Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Start- en landingstijden krijgen prijskaartje

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 844 
|
 De Telegraaf 
Start- en landingstijden krijgen prijskaartje

EC KOMT MET VOORSTEL VOOR HANDEL IN ’SLOTS’

door ARNOLD BURLAGE

 
  SCHIPHOL – Start- en landingsvergunningen – zogenoemde slots – worden op Schiphol en op de andere luchthavens in Europa binnen afzienbare tijd honderden miljoenen euro’s waard. Luchtvaartmaatschappijen mogen toegewezen slots binnenkort aan elkaar gaan verhandelen. Zo wordt aan de beperkte ruimte een duidelijke waarde gegeven. De Europese Commissie komt daarvoor dit najaar met een voorstel.

    Het nieuwe slotsysteem functioneert al in Engeland. British Airways verkocht daar bijvoorbeeld onlangs vier slots op de overvolle luchthaven Londen Heathrow voor €29 miljoen aan de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas, die daardoor in de ochtend de vluchten naar Londen kon uitbreiden.

    De negentien onafhankelijke slotcoördinatoren in Europa hebben op Schiphol morgen een beraad over de aanstaande veranderingen. Het seminar wordt geleid door de Nederlandse coördinator Michiel van der Zee, die in ons land de beschikbare vliegruimte verdeelt.
    De slotcoördinatoren willen nog voor de EU-maatregel van kracht wordt een discussie starten zodat wensen en regels, die aan de handel in slots moeten worden verbonden, afgestemd kunnen worden met directe belanghebbenden, zoals luchthavens en luchtvaartmaatschappijen. Eén van de voorwaarden die wordt geadviseerd, is bijvoorbeeld dat de prijzen die betaald worden voor de slots openbaar worden.

    „Het is uiteindelijk de bedoeling om met handel in slots schaarse vliegruimte op luchthavens een zichtbare waarde te geven. Zo kan beschikbare ruimte efficiënter worden besteed. Luchtvaartmaatschappijen worden zich bewuster van het kapitaal dat ongebruikte ruimte vertegenwoordigt”, zegt de Nederlandse slotcoördinator Michiel van der Zee.
    „Toegekende slots zijn nu vaak ongebruikt, omdat de luchtvaartmaatschappijen daarvan slechts 80% ook daadwerkelijk moeten benutten. Groei wordt door deze geblokkeerde ruimte dus onnodig beperkt”, aldus Van der Zee, die op Schiphol jaarlijks maximaal 450.000 slots verdeelt tussen KLM en de andere binnenen buitenlandse vliegmaatschappijen.

    In Engeland heeft uiteindelijk de Hoge Raad het verhandelen van de slots toegestaan. In de VS is daarvan al veel langer sprake. Het is ook de bedoeling te kijken wat de ervaringen in die landen heeft opgeleverd.
Een effect van de verkoop van start- en landingsvergunningen is dat de rijke maatschappijen de slots kopen, terwijl kleinere vliegbedrijven na verkoop voor grote bedragen juist uitwijken naar kleinere, goedkopere luchthavens.

    „Op zich lijkt die marktwerking misschien onredelijk. Maar het positieve effect ervan is een spreiding van vliegbewegingen over meerdere luchthavens. Dat is vooral voor de luchthavens waar de slots allemaal vergeven zijn maar niet gebruikt worden, van enorm veel waarde zoals op Heathrow”, aldus de Nederlandse slotcoördinator, die ook de verdeling van vliegbewegingen regelt voor de vliegvelden in Rotterdam en Eindhoven.
    Voor die ontwikkeling van ruimte scheppen valt volgens Van der Zee ook veel te zeggen nu luchthavens in Europa concurrentie krijgen van onder meer de opkomende luchtvaartknooppunten in het Midden-Oosten zoals Doebai, waar een overstapluchthaven voor 120 miljoen passagiers wordt gebouwd.

    Overigens wordt in de VS, uitgezonderd de ’Ronald Reagan’-luchthaven in Washington, helemaal afgestapt van het slotsysteem. De voorkeur wordt daar nu gegeven aan ’gewone’ marktwerking. Slotcoordinator Van der Zee legt uit: „Dat betekent wachten in de lucht of op de grond. Wie dat niet wil, zoekt een andere luchthaven. In Europa, met ons toch al overvolle luchtruim en de strenge milieuregels, kunnen we ons een dergelijk systeem niet permitteren.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els uit castricum

Geachte mijnheer van der Zee,

Als ik het goed begrijp, bent u dus de baas over ons Hemelrijk! Met alle respect,want u zult het heel goed doen in de ogen van uw medeheersers maar in de ogen van de aardebewoners dus niet.
Er is tè veel last van tè veel vliegtuigen en van tè veel lawaai en van tè veel gevaar.
Dus volgens één van aardebewoners,en dat ben ik, doet u iets niet goed.
U moet uw Hemels beleid echt herzien. Er worden tè veel mensen ongelukkig, tè veel mensen ziek, waardoor onze economie grote schade lijdt en ons leefklimaat wordt tè erg aangetast!!
U zult er echt eens een nachtje in Castricum over moeten slapen dan begrijpt u wat ik bedoel en zult u uw foute indeling inzien.
Spreek ook eens met K.L.M. piloten, die hun verbazing uitspreken dat ze moeten vliegen zoals ze nu doen. Ze snappen het niet en wij ook niet.
Eén opmerking vond ik van u heel wijs.U had het over ons overvolle luchtruim. Prima gezien. Chapeau!!