Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Slagveld dreigt in de luchtvaartsector

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1375 
|
 De Morgen 
Slagveld dreigt in de luchtvaartsector

Zo’n 25 luchtvaartmaatschappijen hebben de voorbije zes maanden hun activiteiten gestaakt of zijn failliet gegaan. Gezien de almaar stijgende brandstofprijzen verwacht de International Air Transport Association (IATA) dat dit aantal de komende maanden nog zal toenemen. Bovendien heeft het Europees Parlement besloten dat luchtvaartmaatschappijen vanaf 2012 moeten meebetalen voor de CO2-uitstoot.

Het voorbije halfjaar heeft de IATA de banden verbroken met 25 luchtvaartmaatschappijen. Dat is het grootste aantal sinds het systeem bestaat, zegt woordvoerder Anthony Concil van de IATA.
De IATA vertegenwoordigt zo’n 240 luchtvaartmaatschappijen en 95 procent van het internationale luchtverkeer. Wanneer een passagier een vliegticket koopt, komt dit geld in eerste instantie bij IATA terecht, die het op haar beurt aan de betrokken luchtvaartmaatschappijen doorstort. Als er een faillissement dreigt, houdt de IATA het geld achter om de passagier te kunnen compenseren.

Het laatste halfjaar gebeurde dit bij 25 luchtvaartmaatschappijen, waaronder Cameroon Airlines, het Amerikaanse Frontier Airlines, Air Mauritanie en Silverjet, dat gespecialiseerd is in businessreizen in Groot-Brittannië.

Zelfs in de zes maanden na 9/11 vielen er niet zoveel slachtoffers in de luchtvaart, weet woordvoerder Concil. “Toen werden er slechts acht luchtvaartmaatschappijen door de IATA failliet verklaard, waaronder Swissair, Sabena en Ansett (Australië).”
Het einde is nog niet in zicht, volgens Concil. “De gestegen brandstofprijzen hebben een immense impact en we verwachten dat de lijst van 25 zeker zal uitbreiden.”

De kosten voor brandstof maken inmiddels zo’n 35 procent van de totale kosten uit, terwijl dat eerder slechts 13 procent was. De gestegen olieprijs impliceert meerkosten van ongeveer 1,6 miljard dollar voor de sector, zegt Concil. Dat betekent een verlies van 2,3 tot 6,1 miljard dollar voor de luchtvaartsector in 2008.

Mogelijk loopt het verlies de komende jaren nog verder op nu het Europese Parlement gisteren heeft besloten om luchtvaartmaatschappijen die in het Europese luchtruim opereren vanaf 2012 te laten betalen voor de uitstoot van CO2.

Vanaf 2012 krijgen de maatschappijen een bepaald aantal rechten voor de uitstoot van CO2 toegewezen. Maatschappijen die minder uitstoten, kunnen deze rechten verkopen aan bedrijven die te veel uitstoten.

Met het initiatief wil de Europese Unie de luchtvaartsector betrekken in de strijd tegen de klimaatverandering. De luchtvaart vertegenwoordigt momenteel niet meer dan 3 procent van de totale uitstoot, maar de uitstoot in de sector steeg sinds 1990 met 87 procent. Er wordt verwacht dat het aandeel van de luchtvaartsector in de CO2-uitstoot het komend decennium nog verder zal toenemen.
Vliegtuigmaatschappijen verzetten zich tegen het nieuwe systeem. Volgens Brussels Airlines zetten de hoge kerosineprijzen de maatschappijen er al toe aan om zoveel mogelijk te besparen. (Janine Meijer)


Reacties op dit bericht