Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Staat wijst bezwaren tickettax van de hand

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 746 
|
 ANVR 
Staat wijst bezwaren tickettax van de hand

Rechtbank doet 19 maart uitspraak over gevraagde opschorting
De reis- en luchtvaartbranche blijft zich hevig verzetten tegen invoering van de tickettax, maar de Staat wijst alle bezwaren volledig van de hand. Dat bleek woensdag 5 maart in Den Haag bij de behandeling van een aantal kort gedingen tegen de Staat. De rechtbank doet woensdag 19 maart om 14.00 uur over de gevraagde opschorting uitspraak.Brancheorganisaties ANVR (toerisme) en Barin (luchtvaart), de luchthavens Schiphol, Maastricht, Eindhoven en Rotterdam en vliegbedrijven Corendon en Ryanair lichtten tijdens de verschillende gedingen hun bezwaren tegen de belasting toe.

Vanaf 1 juli 2008
Regering én parlement hebben inmiddels besloten dat de vliegbelasting vanaf 1 juli 2008 van kracht wordt en luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties brengen die intussen voor vluchten na die datum al in rekening.

Voor passagiers betekent dat een heffing van 11,25 euro per ticket op vluchten tot 2500 kilometer. Wie verder weg vliegt, naar Antalya bijvoorbeeld, betaalt 45 euro per persoon. Transfer passagiers, ruim veertig procent van het totaal op Schiphol, betalen niets.

Strijdig
Volgens de eisende partijen is de heffing in strijd met het luchtvaartverdrag van Chicago, een vorm van staatssteun aan Schiphol Airport en strijdig met de Europese vrijheid van goederen en diensten. Bovendien verwachten de luchtvaartsector en de toerismebranche grote financiële schade op te lopen door de vliegtax.

Schade
Die schade ontstaat door wegblijvende passagiers en door verhevigde concurrentie van luchthavens vlak over de grens in Duitsland en België. Vooral gezinnen die via deze vliegvelden op een ‘verre’ vakantie gaan kunnen daar honderden euro’s goedkoper uit zijn.

Minder reizigers
De Nederlandse luchthavens houden nu al rekening met een afname van het aantal reizigers met 10 procent als gevolg van de vliegbelasting. Ook hebben ze grote bezwaren tegen de toegenomen administratieve lasten als gevolg van de invoering van de vliegtax.


Rouwkrans
David Gering, Ryanair’s commercieel directeur Benelux, die in de rechtbank een rouwkrans bij zich had met daarop ‘RIP Dutch Tourism’ zei: “Als deze belasting doorgaat zien wij hierin een aanwijzing voor de dood van het toerisme in Nederland. Passagiers zullen vliegen vanaf net over de grens gelegen luchthavens en dus heeft deze maatregel een uitermate negatief effect op de Nederlandse economie’.

Willekeur
Volgens Gering raakt de belasting raakt kant nog wal: de grens voor het hoge tarief is totaal willekeurig, het milieu is er niet bij gebaat en ook het principe van de vervuiler betaalt gaat niet op.

Verkapte staatssteun
‘Een vliegtuig gebruikt meer brandstof bij het opstijgen. Omdat transfer passagiers twee maal landen en opstijgen zijn zij dus vervuilender bezig dan onze gewone passagiers. En ze betalen helemaal niets, een verkapte vorm van staatssteun aan met name Schiphol’, zo vindt directeur Sander Heijmans van Maastricht Aachen Airport.

Totaal oneens
De landsadvocaat, die de belangen van de Staat verdedigde, bleek het totaal oneens te zijn met alle kritiek. Volgens hem is de tickettax niet strijdig met internationale luchtvaartverdragen of Europees recht. “Die verdragen laten wel degelijk ruimte voor vliegbelasting”, aldus de raadsman. Hij wees erop dat Frankrijk en Groot-Brittannië ook al vliegtax heffen. Bovendien had Nederland de voorgenomen maatregel wél bij Éuropa’ gemeld.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Victor uit Krommenie

---Ruimte---

"Die verdragen laten wel degelijk ruimte voor vliegbelasting"

Net zo als:
-De gelijkwaardigheidscriteria in combinatie met de grenswaarden in de handhavingspunten..
-Alle convenanten etc...

Altijd zo verwoord dat het 'ruimte' biedt voor eigen interpretatie.

Ruimte en Rust zouden twee handen op 1 buik moeten zijn. Helaas niet zo in de vliegerij..

Aleen harde cijfers neerleggen helpt.
Onvoorwaardelijk niet meer dan 400.000 vluchten.
(zonder dit aantal uit rekenmodellen te halen, wat dat is niet heel hard)
Die vluchten eerst optimaliseren zodat er niet over huizen wordt gevlogen en dan pas verder praten over groei...