Stiller vliegen boven Nederland (??)
De Stichting Natuur en Milieu heeft een ‘boeiend’ document gepresenteerd. “Stiller vliegen boven Nederland”. Zie –> Hier.
Het document kunt U Hier downloaden.
Naast het document wordt een meer uitgewerkt voorbeeld aangeboden in een “Optiedocument”. Ook dit kunt U Hier verkrijgen.
Wij zijn wel blij met, en geboeid door het document, maar het maakt ons ook bezorgd.
Geboeid omdat het inzicht geeft in het vertrouwen dat ook deskundigen uitspreken in de mogelijkheid iets aan het geluid te doen, als je maar wilt. Vertrouwen in de mogelijkheid uitvoerbare alternatieven te vinden die beter zijn dan wat we nu meemaken. Voorwaarde daarvoor is dat je het onderzoek wel aan deskundige handen overlaat. Bij wat de Stichting Natuur en Milieu hier doet zijn wel vraagtekentjes te stellen.
Bezorgd namelijk,omdat dit voorstel zou kunnen worden beschouwd als een voorstel aan de Overheid. Let wel: dat is niet wat wij begrijpen uit de woorden van de SNM. Die spreken duidelijk van optiedocument. Optie betekent ‘vrije keus’. Het woord geeft alleen maar aan hoe het volgens SNM zou kunnen. Maar toch is er in de tekst wel heel erg vaak sprake van opdrachten van ‘de Minister’ aan Schiphol, NLR, LVNL…
Waarom we daar bezorgd over zijn? Omdat niet alleen de Stichting Nauur en Milieu, maar ook de overheid niet echt deskundig zijn en omdat het vertalen van onrijpe voorstellen in overheidsvoorschriften weer opnieuw een starre, onwrikbare situatie zal scheppen.
Vanuit een aantal gezichtspunten komt de bijdrage verrijkend over. Er zitten aantrekkelijke trekken in.
Bij de oplossingen, die zijn gebaseerd op een concentratie van vliegverkeer dat langs twee “stillere’ routes Nederland wordt binnengeleid, tref je alle belangrijke woorden aan:
Modern
Hoger
Stiller
Ergens anders
Het document laat hoofdzakelijk twee routes zien, waarbinnen het vliegverkeer wordt geconcentreerd. Een daarvan loopt langs Noordwijk en Sassenheim en wordt er nader uitgewerkt.
De andere herinnert eigenlijk te sterk aan de huidige nachtelijke route over Castricum. Daarover heb ik geen details gevonden.
We bekijken de plannen daarom met interesse maar ook met lichte ongerustheid.
Het herinnert ons aan de voorgeschiedenis van de Polderbaan, indertijd Milieubaan genoemd.
Het herinnert ook aan de belofte dat glijvlucht procedures alle problemen voor Castricum zouden oplossen, mits dit en mits dat. Dat bleek niet het geval.
Ook deze keer behoort Noord Kennemerland dus weer tot een van de beide risicogebieden. De consequentie voor wat vliegtuigen betreft die over onze regio moeten dalen is niet duidelijk. Waarschijnlijk dat alles door Noord Kennemerland moeten worden getolereerd.
Het lijkt dus verstandig dat we beslissingen hierover niet overlaten aan de Minister, aan ambtenaren van een ministerie V&W of VROM of aan beide kamers. Het pakket is daarvoor te zwaar en te ingewikkeld. Hier moet de last van ontwerpen, begeleiden, uitvoeren en bijstellen overgelaten worden aan een deskundig instituut, niet aan die ‘Minister’.
Onze eigen ‘optie’ is dan ook dat we het document beschouwen als boeiend voorbeeld van mogelijkheden, die binnen een onafhankelijk Luchtruimschap onderwerp van studie en verbetering kunnen zijn. Optie, geen “Verbetervoorstel”.
Let op: Inmiddels heeft SNM een nadere uitwerking van dit voorstel geschreven, klik ==> hier voor de laatste stand van zaken.
__________________
NB. Alternatieve routes van het genoemde type zijn al geruime tijd voorwerp van studie binnen het Nederlands Lucht en Ruimtevaart Laboratorium.
Geplaatst door GH uit NULL
Stiller vliegen betekent in de huidge regelgeving méér ruimte voor méér vluchten. Straks dus volcontinue over beperkte vliegpaden. Je zal er maar onder wonen. Volgens SNM dus bij voorkeur over de IJmond van en naar zee. Zitten de IJmonders daar op te wachten?
In Castricum weten we al wat 's nachts overvliegen betekent. Laag motorvermogen, GLIJVLUCHT? Dat gebeurt nú al. Die 'glij'-vluchten hoor je óók, maak je daar geen illusies over. Daar wordt je óók regelmatig wakker van! Maakt het uit of je wakker wordt van 60 of van 70 dB(a)? Niet dus. Wakker worden is wakker worden. Wij zijn blij als om 6 uur eindelijk ook elders gevlogen kan worden. Wat soms ook gebeurt. Moeten we nu nóg langer verplicht in de herrie? Je moet 's nachts gewoon helemaal niet vliegen! 't is technisch niet nodg, en alleen bedoeld voor het gemak van de overstappende reizigers.
Wens SNM: "Pas tussen IJmuiden en Castricum zou de stroom (komend vanaf zee,GH) de kust weer passeren, na naar het oosten te zijn afgebogen op weg naar het daalpad." Dus alles toch over de IJmond? Dat is nu ook al het geval!
Let op de naam van het ontwerpbureau: 'suggestie en illusie'...
Geweldig stuk, behalve voor de mensen waarboven al het verkeer geconcenreerd wordt. Dus ook hééél slecht voor de IJmond.
Mijn voorstel: doen zo, maar de IJmond opheffen. Bewoners verkassen naar de bedoelde stiltegebieden. Het wordt met het voorstel van SNM in de IJmond nog slechter leefbaar!
o ja, "gemeente Limmen"? Sind wanneer? Al lang niet meer!