Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Steeds meer werk in beveiliging op luchthaven

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1792 
|
 Haarlems Dagblad 
Steeds meer werk in beveiliging op luchthaven

SCHIPHOL - De beveiligingssector is op de luchthaven Schiphol de grootste banenmotor. De laatste twee jaar is de toename van de werkgelegenheid voor het grootste deel toe te schrijven aan particuliere beveiligingsdiensten en in mindere mate bij politie, douane en marechaussee.

Burgemeester Weterings mocht vrijdagochtend de gong luiden van de beurs in Amsterdam. Schiphol Amsterdam Airport zoals ze zichzelf noemen ligt immers in de Haarlemmermeer. Uit de meest recente cijfers blijkt dat Schiphol nog altijd de grootste banenmotor van de regio is. Op het eigen luchthaventerrein werken in totaal 65.009 mensen. Schiphol-Rijk, het Fokkerterrein, Hoofddorp en Lijnden zitten niet in die cijfers. Grofweg wordt aangenomen dat de indirecte werkgelegenheid ook nog eens goed is voor 65.000 banen. In totaal verdienen 130.000 mensen hun brood dankzij de luchthaven.

Jaarlijks vraagt het onderzoeksbureau Regioplan de personeelsgegevens op bij alle bedrijven op het luchthaventerrein. Het rapport is dit jaar opgesteld, maar de cijfers dateren van oktober 2008. Sindsdien is het bergafwaarts gegaan met de economie en de luchtvaartsector in het bijzonder. Bedrijven hebben vacaturestops ingesteld, uitzendkrachten de deur gewezen en soms mensen ontslagen. ,,Daardoor is de groei van de werkgelegenheid dit jaar tot stilstand gekomen. Echte massaontslagen hebben we niet gehad en de beveiligingssector groeit nog steeds. Ik denk dat we niet ver onder die 65.000 mensen zitten’‘, schat de Schipholwoordvoerster in.

Waar wonen nu al die mensen die op Schiphol hun brood verdienen? De onderstaande top tien is gebaseerd 54.601 medewerkers, omdat van de andere 11 procent (veel uitzendkrachten) de woonplaats niet bekend is.

1. Amsterdam, 10.251

2. Haarlemmermeer, 6.010

3. Almere, 3.016

4. Haarlem, 2.659

5. Den Haag, 1.893

6. Amstelveen, 1.781

7. Rotterdam, 1.023

8. Leiden, 1.018

9. Alphen, 989

10. Aalsmeer, 651


Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard uit NULL

Daar de lusten, dan ook maar de lasten?

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Lijkt me wel Gerard.

Helaas is de werkelijkheid heel anders.

Geplaatst door Boudewijn uit Aalsmeer

Dat ze zichzelf AMSTERDAM Airport Schiphol noemen, is weinig vreemds aan.
Zie je overal ter wereld gebeuren.
Bovendien weten veel reizigers het verschil tussen Nederland en Amsterdam niet eens,
dus wat maakt het in feite uit?

Dus wat je praat je nu over lusten en lasten, Gerard?
Evenals heel Nederland profiteert van de bloemenveiling FloraHolland.

Geplaatst door gerard uit NULL

Jij begrijpt het best, Boudewijn. Je bent slim genoeg. Heeft natuurlijk niets met de naamgeving te maken. Kijk een naar de hinderlijsten op de site van BAS. De lasten. En vergelijk dat met de broodverdienlijst hierboven, de lusten.
Waarom die scheve verdeling?

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

In totaal verdienen 130.000 mensen hun brood dankzij de luchthaven.

Vast wel meer, indien je alle drugskoeriers meerekend.........Al die drugs die boven ons hoofd vliegen.....Zal er daarom meer beveiliging noodzakelijk zijn? Lijkt me een cirkeltje.........

Geplaatst door jh Griese uit Amstelveen

Ik vind de nu en dan terugkerende discussie over de lasten en de lusten, een gekunstel-de.
BLRS wil zich inzetten voor disproportionele overlast,waar dan ook !(Binnen realistische grenzen )
Bovengenoemd onderzoek door HD is te vinden op de website: www.schipholgroup.com
MAAR DRUK dan wel rechts boven op de nederlandse vlag, want de engelstalige site, ziet er heel anders uit. Klik dan op pdf werkgelegenheidsonderzoek Paginas 23,31 en32
(Cijfers van aug 2008, dus er is enige terugloop)
Op pag 23 vinden we b.v. Provincie Noord-Holland: Totaal: 32.787 werkenden op schiphol. (waaronder de in de HD lijst hierboven de nrs: 1,2,4,6,10.
Overig Noord-Holland : 10906
dat is ruwweg 1/3 (met gemeenten als: Assendelft 179,Weesp 156,Naarden145,Bergen N-H. 110,Krommenie 108,Santpoort/Noord 103, Den Helder 97, Zaandijk 81, Heemskerk 286, Castricum 228,Velserbroek 220, Heiloo 205,Alkmaar 663,Beverwijk 352,Heerhugowaard 341,Hoorn N-h 425,Zaandam 639, Purmerend 805, ETc,etc,

Dat is dus een genuanceerder verhaal,wanneer beschouwd in de discussie Lusten en Lasten...

Het is een onderzoek naar werkgelegenheid.
Voor de provincie Zuid-holand geldt iets dergelijks de nrs 5,8,7 en9 uit de HD lijst
ruwweg samen 5000. De overige gemeenten: ca 6000 (met b.v. Oegstgeest 222,Wassenaar 247,
zoetermeer449,enz enz.

Disproportionele overlast en nachtvliegerij MOET minder ! waar dan ook !

Geplaatst door gerard uit NULL

jh Griese. Vergelijk jouw lijstje, met de hinderlijsten van BAS. Ik zie geen wezenlijk verschil. Er is een grote discrepantie. (Ik meen dat dit lijstje al eerder op deze website gepubliceerd, met een vergelijkbare discussie eraan gekoppeld. )

Heel goed dat BLRS zich "inzet voor disproportionele overlast". (Ik hoop om die te verminderen.)
Inderdaad, nuance. 'Overig noord-holland' kent kennelijk veel arbeidsplaatsen. Maar laat dan 'overig noord-holland' ook meedelen in de lasten. Dan wordt Noord-Kennemerland, waaronder Castricum met zijn schamele 228 arbeidsplaatsen op Schiphol, vanzelf verlost van de disproportionele overlast waar het nu mee zit.

Ook belangrijk om dispropertionele overlast te voorkomen: streef niet naar concentratie van vliegverkeer, want dat werkt disproportionele overlast juist in de hand. De disproportionele overlast door de nachtroute over Castricum is een rechtstreeks gevolg van het kiezen voor concentratie. Probeer concentratie van vliegverkeer graag actief te ontmoedigen, werk er niet aan mee. Concentratie veroorzaakt per definitie disproportionele overlast onder de geconcentreerde gebieden.

Geplaatst door jh Griese uit Amstelveen

'Overig noord-holland' kent kennelijk veel arbeidsplaatsen , ja, dus delen die ook in de lasten.

Geplaatst door gerard uit NULL

proportioneel?

Geplaatst door jh Griese uit Amstelveen

Wel eens gelezen, onder welke LDen belasting inclusief piekbelasting Aalsmeer,Uithoorn,De Kwakel, Zwanenburg, Amsterdam-West (61 LDen
Spaarndam, Amstelveen en b.v. nieuw Vennep steunen ?

Geplaatst door gerard uit NULL

Als de een de filantroop speelt hoef je toch niet een ander ook te dwingen dat te zijn?

Ieder zijn deel is al veel eerlijker, en als je de lasten kunt leggen waar ook de lusten zijn zie ik eerlijk gezegd niet waarom je dat niet zou doen.