Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Steun bevolking voor Amsterdam in kwestie-Schiphol

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 425 
|
 ANP 
Steun bevolking voor Amsterdam in kwestie-Schiphol

AMSTERDAM - Ruim de helft van de Nederlanders meent dat Amsterdam zich moet blijven verzetten tegen de privatisering van Schiphol. Een kwart vindt dat Amsterdam wel toestemming moet geven voor de verkoop van aandelen van de luchthaven aan derden en hierover geen veto moet uitspreken. Dat bleek woensdag uit een peiling van Maurice de Hond.

Hij vroeg Nederlanders aan wie ze hun steun geven in de strijd tussen minister Gerrit Zalm van Financiën en de gemeente Amsterdam over de verzelfstandiging van Schiphol. Uit het onderzoek bleek dat 53 procent van de bevolking tegen gedeeltelijke privatisering is. Een derde van de Nederlanders is voorstander.

Amsterdam, met 21,8 procent van de aandelen in handen, heeft herhaaldelijk gedreigd een statutenwijziging te blokkeren die noodzakelijk is om de verkoop van aandelen mogelijk te maken. Zalm wil juist vaart maken met de voorgenomen beursgang en wil de statutenwijziging tijdens een aandeelhoudersvergadering op 30 september aan de orde stellen. De Staat wil 49 procent van de aandelen in de luchthaven verkopen.

Naarmate mensen dichter bij Schiphol wonen en meer last hebben van vliegtuiglawaai, zijn ze eerder tegenstander van privatisering. Van de mensen die in een straal van 40 kilometer rond de luchthaven wonen, vindt 72 procent dat Amsterdam een veto moet uitspreken.

Verder blijkt uit de peiling van De Hond dat vooral aanhangers van linkse partijen tegen verkoop zijn. Van de VVD-stemmers zegt 46 procent dat Amsterdam toestemming moet geven, terwijl 31 procent steun geeft aan het verzet. Onder de CDA-stemmers vindt de helft dat Amsterdam het verzet moet volhouden; een kwart van de CDA’ers meent dat de hoofdstad niet moet gaan dwarsliggen.

 


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J.H.Griese

"Schiphol de beste Luchthaven" kopte het nieuws. Maar tegenwoordig is ca 50 % tegen meer groei van Schiphol (10 jaar geleden nog maar 20 %) en nu 53 % tegen privatisering.