Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Stelling van de dag: Vliegveld hoort niet in bevolkt gebied

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 983 
|
 www.telegraaf.nl 
Stelling van de dag: Vliegveld hoort niet in bevolkt gebied

De slachtoffers van de vliegramp van gisteren zullen en kunnen het niet bevestigen, maar eigenlijk hebben we nog geluk gehad: de Boeing 737 crashte nèt niet op de A9, een van de drukste autowegen van Nederland. Maar hoe lang gaat dit nog ’goed’? Is het niet de hoogste tijd om de discussie te heropenen over het verplaatsen van Schiphol naar de polder, naar zee desnoods? Geef uw mening in onze Stelling van de Dag.

De redactie van De Telegraaf wil graag uw mening hierover weten. Het invullen van de vragen duurt maximaal twee minuten. Bij voorbaat dank voor uw medewerking.

Wat U Zegt redactie


De Stelling van de Dag staat tussen 11.30 en 15.30 uur op de voorpagina van www.telegraaf.nl of via www.wuz.nl

Bekijk bericht op "www.telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ton

Nou, ik ben niet zo'n fan van de Telegraaf, dus dát zal ik niet doen.
Wél hoorde ik in dit verband tussen de middag de mening van dhr. van Ojik op radio NH. Het is nog goed afgelopen, zegt ie. Stel je voor dat dit vliegtuig zou landen op de Zwanenburgbaan of op de Buitenveldertbaan.
Dan was het leed niet te overzien geweest. Dat zal wel, maar nu is de teneur die hij uitstraalt dat voor starten en landen de voorkeur moet uitgaan naar de polderbaan. Als daar iets fout gaat, vallen ze tenminste in de polder.
Tendentieus wordt door deze man voorbij gegaan aan midden- en noordkennemerland en met name aan Assendelft én letterlijk kórt door de bocht aan Velsen-zuid en Velserbroek.
De heer van Ojik is bewonersvertegenwoordiger in het overleg met Schiphol. Maar zeker niet de mijne. Het is absoluut de hoogste tijd deze egocentrische oplosser van hinderproblemen te vervangen.
Geïnterviewde bewoners van Zwanenburg gaven overigens te kennen dat ze nérgens last van hebben en al 35 jaar zeer naar 't zin in Zwanenburg wonen als goede buren van Schiphol.
Ook dát zal vast wel, maar dan zou ik zeggen "doe je best om de Zwanenburgbaan als preferentiebaan te krijgen", want elders is dat woongenot wel behoorlijk aangetast.
Daarvoor zal ik zélf nooit pleiten, hoor, ik vind dat Schiphol móet krimpen om véle redenen, maar zeker ook i.v.m. de veiligheid van omwonenden.
De krisis moest nog maar even duren.

Geplaatst door Ton2

Ton,

Je ziet dat er zelfs via het leed van anderen al weer in de berichtgeving gemanipuleerd wordt om vluchten over te hevelen van de Zwanenburg- naar de Polderbaan, uiteraar geheel in het belang van deze egocentrische oplosser .................. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat dit een huisarts is.

Geplaatst door Gerard P

Blijft natuurlijk het feit dat door het overhevelen van vluchten van de Buitenveldertbaan naar de Polderbaan het risico aanmerkelijk is veminderd. Deze crasch is daar een bewijs van.

Geplaatst door Gerard

Groepsrisico bepaal je toch anders? Niet aan de hand van een incident. Neem dezelfde afstand in het verlengde van enige andere baan. wat zie je dan? geen grote stad, geen dorp, geen huis. Dus wat bewijst dit nu?
Stistische weten dat het morgen weer kan gebeuren. Met dezelfde kans

Wat ernstiger is dat niemand in de gaten heeft dat het zeer langzaam en zeer laag vliegen over een druk bevolkt gebied zoals de IJmond een groot risico met zich meebrengt voor de onderwonenden. Doordat langzame en lage vliegen heeft de piloot geen 'reddingsruimte' meer voor het geval er iets fout gaat zoals - bijvoorbeeld- brandstofgebrek. (Dat zou niet de eerste keer zijn, er zit zelfs vaak een menselijke schakel ingebouwd bij het berekenen van de te tanken hoeveelheid brandstof). De piloot heeft in dat geval onvoldoende hoogte om nog snelheid te kunnen maken om in de lucht te blijven én voldoende afstand te kunnen afleggen om woonkernen te kunnen ontwijken. Dan is het Heemskerk. Of Beverwijk. Of Uitgeest, of noem het maar. Het noordelijk Polderbaangebied omvat 400.000 bewoners. Een grote stad dus. Helaas een zonder naam en dus onbekend.

Geplaatst door cns

In het verlengde van deze interessante en ook beangstigende constatering ligt dan nog het macabere feit dat met name boven Uitgeest in een "minder stabiele modus" heel vaak bochten worden genomen en de motoren vreemd gieren, hetgeen duidt op het zoeken naar een aangepaste landingspositie zo vlak boven dit wel degelijk behoorlijk dichtgebouwde gebied?

Geplaatst door V.O.S.

Het meest beroerde aan dit hele verhaal vind ik dat de verantwoordelijke partijen (de regering en de luchtvaartsector) met geen woord reppen over verplaatsing van een uit de kluiten gegroeide luchthaven in 1 van de drukst bevolkte gebieden van Europa. Zij laten het er op aan komen: indien ze echt niet meer kunnen, ze zo onder druk worden gezet door de bevolking of door het zoveelste toestel dat (helaas) crascht !
Voor mij staat deze handelswijze gelijk aan een misdrijf ! Intussen bouwt de Schiphol-group er nog twee pieren bij. Maling hebbende aan de mensen die steeds meer in het nauw worden gedrukt door een bedrijstak die drijft op de steun van een regering die het nalaat om haar verantwoordelijkheid te nemen!

Geplaatst door Willem

Zo graag wil de Telegraaf je mening niet als je wat kritisch bent. Vaak genoeg geprobeerd te reageren op artikelen op hun site. Meestal wordt het geweigerd: voldoet niet aan de huisregels.

Geplaatst door Observer

Gerard P:
U zegt:"Blijft natuurlijk het feit dat door het overhevelen van vluchten van de Buitenveldertbaan naar de Polderbaan het risico aanmerkelijk is veminderd. Deze crasch is daar een bewijs van. "

Dat is juist, echter het is òòk een deel van de waarheid.
Prof Ale deed deze week in Netwerk en in de Volkskrant uitspraken, dat er t.a.v de Externe Veiligheid is gelogen, evenals Cerfontaine dat deed t.a.v. de situatie te Spaarndam.
De winst van vluchten van de Buitenveldertbaan naar de Polderbaan , bracht het aantal huizen, die ernstig worden gehinderd fors terug (Buitenveldert is zeer dicht bevolkt)
Echter inmiddels is die winst verdampt door de groei.
(En zijn er nog tal van dichtbevolkte gebieden, o.a. Spaarndam, Aalsmeer,Assendelft,Castricum/Limmen
En: De uitgangspunten o.a. w b Veiligheidsrisico, waren in 1995 al uitermate discutabel..........(Eufemistisch)

Leest u het hoofdstuk door Prof Ale in Willens en Wetens (Uitgeverij LEMNA, april 2000) vooral pag 51 en 52 Conclusies.