Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Sporen naar de toekomst

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 1427 
|
 Telegraaf 
Sporen naar de toekomst

Hispeed-manager Ron Heeren: trein wint op de kortere afstand

„Wie vlíégt nou nog naar Parijs?”

door JOS VAN NOORD

AMSTERDAM – De trein wint. Daar is Ron Heeren, verkoopbaas van NS Hispeed, volledig van overtuigd. Afstanden van 600 tot 800 kilometer zijn in de toekomst helemaal van de trein. Het vliegtuig is straks alleen nog goed voor de Turkse of Canarische afstanden en intercontinentale reizen.

      „De inhaalslag is volop aan de gang”, stelt Heeren vast. „Transavia heeft Parijs-Orly als bestemming vanaf Rotterdam onlangs moeten schrappen wegens gebrek aan passagiers. De KLM stopt z’n binnenlandse vluchten naar Maastricht. Wie vliegt er nu nog naar Düsseldorf of naar Brussel? Frankfurt is ook al een echte treinbestemming. Op Parijs heeft Thalys gewonnen. Met Eurostar naar Londen gaan we al hard die kant op”, zo reageert de 52-jarige verkoopmanager van NS Hispeed op het bericht dat het Europarlement wil dat ticketverkopers via internet voortaan niet alleen vliegkaartjes aanbieden, maar voor de kortere Europese afstanden ook de voordeligste treintickets.

    „Dat is heus geen Brusselse uitvinding”, schampert Heeren. „Daar zijn wij al heel lang mee bezig. De gesprekken met vliegwinkel.nl en met cheaptickets.nl zijn al zo goed als afgerond en ik schat dat onze treinkaartjes daar binnen zes tot acht maanden te koop zullen zijn. We streven naar volledige koppeling van onze boekingssystemen. Maar veel hangt af van de invoering van het e-ticket voor de trein. Zolang dat nog maar heel beperkt mogelijk is, kan het bestellen van internationale treintickets via internet nog geen gemeengoed worden. Voor de trein hoef je niet in te checken, dat is nu juist zo’n groot voordeel. Je stapt in, gaat zitten en de kaartcontrole volgt pas als de trein allang rijdt. Maar een gaatje knippen in het e-ticket werkt niet. Binnen Railteam, dat is het samenwerkingsverband van bijna alle CentraalEuropese spoorwegen, werken we nu aan een waterdicht digitaal controlesysteem en dat wordt onder meer in de Thalys nu voluit getest.”

    De voordelen van de trein nog eens op een rij. Alsof je bij Heeren op een knop drukt, schiet hij ze af: „Reistijd, comfort, efficiëntie én duurzaamheid, want het is veruit de beste manier van reizen voor het milieu. De trein wint op afstand! Onze reistijd is beter of ten minste gelijk aan die van het vliegtuig. Men reist van binnenstad naar binnenstad, het is een open systeem zonder check-in of controles. In de trein kun je ook veel meer doen dan in een vliegtuig. Je kunt internetten, je voorbereiden op een presentatie of een vergadering. Of je loopt eens naar het barrijtuig en je eet of drinkt wat. Onze internetfaciliteiten worden steeds beter, net als de parkeergelegenheden, winkels en lounges.”

    Heeren is ervan overtuigd dat de hogesnelheidstrein vooral uit oogpunt van duurzaamheid de toekomst heeft, omdat de trein véél minder belastend is voor het milieu.
    De NS-directeur: „CO2emissie staat boven aan ieders agenda. NS doet er van alles aan: we werken al met zonnecollectoren, hergebruik van regenwater en natuurlijk inkoop van groene stroom. De cijfers spreken voor zichzelf. De hogesnelheidstrein is op een afstand van 600 kilometer tien keer schoner dan het vliegtuig op dezelfde afstand. Een Eurostar-reiziger, die door de tunnel het Kanaal oversteekt, genereert genoeg CO2 om een Mini Cooper te vullen, terwijl een luchtreiziger die het Kanaal oversteekt er een dubbeldeksbus mee kan vullen. Dat zegt toch wel iets”, meent Heeren. „Binnenkort”, weet Heeren zeker, „is de hogesnelheidstrein net zo’n logische keuze als dubbelzijdig printen, het licht uitdoen en de kraan sluiten tijdens het tandenpoetsen.”
    Druppel op een gloeiende plaat? „Kijk eens naar Peking”, roept Heeren uit. „Iedereen doet een beetje en ineens is de lucht weer blauw!”

Wanneer is de Hsl-Zuid eindelijk operationeel? „Zodra het sein op groen staat. Nog weten we niet wanneer. Maar vergelijk de bouw van die hsl gerust met de afsluitdijk of de deltawerken. Gemaakt voor de toekomst. Maar veiligheid staat voorop.”

    Alom in Europa gaat het voorspoedig met het spoor. Zelfs de jarenlang zieltogende SNCF meldt dat het goed gaat, de Deutsche Bahn komt met goede cijfers, de Belgen zijn ook tevreden en overal zie je groeistuipen in de passagierscurven. Toch klagen veel reizigers. Zeker gelet op de stunttarieven van de prijsvechters in de luchtvaart heeft de trein een duur imago.

    Heeren lijkt door een wesp gestoken: „Dúúr? Die discussie wil ik met iedereen aan! Brussel, Antwerpen, Keulen en Dusseldorf al vanaf 19 euro. Die stoelen zijn er heus, ga maar zoeken. Parijs vanaf 25 euro. Je mág tarieven niet publiceren als ze niet beschikbaar zijn. Misschien is dat tarief er op dinsdag niet, maar dan wel op woensdag. We willen uiteindelijk maar één ding: volle treinen. Ook in dat opzicht vergelijkt het spoorbedrijf zich graag met de luchtvaart.”

    Waarom hobbelt NS almaar achter die verfoeide luchtvaart aan?
          Heeren: „We verfoeien de luchtvaart niet. We werken op de lange en de intercontinentale afstanden bijzonder graag met de luchtvaart samen. Doen we al volop met KLM. De luchtvaart loopt inderdaad op ons vooruit. Maar we zijn de achterstand aan het inhalen. Daardoor kunnen we ook leren van hun fouten, verbeteringen aanbrengen en zal de trein uiteindelijk op alle Europese dichtbijbestemmingen winnen!”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer uit Amstelveen

Zou het er eindelijk van komen, die HSL ?

Geplaatst door L.R.Aalegeiz uit Spaarndam

Laten we het hopen Observer.

Echter, na weer een paar dagen noorden wind denk ik dat de lobby het voor elkaar gaat krijgen dat die gele dingen op de grind te gevaarlijk zijn voor die blauwe dingen in de lucht, net zoals dat bosje in het diepe Limburg.