Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Son hevig teleurgesteld over rapport vliegveld

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 676 
|
 De Brug 
Son hevig teleurgesteld over rapport vliegveld

SON EN BREUGEL – Teleurgesteld is nog te zwak uitgedrukt: de gemeente Son en Breugel kan zich absoluut niet vinden in het ‘Advies Alderstafel’. Dat advies gaat over de uitbreiding van Eindhoven Airport. Alderstafel vindt dat er in 2020 best 25.000 extra vluchten kunnen plaatsvinden; voor Son en Breugel en enkele andere omliggende gemeenten is dat méér dan een brug te ver.

“Niet alleen wij zijn teleurgesteld, maar ook andere gemeenten”, reageert burgemeester Hans Gaillard op het advies. “In onze raad is gezegd: ‘Wij vonden teleurstelling nog erg zwak uitgedrukt’. Het is gewoon heel spijtig. Er komt een aantal ontwikkelingen op ons af die heel erg vervelend zijn.”
Het Kabinet wilde eigenlijk zelfs 35.000 extra vliegtuigbewegingen in 2020. Zij gaf Hans Alders in februari 2009 de opdracht uit te zoeken of dat mogelijk is. Tegelijk moest Alders zorgen dat zijn uiteindelijke advies breed gedragen wordt. En dat is bepaald niet het geval, ook al blijft hij met 25.000 extra vluchten ruim onder de door het Rijk gesuggereerde uitbreiding. Vijf SRE-regiogemeenten (naast Son en Breugel zijn dat Eersel, Best, Oirschot en Veldhoven) vinden 5.000 extra vluchten het plafond. “Je kunt wel vaststellen dat er in de omgeving weinig draagvlak is”, is Gaillards nuchtere constatering. Wat Gaillard en zijn collega’s rest, is de weg naar Den Haag, om te bekijken of ze de minister kunnen overtuigen van hun standpunten. Daarover zijn zij momenteel in beraad. Gaillard benadrukt overigens dat hij niet tégen uitbreiding van Eindhoven Airport is. “Wij realiseren ons dat een luchthaven om de hoek zeker voordelen heeft. Maar we willen dat onze burgers er minimale hinder van ondervinden.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

L`Histoire se repète ...

of zo werkt dat aan Alderstafels.

Geplaatst door schiphol regio bewoner uit NULL

of is hier sprake van wel de lusten, niet de lasten, zoals groot Amsterdam ook gepresteerd heeft? vele NL paasariers op Schiphol komen van buiten de randstad, en juist zij hebben laatste jaren de weg gevonden naar kleine airports net over de grens, waar minder strenge milieu-regels gelden, of botweg subsidie uit regio-kas veleend wordt om banen te genereren; ga maar eens vragen bij mensen die net over de grens bij Weeze wonen, of de aan- en uitvliegroutes van nachtelijk gerbruik van Luik.. lekker "level playing field" hebben we in dit deel van Europa;

mijn persoonlijke toekonstvisie: het is voor de Nl zaak alleen maar goed dat er met de Single European Sky snel meer dwingende regelgeving uit Brussel opgelegd gaat worden, wat Den Haag ook vind of denkt te kunnen laten regelen door "old boys" als Alders en Vermeegen; de sector speelt voorlopig nog mee, omdat het moet, maar...
resultaat zal zijn dat er pro-actief een balans gezocht moet worden tussen veiligheid, duurzaamheid en economische ontwikkeling; dit moet al voor het jaar 2012, dus snelle dan iedereen denkt of beseft!;
dat zal naar mijn stellige overtuiging leiden tot het "ontpolderen" van zaken die ook helamaal niet aan tafeltjes met een handje vol deels zich zelf benoemde regiovertregenwoordigers besproken moeten worden; met mij voelen velen zich niet door leiden als u vertegenwoordigt, zo is het nu eenmaal, dat zult u moetn accepteren..
u hebt u kans gehad ben ik bang, en alle historische kennis van dhr Griese ea en burger-feulletons ten spijt zullen u niet helpen...

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

@SRB: Dat gaat bij u alweer van "Dikhout zaagt men planken".
1) Wat Amsterdam betreft, die spelen inderdaad in bepaald opzicht een dubbelrol, nu wil men Nomos weer leidend maken, -meet alleen piekbelasting. Eerst IKB, nu ook de geluidmetingen naar de sector, terwijl Luistervink door CDV Eversdijk en RIVM en TNO, als beste werd beoordeeld) al heeft het rijk en het kabinet de laatste stem. Linksom of rechtsom: Voor dat de Polderbaan er kwam was de situatie op de Buitenveldertbaan er een met apocalyptische toestanden. Nu en dan meer dan70.000 vluchtenover zeer dicht bebouwd gebied. De zalen met woedende burgers zaten vol Bekijkt u de CGS (nu Bas) kwartaal overzichten eens. Ik pik er een willekeurig uit: 1997 3e kwartaal Amstelveen 5948, Amsterdam 6607 klachten, met 7977 starts en 7915 landingen op die Buitenveldertbaan...
Totaal in 3 maanden tijd 15892 vliegtuig-bewegingen ! De siuatie werd onhoudbaar. Niettemin vonden de Bewonersplatforms (Koepel: Platform Leefmilieu Regio Schiphol, PLRS) van destijds, dat die 5e baan er niet moest komen, samenmetde 3 Milieupartijen, omdat we nauwelijks geloofden in de voorgestelde verbetering. (Milieuvriendelijker varianten mochten niet bekeken worden, Netelenbos loog dat het een aard had, en Hans Paar-Ven W maakte de inspraakronden tot rituele dansjes ) De Milieubaan kwam er, en we weten allen hoe dat uitpakte.. Waarom werden er geen innovatievere plannen uitgevoerd, met destijds een groot betalingsoverschot op de betalingsbalans? De hele vaak recreatieve kuststrook wordt treintjesgewijs overvlogen. Enal mag de woningdichtheid vlak voor Amsterdam iets geringer zijn, Castricum NO Uitgeest en Limmen zijn vooral snachts de pineut ! Terug naar het artikel boven: Ik schreef slechts: "Zo gaat dat aan Alderstafels " Net als hier rond Schiphol met die Alderstafel, ging dat rond Eindhoven kennelijk. Er waren daar 5 gemeenten tegen.
Of net over de grens bij Weeze veel minder strenge regels gelden vraag ik me echt af (mogelijk wel in Luik)

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

II) Ik ben het met u eens: Eurpees regelen die zaken, zijn we mogelijk ook eens af van die verdraaide Nachtvluchten! Maar dat burgers de oostelijke luchthavens vonden, komt door lagere ticketprijzen en minder hectische infrastructuur naar en op Schiphol. (B.v. Idioot hoge parkeertarieven, en een kopje koffie voor E 4.50)
Het lijkt er op dat u SRB het wel heel erg goed met ons voorheeft....(?) Al sneert u direct verder op weer: "niet aan tafeltjes met een handje vol deels zich zelf benoemde regiovertregenwoordigers besproken moeten worden; met mij voelen velen zich niet door leden als u vertegenwoordigd, zo is het nu eenmaal, dat zult u moeten accepteren..
u hebt u kans gehad ben ik bang, en alle historische kennis van dhr Griese ea en burger-feulletons ten spijt zullen u niet helpen...
Nee heer SRB: Zelf deed ik op de achterhand mee,las ALLE stukken, die we uitvoerig op de gemeenschappelijke vergaderngen bespraken, en hadden we PVRC Vz von der Meer aan tafel.... Overigens zonder 1 cent onkostenvergoeding. Op AANWIJZING van DE TWEEDE KAMER... ! ! Dit tot grote ergernis van o.a.de Heer-boef-Vermeegen, en andere kwaadwillenden ..als VVD er Hooijmaiers, die mooie boef, en zijn rechterhand W. Klein.
De Kamer wilde niet nog eens de figuur,dat Crosbewonersvertegenwoordiger de Zwanenburger van Ojik, in zijn eentje juni 2007,10 minuten voor het A.O. MER korte termijn fiatteerde, met versoepelingen van de grenswaarden o.a.op de B.baan ZONDER DAARTOE een mandaat te hebben.
Uiteindelijk was aan de Alderstafel zeker geen unanimiteit. 14 van de 26 Platforms verlieten moedig de Tafel onder leiding van von der Meer. Daarmee nog enige publiciteit halend. Die volgens u zo aardige en goedbedoelende roerganger C,had het voor elkaar en dronk achter de rug van de Bewoners , menig wijntje met dorpsarts van Ojik... die om 5 voor 12 alle handhavings-punten weg gaf , in ruil voor een max volume voor de komende 10 jaar....
Van Ojik kreeg zijn zin, met medewerking van een aantal meelopers zonder enige ruggegraad, benoemd door gemeenten,soms al meer dan 20 jaar hun leuke vergoedingen koesterend ... De Croscoördinator ook aan de Tafel, was het met von der Meer eens. Hij schreef: Dit VVA is geen stelsel, maar een stel afspraken, dat direct naar de tekentafel terug moet. Maar zijn riante vergoedingen wogen kennelijk toch zwaarder en hij maakte karakterloos een draai van 180 graden.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

III) Epiloog: ik ben nogal bang waarde heer SRB, dat u zich warmloopt de opvolger van de huidige baas van schiphol te worden? Polderen op zich is nog niet zo gek, maar dan wel met open vizier svp en nu niet ineens ACHTERAF de spelletjes van de overheid capittelen,suggererende dat u daar als machtig bedrijf daar helemaal niets aan had kunnen veranderen... Ik kan het me nauwelijks voorstellen.