Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schultz: isolatie rond Schiphol verkeerd aangepakt

 |
 Geplaatst door: Theo K 
 |
 Bekeken: 766 
|
 NRC 
Schultz: isolatie rond Schiphol verkeerd aangepakt Download het gehele artikel 'Schultz: isolatie rond Schiphol verkeerd aangepakt'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Haarlems Dagblad:

'Toezicht op luchtverkeersleiding schiet tekort'
DEN HAAG - De Algemene Rekenkamer heeft staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) hard op de vingers getikt. Het toezicht op luchtverkeerleiding Nederland (LVNL) schiet tekort, staat in een donderdag verschenen rapport van de Rekenkamer.


LVNL is verantwoordelijk voor het civiele luchtruim boven Nederland en alles wat daarbij komt kijken. Veiligheid, capaciteit en milieu spelen daarbij mee. Er werken ongeveer duizend mensen. Op het punt van de veiligheid schort het aan normen. Dat wringt in het bijzonder bij het ontwikkelen van verkeersleidingsprocedures, nodig bij de ingebruikneming van een nieuwe baan, schrijven de opstellers van het rapport. Overigens zijn er volgens hen geen aanwijzigingen dat de veiligheid door de wijze van taakuitvoering van LVNL in het geding is.

Schultz heeft wel al een normenvoorstel voorgelegd aan Eurocontrol, de Europese koepelorganisatie. De Rekenkamer raadt haar aan om te zorgen voor een wettelijke regeling en de behorende goedkeuring van de Tweede Kamer. Een andere zere plek is de gebrekkige expertise op het terrein van LVNL op het ministerie, terwijl die hard nodig is omdat de keuze tussen veiligheid, capaciteit en milieu geen gemakkkelijke is. De druk om dit zorgvuldig te doen zal alleen maar toenemen, aldus de Rekenkamer.

In het rapport is ook te lezen dat luchtverkeersleiders niet alle veiligheidsvoorvallen melden. De staatssecretaris is daardoor ook onvoldoende geïnformeerd. Dat komt doordat het ministerie de bescherming van melders van voorvallen nog niet afdoende heeft geregeld. Luchtverkeersleiders vrezen voor strafrechtelijke vervolging als ze zo meewerken.




donderdag 07 oktober 2004

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Ook uit het Haarlems Dagblad:

Onafhankelijke commissie voor Schiphol-onderzoek
DEN HAAG - Staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) schakelt een onafhankelijke commissie in om erop toe te zien dat het voorgenomen onderzoek naar het Schipholbeleid van de afgelopen jaren ,,zorgvuldig en objectief'' gebeurt.


De commissie krijgt maximaal vijf leden met een bestuurskundige achtergrond, schrijft Schultz in een brief aan de Tweede Kamer. Opmerkelijk is dat die leden geen binding mogen hebben met Schiphol of vooringenomen standpunten over het dossier. De voorzitter moet een goede communicator zijn met gevoel voor bestuurlijke en politieke verhoudingen, voegt Schultz eraan toe. Daarnaast trekt zij nog enkele internationale adviseurs op luchtvaartgebied aan.

Schiphol gaf de afgelopen jaren volop discussie. De ingebruikneming van de vijfde, zogenoemde Polderbaan in 2003 zorgde voor flink meer klachten van omwonenden over geluidsoverlast.

Het onderzoek, dat volgend jaar begint en in de loop van 2006 klaar moet zijn, richt zich op dit soort overlast maar ook op de lusten, aldus Schultz. De werkgelegenheidsgroei, de economische meerwaarde van Schiphol en aspecten als bereikbaarheid en vestigingsklimaat worden evenzeer meegenomen.



donderdag 07 oktober 2004




Wat mij zorgen baart is de nadruk op “onafhankelijk”. Deze “onafhankelijke commissie” gaat toetsen of de andere commissie die bezig is onderzoek te verrichten naar Schiphol wel onafhankelijk is…
De overlastslachtoffers moeten nu weer hoop koesteren: de conclusies komen in 2006, wellicht een jaartje uitloop, dus 2007; dan wordt dus bevestigd dat de bevolking een oor is aangenaaid en dan?