Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

’Spoor Arnhem maakt meer lawaai dan Schiphol’

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 757 
|
 Trouw 
’Spoor Arnhem maakt meer lawaai dan Schiphol’

Eis aan Den Haag: geen goederenvervoer ’s nachts

Per dag denderen 50 tot 60 goederentreinen door Arnhem. „De geluidsoverlast is groter dan die van Schiphol.”

Een extra perron, meer rails en minder wissels moeten het spoorknooppunt Arnhem verbeteren. Pro Rail rekent op meer treinen en hogere snelheden. Maar de 550 treinen (goederen- én personenvervoer) die nu dagelijks door de Gelderse hoofdstad rijden, maken al meer herrie dan wettelijk is toegestaan. Arnhem eist daarom maatregelen: om te beginnen ’s nachts geen goederenvervoer door de stad.

Zevenduizend mensen wonen langs het spoor in Arnhem. Als er straks meer rails komt te liggen, moet voor 411 huizen ontheffing worden gevraagd van de maximaal toegestane geluidsbelasting (57 decibel). Bovendien zal het aanzien van enkele lommerrijke straten drastisch veranderen als het spoor naar de woningen opschuift.

De omwonenden hebben het meeste last van goederentreinen, die sinds 2000 in aantal zijn verviervoudigd. Inmiddels zijn het er 50 tot 60 per dag, waarvan 15 tot 20 ’s nachts. „Vroeger had je alleen de trein van kwart voor één”, vertelt buurtbewoner Bert Lof. „Dat wist je precies. Je kon voor of na die trein gaan slapen. Nu zit ik meerdere keren per nacht rechtop in bed. De piek van decibellen ligt langs het Arnhemse spoor hoger dan bij Schiphol.”

De Betuweroute heeft aan de drukte niets veranderd, omdat die lijn in Duitsland nog onvoldoende aansluit. Treinen naar het noordoosten takken daarom bij Elst af om via Arnhem, Zutphen en Enschede te rijden. Op de lange termijn moet er een aansluiting komen van de Betuweroute op de IJssellijn, die Arnhem ontlast, zegt wethouder Roeland Kreeft. Maar zo’n ’noordtak’ is jaren geleden uit de plannen voor de Betuweroute wegbezuinigd. Daarom vraagt Arnhem voorlopig aanpassing van de snelheid – geen verhoging tot 80 maar handhaving van de huidige 40 km per uur .

De ministers Eurlings (verkeer) en Cramer (ruimtelijke ordening en milieu) nemen binnenkort een beslissing over de Arnhemse spoorzone. Wegens het landelijk belang mogen Pro Rail en Arnhem dat niet zelf uitvechten, maar is een zogeheten tracébesluit nodig.

Arnhem is kopstation
Arnhem is vanaf het begin in 1845 belangrijk voor het Nederlandse spoor. Op een strookje van vier kilometer komen de lijnen naar Utrecht, Nijmegen, Zutphen en Duitsland (Zevenaar) samen. Op het huidige station liggen drie perrons, met zes sporen en een rangeerterrein. Maar Arnhem is alweer aan een nieuw station toe, het vijfde in anderhalve eeuw. Met het groeiende treinverkeer, de komst van een hoge snelheidslijn naar Duitsland en steeds meer goederenvervoer is een vierde perron nodig. Bovendien moeten de rails voldoen aan de eisen van de 21ste eeuw: hogere snelheden en rijden zonder spoorboekje, dus met zo min mogelijk wissels. Arnhem is een zogeheten kopstation, waar de trein van Utrecht naar Nijmegen van rijrichting verandert. Een ongelijkvloerse kruising moet in de toekomst voorkomen dat treinen naar Utrecht en Nijmegen elkaar hinderen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door observer

Met alle respect voor de heer Lof, wiens lawaai ik niet graag overneem, maar hij maakt wel een foutje: Op een aantal plaatsen in of tegen het zgn Binnengebied, gelden kwartal en/of jaargemiddelden van ca 60 dBA
(Osdorp, Aveen Buitenveldert, Zwanenburg, de laatste tegenwoordig wat minder, terwijl op een groot aantal plaatsen pieken van tegen de 100 en er boven voorkomen............

Hier doet men er weinig aan. Voor de heer Lof is te hopen, dat zijn regio overheden voor hem meer zullen betekenen.