijk een planologische misser van de afgelopen 60 jaar”, aldus Paymans.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

KIEZERSBEDROG?

Na de verkiezingen zal blijken dat ook rond Rotterdam flinke groei van het aantal vluchten op het verlanglijstje staat.
Met als argument NB! dat alternatieve luchthavens teveel extra reistijd van de verwende passagier vergen.

De PvdA staatssecretaris Van Mensveld heeft een hekel aan integreren - zo liet ze zich in het laatste AO ontvallen - maar in feite verdoezelt ze haar falen.
Na het Fyra debacle met lopende parlementaire enquete doemt een nieuwe financiele ramp op: de invoering van het nieuwe EU veiligheidssysteem voor het spoor door ProRail dreigt logistiek en financieel volledig uit de hand te lopen.

Tijd voor een noodwetje, misschien?