Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Stil remmen Polderbaan in avond en nacht

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 588 
|
 Haarlems Dagblad 
Stil remmen Polderbaan in avond en nacht

SCHIPHOL - Er is een compromis gesloten over stiller remmen van vliegtuigen op de Polderbaan. Na de landing zullen de toestellen in de avond en nacht zo min mogelijk op de motor remmen, wat tot extra herrie leidt. Overdag is het niet verplicht om alleen op de rem tot stilstand te komen, omdat er anders in de piekuren minder toestellen kunnen landen.

Onder leiding van oud minister Alders zaten woensdag vertegenwoordigers van bewoners, overheid en sector (Schiphol en KLM) aan de tafel. Al eerder was duidelijk dat de sector helemaal wilde stoppen met de proef met stille landingen. Toestellen die alleen de remmen gebruiken, hebben namelijk een langere remweg. Daardoor duurt het langer voordat de baan vrij is, waardoor er per uur minder toestellen kunnen landen.

Dat betekent dat vaker de Zwanenburgbaan wordt ingezet, maar dat staat haaks op eerdere afspraken aan de Alderstafel om de Polderbaan en Kaagbaan zoveel mogelijk voor landingen en starts in te zetten. De overlast wordt dan geconcentreerd en niet verspreid over meerdere woonkernen.

,,Vasthouden aan de proef met stiller remmen, betekent dat Vijfhuizen iets minder overlast heeft, maar Halfweg en Zwanenburg aanzienlijk meer doordat daar dan vaker toestellen overkomen. Om dat te voorkomen is het compromis gesloten dat in ieder geval in de avond en de nacht, tot zeven uur in de ochtend, op de remmen en niet op de motor wordt geremd’‘, weet een van de betrokkenen aan het overleg te melden.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door schiphol regio bewoner

nog meer stukjes van het het "compromis", zowel hier als in de Volkskrant komen naar buiten; bovenstaande klinkt mij vrij logisch, eerlijk en realistisch, maar zal vast door sommigen als het uitspelen van diverse kernen tegen elkaar, zodat schiphol kan groeien worden "gespind", of zijn er al andere goede "schijn"argumenten om ook dit af te schieten?

Geplaatst door Willem

Jazeker, het concentreren van de overlast, waarmee altijd weer dezelfde groep bewoners nog zwaarder worden belast. Ik zie geen enkele reden waarom het niet verspreid kan worden behalve van het meest idiote uitgangspunt 'zo min mogelijk gehinderden'. Waarmee men wil zeggen dat je iemand die al hinder ondervindt nog meer mag gaan hinderen omdat ie toch altijd maar 1 keer meetelt in het aantal.

Geplaatst door schiphol regio bewoner

Willem
op zich een terecht vraag: spreiden of concentreren? Maar die heeft men niet willen voeren na de decennia lange keuze hier voor concentratie, zo simpel is het..

daarvoor zul je het voor elkaar moeten krijgen dat de zgn "gelijkwaardigheidscriteria" van aantallen berekende ernstig gehinderden op basis van achterhaalde woningbestanden over boord gaat, maar dan is zowel de omgeving als de overheid haar driedubbele slot op de groei van Schiphol kwijt... het opnieuw introduceren van op zich zelf absurde "absolute getallen", die niets zeggen over hoeveel of hoelaat, was een handreiking van de sector; de nu overeengekomen "afspraken" een tweede stap, dus het is logisch dat dan andere perverse sloten (de handhavingspunten) er af gaan...

Geplaatst door Willem

Nee, het gaat om het begrip 'ernstig gehinderde'. Als je die status eenmaal hebt, dan ben je vogelvrij verklaart en dat is wat er nu staat te gebeuren. Van mij mag er geconcentreerd gevlogen worden maar niet 24 uur lang per dag, elke dag weer. Dat gebeurt. De allereerste vraag die gesteld en beantwoord had worden is hoeveel mag je een mens aandoen. Ondanks oordoppen en dichtgekitte ventilatie van de slaapkamer 4 a 5 uur slaap kunnen krijgen en dan overdag ook nog eens in de herrie zitten is zwaar over de grens.

Geplaatst door SRB

Willem, ik denk dat ik me een beetje in jouw situatie kan verplaatsen, en wat jij beschrijft is ook precies het grote nadeel van "concentreren"; hoewel niet aan de lijve ondervonden heeft men decennia lang in NL luchtvaartbeleid hier willens en wetens voor gekozen, en dat is zeer moeilijk terug te draaien. Daarom wordt er ook "comenpastie" aan mn "zeer ernstig gehinderden" aangeboden, als een doek voor het bloeden. Wat men er niet bijzegt, is dat je inderdaad zwaar belast bent en zult blijven; komt dit boven volgens de staat onaaceptabele niveaus, dan moet je gedwongen verhuizen, daarvoor laat men de keus aan de burger..

Geplaatst door Willem

En dat is dan direct het volgende probleem. Ik ben volgens 'hun' normen niet ernstig gehinderd. Die lijnen lopen heel toevallig precies langs de bebouwde kom en zijn volgens mij berekend voor gehoorgestoorden. Ik heb de berekeningen bekeken en het is een fabeltje dat dat nou zo moeilijk te begrijpen zou zijn. Ze houden geen rekening met de werkelijke hoogte van een vliegtuig (ik heb begrepen dat ze nu juist express weinig gas geven in het begin vanaf de Polderbaan om de direct omwonenden te ontlasten en daardoor wordt extra overlast in het buitengebied gegenereerd die niet terug te vinden is) en ze kappen af op grenswaarden. Bij bochten in de routes is het ook te zien dat de geluidscontouren onmogelijk kunnen kloppen door het ontbreken van een bubbel aan de buitenkant van de bocht. Bovendien zijn die berekende decibel toestanden in het geheel geen maat voor de gestoordheid. Zelfs de grondslag deugt al niet: de decibel. Dat is een natuurkundig begrip wat niet overeenkomt met wat met het oor gehoord wordt. Simpel wiskundig gezegd: een decibel meter doet het kwadraat van de som van geluidssterkten per frequentie en het oor de som van de kwadraten. En dat is heel wat anders als er verstoring van geluid optreedt. En van dat effect zijn de voorbeelden in het dagelijks leven talrijk.
Concentreren is niet erg zolang dat concentreren over andere routes gebeurd per zoveel uur. Dus spreiden met geconcentreerde routes. Postcode vliegen noem ik dat. Ik heb dat voorstel jaren geleden hier al gedaan. Het is malloot dat er 24/7 over dezelfde route wordt gevlogen.
Laat me toch weer meeslepen terwijl ik er een punt achter had gezet net als het klachten indienen. Hoewel ik dat waarschijnlijk weer ga oppakken als ze met de proef gaan beginnen. Even kijken of ik m'n computerprogrammaatje kan aanpassen om met Bas ipv de Cros website overweg te kunnen. Dan kunnen ze weer aan de bak.