Stil remmen Polderbaan in avond en nacht

SCHIPHOL - Er is een compromis gesloten over stiller remmen van vliegtuigen op de Polderbaan. Na de landing zullen de toestellen in de avond en nacht zo min mogelijk op de motor remmen, wat tot extra herrie leidt. Overdag is het niet verplicht om alleen op de rem tot stilstand te komen, omdat er anders in de piekuren minder toestellen kunnen landen.
Onder leiding van oud minister Alders zaten woensdag vertegenwoordigers van bewoners, overheid en sector (Schiphol en KLM) aan de tafel. Al eerder was duidelijk dat de sector helemaal wilde stoppen met de proef met stille landingen. Toestellen die alleen de remmen gebruiken, hebben namelijk een langere remweg. Daardoor duurt het langer voordat de baan vrij is, waardoor er per uur minder toestellen kunnen landen.
Dat betekent dat vaker de Zwanenburgbaan wordt ingezet, maar dat staat haaks op eerdere afspraken aan de Alderstafel om de Polderbaan en Kaagbaan zoveel mogelijk voor landingen en starts in te zetten. De overlast wordt dan geconcentreerd en niet verspreid over meerdere woonkernen.
,,Vasthouden aan de proef met stiller remmen, betekent dat Vijfhuizen iets minder overlast heeft, maar Halfweg en Zwanenburg aanzienlijk meer doordat daar dan vaker toestellen overkomen. Om dat te voorkomen is het compromis gesloten dat in ieder geval in de avond en de nacht, tot zeven uur in de ochtend, op de remmen en niet op de motor wordt geremd’‘, weet een van de betrokkenen aan het overleg te melden.
Geplaatst door schiphol regio bewoner uit NULL