Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Spanningen in combinatie Air France en KLM

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 657 
|
 bnr.nl 
Spanningen in combinatie Air France en KLM

Door Bart Tuinman

De relatie tussen Air France en KLM staat onder druk. In 2004 besloten de partijen een combinatie aan te gaan om samen sterk te staan in Europa. Nu de Franse tak verlies lijdt, terwijl KLM winstgevend is, zijn er frustraties.
“Het ligt meer aan de mensen of de omstandigheden bij KLM en Air France”
Het luchtvaartconcern heeft in 2011 een verlies geleden van 809 miljoen euro, zo bleek gister. Dat is het op één na grootste verlies sinds de fusie van de twee bedrijven.

Verlies
Feit is dat de Franse tak al jaren verlies lijdt, vorig jaar operationeel 600 miljoen euro, terwijl KLM winstgevend was met 250 miljoen euro.

Luchtvaartfusies
Ook het Duitse Lufthansa, dat zich een paar jaar geleden over Swissair ontfermde, maakte een tekort bekend. Maar dat verlies bleef beperkt tot 13 miljoen euro. Er was ook nog een winstgevende combinatie: British Airways-Iberia behaalde een winst van 555 miljoen pond. De Europese concurrentie doet het dus fors beter dan het Frans-Nederlandse concern.

Nog meer verlies
Bestuursvoorzitter van de combinatie Air France en KLM, Jean-Cyril Spinetta, kondigde gisteren in Parijs aan dat er voor 2012 opnieuw een groot verlies wordt verwacht. De Franse kant heeft een kostenbesparing van 20 procent voor ogen, maar die kan alleen worden bereikt als er 12.500 werknemers vertrekken. Na de Franse presidentsverkiezingen in mei wordt er meer duidelijkheid gegeven.

Gewoon naar Frankrijk
Nederlandse ondernemers zijn niet bang om naar Frankrijk te gaan. “Het ligt meer aan de mensen of de omstandigheden bij KLM en Air France”, vertelt Ton Anbeek, CEO van BeterBed, op BNR. Het bedrijf van Anbeek opereert in Oostenrijk, Nederland, Duitsland, Zwitserland, Spanje, België en Polen. “Frankrijk is net als Italië, waar we ook niet zitten, een aantrekkelijk land. Er is geen reden waarom we daar niet zouden willen zitten”.

Integratie
Op een ander vlak lijkt de integratie tussen de twee bedrijven ook spaak te lopen. Sinds deze week heeft KLM weer een volledig Nederlandse directie, nu Erik Swelheim in Amstelveen is begonnen als opvolger van een Fransman. Gevolg hiervan is dat er weer Nederlands wordt gesproken in de bestuurskamer van KLM.


Reacties op dit bericht