Platform Vlieghinder Kennemerland
 

„Spoor moet zichzelf verkopen”

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 1097 
|
 Telegraaf 
„Spoor moet zichzelf verkopen”

TOUROPERATORS NOG NIET AAN DE TREINKAARTJES…


door COEN SPRINGELKAMP


    AMSTERDAM – Wie straks per internet een vliegticket naar Parijs, Londen of Wenen boekt, krijgt ook te zien wat een alternatieve reis per trein kost. Het Europees Parlement wil vliegticketverkopers daartoe verplichten . Motief: meer keuze, lagere prijzen en beter voor het milieu. De reisbranche is verdeeld.

      „Absurd”, omschrijft directeur Steven van der Heijden van touroperator TUI en Arkefly de plannen. „Alsof je uit het diepvriesvak in de supermarkt frites pakt en iemand naast je roept dat je rijst moet kopen omdat het gezonder is.”

    Internationale treinreizen zijn, afhankelijk van de bestemming, comfortabel en soms net zo snel of sneller dan het vliegtuig. Mits je de reis- en wachttijd op, van en naar de luchthaven meetelt. Extra voordeel: geen lange rijen of verkleedpartijen bij de veiligheidscontrole. Toch legt de trein het nog steeds af. Treinkaartjes zijn relatief duur.

    Een treinkaartje moet zich net als een vliegticket vooral zelf verkopen, vindt Van der Heijden. „Laat de markt zijn werk doen. Als de trein écht een interessant alternatief is qua prijs en reistijd, verkoopt het zichzelf. Denk aan treinen naar Parijs, Londen of de grote Duitse steden. Maar ga het niet verplicht stellen. Dat is kortzichtigheid ten top.” Er zijn volgens de TUI-topman betere methoden om de trein te promoten. „Dat doe je vooral via de portemonnee. De trein is vaak duurder dan het vliegtuig.”

    Een van de redenen waarom internetreisbureaus nu nog niet massaal treinreizen verkopen, is vooral van praktische aard. „De computersystemen van de spoorwegen zijn nog niet te koppelen aan de internationale boekingssystemen voor vliegtickets die nu worden gebruikt”, weet directeur Wim Butte van Vliegwinkel.nl. „De wil is er absoluut. Wij hebben zelfs een paar jaar geleden de naam Treinwinkel.nl vastgelegd. Dat zegt genoeg.”

Butte noemt het echter ’van de zotte’ om ticketverkopers te verplichten ook treinkaartjes aan te bieden. „Dat wil ik als ondernemer zelf bepalen. We zijn gewoon een winkel. Je kunt ons toch moeilijk verplichten ook koekjes te verkopen?”

    Adjunct-directeur Steven van Nieuwenhuijzen van D-Reizen wijst de plannen niet af, maar zegt dat afhankelijk te zien van de bedrijven die alle ticketprijzen en vluchtschema’s per computer aanleveren. „Hoe meer keuze de consument heeft, hoe beter. Onze reiswinkels adviseren klanten nu al dat er meer mogelijkheden zijn dan alleen het vliegtuig. Op internet bieden we die mogelijkheden ook, alleen is het nu praktisch onmogelijk om de alternatieven naast elkaar te zetten.”

    Opmerkelijk is dat Brussel de spoorwegen niet wil verplichten hun treinkaartjes op internet te vergelijken met vliegtickets.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer uit Amstelveen

De Overheden bakken ze weer eens bruin.
Logisch dat die heer van der Heijden, of welke vliegondernemer ook, graag vliegtickets verkoopt. Maar Nederlandse overheid: U beloofde al in 1995 (LEES de PKB wet Schiphol 1995 )dat de HSL de europese bestemmingen zou gaan overnemen ! !
Conclusie: Nog duurder maken die vliegtickets, en de treintickets zullen via marktwerking vanzelf goedkoper worden.

Geplaatst door Observer uit Amstelveen

PS: Ik had "Sporen naar de toekomst "nog niet gelezen.

Dat klinkt een stuk optimistischer. Zie artikel hierna