Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Staat gedaagd over tickettaks

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 652 
|
 Telegraaf 
Staat gedaagd over tickettaks

Door Arnold Burlage (Telegraaf)

AMSTERDAM -  De reis- en luchtvaartsector daagt op 5 maart de staat in kort geding in de strijd tegen de tickettaks, die PvdA-minister Wouter Bos vanaf 1 juli gaat heffen. De zaak, die dient in Den Haag, is aangespannen door de Board of Airline Representatives in the Netherlands (Barin), de koepelorganisatie van alle luchtvaartmaatschappijen die op Schiphol vliegen, waaronder de KLM.

Huib Gorter, Barin-president en topman van Malaysia Airlines in Europa, maakt de juridische stappen vandaag bekend tijdens de nieuwjaarsreceptie van de luchtvaartsector.

Het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) gaat op een tweede front ook de juridische strijd aan tegen de vliegheffing, waarvan de opbrengst overigens niet bestemd is voor het milieu maar voor de algemene middelen.

ANVR-directeur Frank Oostdam kondigde gisteren aan naar de fiscale rechter te stappen vanwege het gelijkheidsprincipe bij belastingen.

Voor Schiphol en de KLM kleven daardoor risico’s aan de juridische acties. Een afwijzing van de eis om de heffing te schrappen, kan ertoe leiden dat alle passagiers de vliegbelasting moeten gaan betalen.

Nu zijn passagiers die via Schiphol reizen, vrijgesteld van de taks, dankzij een succesvolle politieke KLM-lobby. De taks geldt alleen voor reizigers die uit ons land vertrekken. Juridische procedures zouden dat meten met twee maten door de overheid wel eens ongedaan kunnen maken. De heffing schaadt dan direct het nationaal economisch belang.

KLM telt meer dan 65% doorreizende passagiers en zou zwaar door de vliegbelasting worden getroffen. Ruim 50% van alle Schiphol passagiers is ’taxfree’ op weg naar andere bestemmingen en gebruikt de luchthaven slechts als knooppunt. Juristen hebben voor de Barin vastgesteld dat de vliegbelasting in strijd is met het Verdrag van Chicago. De Nederlandse staat is partij bij dit verdrag, dat verbiedt belasting te heffen „op het enkele vertrek van een vliegtuig uit een land, zonder dat daar een prestatie tegenoverstaat.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

De Luchtvaartbranche zou zich rot moeten schamen.

Geplaatst door Ton uit NULL

Inderdaad.
Asociale viespeuken.
Maar dat wisten we al heel lang.

Geplaatst door Schelleman uit Amsterdam

Luchtvaart, NIMBY, Niet zo netjes.
Neem je verantwoordelijkheid. eerbiedig het gastland. Dat is toch heel normaal.
Stel je volwassen op.
Het draait allemaal om winst. Lees bonussen.
NL doet niets? Tig miljard aan subsidies in tientallen jaren opgestrekken door de burgers betaalt (sorry de regering).
Alle bedrijven betalen vele belastingen
De ICT en KLimaat (cwi/ncow) bedrijven zijn grotere banen moters. Schiphol is maar 2% van belang in heel NL, 98% is dus anders actief, Zoveel geld zal dat ook weer niet opleveren.
Luchtvaart industrie, Niet zo lullig doen. Zoek het in Kwaliteit ipv kwantiteit.
Hm.
Stel dat NL wint, maw zonder dat het land prestatie levert, hub belasting betalen.
Dan is het net zoals de meeste belastingen in NL.
Stel dat Barin wint, je moet prestatie leveren anders geen belasting. Dat zou voor de belasting betaler een leuke lobby worden. Waarom voor de luchtvaart wel presteren en voor ons niet. WOZ belasting bevoorbeeld. Wat doet NL voor ons ? Schaarste creeren, mensen betalen nog meer door zelf hun huis te verfraaien(is niet aftrekbaar. Maw, NL doet niets maar vangt meer. Vereniging Eigenhuis houd dit in de gaten.
Overigens, wie betaald die extra belasting
De luchtvaart industrie? Welneen de reizigers. In dat geval heeft BArin gelijk
Als je niets doet heb je geen recht op geld Interessant. Ik zou die rechtszaak wel een live op tv willen meemaken.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

"De reis- en luchtvaartsector daagt op 5 maart de staat in kort geding in de strijd tegen de tickettaks, die PvdA-minister Wouter Bos vanaf 1 juli gaat heffen."

Wederom een zeer kinderachtige houding van de luchtvaartsector cq. reisbranche!
Jaren en jaren achtereen kunnen profiteren van onbelaste brandstoffen en andere vormen van subsidies, en nu gelijk weer klagen!
Bovendien, ze kunnen het gewoon doorberekenen. Maar zij zijn natuurlijk bang dat er dan minder gebruik van Schiphol zal worden gemaakt. Alsof dat iets uitmaakt, kijk maar eens naar dat beruchte kwartje van Kok, weet u nog?
Wordt er minder gereden?
Bah! Wat een arrogante, kinderachtige houding van de luchtvaartsector!

Luchtvaartsector, let eens een keer op de asociale manier van aanvliegen dat levert meer begrip op! Zoals het nu gaat is het al jaren waardeloos!