Staatssecretaris De Jager wil meer vergroening van het belastingstelsel.

Het kabinet stelt een belasting voor op vliegen en op verpakkingen. Ook wil De Jager het belastingverschil tussen zuinige en minder zuinige auto’s vergroten.
Dit zei staatssecretaris De Jager (Financiën) in een toespraak op het ‘Brussels Tax Forum’ op 20 maart 2007. De Jager gaf in zijn toespraak aan welke plannen het kabinet heeft om duurzame ontwikkeling te bevorderen met het gebruik van belastingen.
Duurzame energievoorziening
Nederland heeft de ambitie om in 2020 een van de duurzaamste en efficiëntste energievoorzieningen van Europa te hebben.
‘Een van de instrumenten om dit te bereiken is verdere vergroening van het belastingstelsel’, zei De Jager. ‘Hiervoor is een bedrag ingeboekt van 1,1 miljard euro, te beginnen in 2008.’
Het kabinet wil de vergroening bereiken door twee nieuwe milieubelastingen in te voeren en bestaande milieubelastingen te verhogen.
Vliegen
Volgens De Jager zorgt de luchtvaart voor ‘substantiële vervuiling’. Het kabinet wil begin 2008 een belasting op luchtverkeer introduceren.
Deze belasting kan er toe leiden dat Nederlanders vanuit buurlanden gaan vliegen. Om dit soort grenseffecten te voorkomen, zou volgens De Jager een belasting op het luchtverkeer in EU-verband moeten worden geïntroduceerd.
‘Nederland wil daar niet op wachten en wil zelf het goede voorbeeld geven’, zei De Jager. Hij roept andere Europese landen op het ‘voorbeeld te volgen en gezamenlijk verder te gaan’.
Verpakkingen
Het kabinet wil ook een nieuwe belasting op verpakkingen introduceren.
De Jager: ‘Een verpakkingsbelasting moet producenten stimuleren om verpakkingen te ontwikkelen die minder materiaal gebruiken en gemaakt zijn van het materiaal met de laagste milieudruk.’
Auto’s en brandstoffen
Naast deze nieuwe belastingen, wil het kabinet bestaande belastingen aanpassen om het milieueffect te vergroten.
De hoogte van de registerbelasting op personenauto’s is afhankelijk van de zuinigheid van de auto. Op dit moment is het verschil in belasting tussen de zuinigste en de minst zuinige auto 1500 euro. De Jager ‘zet er op in om dit verschil ten minste te verdubbelen’.
Verder wordt de belasting op milieuonvriendelijke brandstoffen, zoals diesel, verhoogd. Ook gaat het kabinet kijken naar een mogelijke verhoging van de energiebelasting.
Bron:
Toespraak staatssecretaris De Jager
Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen
Vanmorgen benadrukte Prof. Jaap van Duijn nog eens in een lang interview voor de Tros radio, dat Welzijn òòk economie is. De kosten van groei zijn veel te lang niet afgetrokken van het Nationaal inmkomen. Winst is ook dat aan de Alders Tafel is ingediend
het Voorstel voor een brede Maatschappelijke Kosten Baten Analyse.
Laten we hopen, dat het nu ernst wordt met het terugdringen van megalomane groeiplannen, of zoals van Duijn het uilegde: Zeer korte termijn orientaties:
Het lijkt allemaal op directe behoeftenbevrediging synoniem met: Ik wil nu mijn IJsje.