Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Spreken van bijna-vliegramp Uitgeest onverantwoord’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 671 
|
 nu.nl 
‘Spreken van bijna-vliegramp Uitgeest onverantwoord’

AMSTERDAM - De luchtverkeersleiding op Schiphol noemt het onverantwoord om te stellen dat twee vliegtuigen op 13 november boven Uitgeest bijna met elkaar in botsing zijn gekomen.

“Het verhaal dat nu in de landelijke media te lezen is dat twee toestellen bijna tegen elkaar aan zijn gevlogen, is veel te voorbarig. Daar balen we van”, zegt Langelaan. “Het klopt dat de separatiegrens (de minimum afstand tussen twee vliegtuigen, red.) is overschreden, maar verder is er nog geen informatie bekend. Je kunt dus niet stellen dat er sprake was van een ramkoers.”

Het Noordhollands Dagblad stelde maandag dat een Airbus en een Boeing op 13 november boven het Alkmaardermeer op ramkoers lagen, waarna een late koerscorrectie een grote ramp voorkwam. Deze conclusie werd getrokken uit transpondergegevens op de site van bewoners aanspreekpunt Schiphol (BAS).


Geen reëel beeld

“De luchtverkeersleiding gaat net als de Onderzoeksraad voor de veiligheid wel onderzoek doen naar dit incident, maar de aanname dat een vliegramp is voorkomen kun je op basis van die gegevens en de vliegbeweging van de piloot niet doen. Die geven geen reëel beeld.”

“Bovendien kan het zo zijn dat de toestellen wel dezelfde koers vlogen, maar niet op dezelfde hoogte. Dat hebben we als luchtverkeersleiding liever niet, maar dat wil nog niet zeggen dat een botsing op handen was”, legt Langelaan uit. “Daar is door de piloten ook niets over gezegd.”


Opeenstapeling

Door verschillende veiligheidsprocedures en alarmsystemen in de vliegtuigen zelf moet er heel veel misgaan voor het tot een crash komt. “Een enorme opeenstapeling”, stelt Langelaan. “Dit is een vorm van paniekzaaien die absoluut niet noodzakelijk is. We wachten af tot de cijfers bekend zijn en geven dan een oordeel.”

De Luchtverkeersleiding stelt zoals gezegd wel een onderzoek in. “We willen vooral ook weten welke procedures bij dit incident nodig zijn geweest om te voorkomen dat het mis is gegaan.”


Te vroeg

De Onderzoeksraad voor de veiligheid wil verder niet op het onderzoek ingaan. “Wel is duidelijk dat de conclusies die nu al worden getrokken te vroeg komen”, reageert woordvoerder Wim van der Weegen.

“Wij zijn nu volop met ons onderzoek begonnen. Aannames die verder worden gedaan zijn voor rekening van de personen of organisaties die die aannames doen.”


Sensatiejournalistiek

Luchtvaartdeskundige Hans Heerkens van de Universiteit Twente onderschrijft de reactie van de Luchtverkeersleiding dat de aanname van een nipt voorkomen vliegramp onverantwoord is.

“Daar hebben ze gelijk in”, zegt hij tegen NU.nl. “Er wordt nu een bijna vliegramp van gemaakt, dan wordt het gelijk heel ernstig. De feiten zijn echter niet bekend, dus het is speculeren en een beetje sensatiejournalistiek.”

“Dat laat onverlet dat er wel iets gebeurd kan zijn. Vliegtuigen vliegen heel snel en met die snelheden kan de afstand tussen twee toestellen zo verdwenen zijn. Er is een breed scala een veiligheidssystemen, waaronder het Traffic collision avoidance system (TCAS), die piloten waarschuwen als ze te dicht bij elkaar komen”, legt Heerkens uit. “Ik zou wel willen weten waarom dat kennelijk niet goed gewerkt heeft.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door A. Boeing

Hahahahaha, een kat in het nauw maakt rare sprongen en het moge duidelijk zijn dat de Luchtverkeersleiding hier de kat is. Het is niet het spreken over "bijna ramp" dat onverantwoord is maar het simpele feit dat LvNL kennelijk niet eens weet hoe hoog en waar die vliegtuigen nu zaten. Zijn de jongens en meisjes bij LvNL niet ingehuurd om dat juist wel te weten???? En is het niet vreemd om te roepen dat de gegevens op BAS niet kloppen? Zou dat dan misschien opzet zijn of zie ik nu spoken? Afijn, goede zaak dat dit alles eens uitgebreid in de media komt, werd hoog tijd.

Geplaatst door j.h.griese

Zo is het Boeing ! " Bovendien kan het zo zijn dat de toestellen wel dezelfde koers vlogen, maar niet op dezelfde hoogte."
Ik las trouwens de exacte hoogten in het VK artikel ! (?)

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Reeds enige keren al duidelijk gemaakt dat de aanvliegroutes niet deugen.
Regelmatig geconstateerd dat er toestellen zijn die uit het noord-oosten gelijktijdig aanvliegen met toestellen uit het noord-noord-westen. Aangezien de beide banen (Zwanenburgbaan en de Polderbaan) eigenlijk te dicht bij elkaar liggen t.o.v. het indraaien (boven Uitgeest), konden we op een voorval of erger wachten. Steeds is het 1 en ander weggehoond alszijnde optisch bedrog of wat dan ook.
Het is de hoogste tijd dat en de leden van de LVLN en de politiek met de billen bloot gaan en uit hun ivoren torentjes komen.
Want veiligheid moet ten diensten staan van ons allen. Een tweede Bijlmer of erger mag nooit meer plaats vinden!

Geplaatst door Jaap de Groot

Enerzijds zegt de Luchtverkeersleiding dat het te voorbarig is om nu al conclusies te trekken, anderzijds zegt men dat er eigenlijk niets aan de hand was. Niet erg consequent dus.
Men baalt er van dat het voorval zoveel ophef krijgt, maar waarom? Kennelijk is het voorval ernstig genoeg dat de Onderzoeksraad voor de veiligheid er een onderzoek naar moet doen. Dat alleen al zal bij de omwonenden een gevoel van onveiligheid geven.
Een wat bescheidener opstelling zou de Luchtverkeersleiding gesierd hebben en het zou tactvoller geweest zijn als men het voorval had betreurd. Het had immers niet mogen gebeuren, toch? Nu moet ik onwillekeurig aan een Engelse uitdrukking denken: "The lady denies too much."