Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Stappen tegen vliegtuiglawaai

 |
 Geplaatst door: Hans 
 |
 Bekeken: 577 
|
 Amstelveens Weekblad 
Stappen tegen vliegtuiglawaai

AMSTELVEEN
De Schiphol Werkgroep Amstelveen Buitenveldert (SWAB)
wil stappen ondernemen tegen het verhoogde gebruik van de
Buitenveldertbaan, wat in Amstelveen-Noord veel extra
geluidsoverlast geeft.

,,Het gaat de verkeerde kant op met het lawaai door de Buitenveldertbaan,” zegt SWABvoorzitter
Jan Griese. ,,In het afgelopen jaar werd de baan 30 procent vaker gebruikt dan in 2010.
De eerste maanden van 2012 laten geen verbetering zien.
Het is weer tijd voor stappen. Deze ontwikkeling kunnen wij niet accepteren.”
Volgende week heeft de SWAB een gesprek met de Alderstafel. ,,Als wij dan geen goede uitleg krijgen over het verhoogde gebruik van de Buitenveldertbaan en onze constatering dat er veel vaker dan nodig een tweede baan wordt bijgezet, dan gaan wij uitgebreid de publiciteit zoeken,” zegt Griese.
Intussen is de SWAB al druk bezig de plaatselijke politiek te bewerken, wat recent leidde tot schriftelijke vragen van Groen-Links en D66. Aandacht krijgt ook de Tweede Kamer en verder trekt de SWAB op met andere lobby-organisaties, die zich zorgen maken over het vliegtuiglawaai.
Recent zijn folders verspreid in Amstelveen-Noord wat geleid heeft tot tal van adhesiebetuigingen en ook de aanmelding van nieuwe leden. ,,Mensen die zijn komen wonen in Buitenveldert en Amstelveen-Noord wisten van het bestaan van de Buitenveldertbaan,” vervolgt Griese. ,,Dat lawaai calculeer je in. En iedereen beseft wel hoe belangrijk Schiphol is voor de regionale werkgelegenheid, ook voor inwoners van Amstelveen. Maar als er afspraken worden gemaakt met Schiphol om het aantal vliegtuigbewegingen beperkt te houden, behalve in noodgevallen of in het geval van harde wind of onderhoud aan andere banen, dan verwacht je dat men zich daaraan houdt. En dat is aantoonbaar niet het geval.’’ Griese noemt omstandigheden met goed zicht en nauwelijks wind, waarbij toch volop de Buitenveldertbaan gebruikt zou worden, ook al geldt deze als slechtweerbaan voor omstandigheen met sterke oosten- en westenwind.
De SWAB blijft te hoop lopen tegen het nieuw experimentele geluidssysteem (Vliegen Volgens Afspraak). ,,Als het experiment een succes wordt in de ogen van de organisatoren, dan is het goed mogelijk dat de oude handhavingspunten rond Schiphol geheel verdwijnen. En dan zijn we helemaal nergens meer als het gaat om effectieve controle.”


Reacties op dit bericht