Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schipholplan luchtfietserij

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 685 
|
 Aalsmeerder courant (nagekomen) 
Schipholplan luchtfietserij

(17 oktober) vindplaats

SCHIPHOL – ‘Luchtfietserij’. Zo noemt Jan Griese, bestuurslid van de gezamenlijke bewonersplatforms, de milieuplannen van Schiphol die 20 procent groei van het luchtverkeer mogelijk moeten maken. 

De Schipholplannen behelzen onder meer piramides tegen vlieglawaai, toepassing van antigeluid, steiler en stiller aanvliegen en aanvoer van reizigers per trein vanaf diverse incheckpunten in Nederland. Er is al veel kritiek op gekomen.
,,Dit is een klap in het gezicht van de omwonenden,” zegt Griese. ,,Onbegrijpelijk dat een bedrijf van enige reputatie met zulke flauwekul komt.”
Het verbaast de platforms dat Schiphol de plannen niet heeft ingebracht in het overleg aan de Alderstafel afgelopen zomer. Daarbij is toen afgesproken dat Schiphol tijdelijk bij de Buitenveldertbaan meer lawaai mag maken en mag groeien tot 480 duizend vluchten in 2010.
,,Als Schiphol nu zegt door de nieuwe plannen de komende jaren met 20 procent te kunnen groeien, dan vragen wij ons af waarom die oprekking aan de Alderstafel nodig is geweest,” zegt Griese. Dit punt stellen de platforms bij het vervolgoverleg aan de Alderstafel aan de orde.
Volgens Griese is er nog een probleem met de afspraken die afgelopen zomer zijn gemaakt. ,,Het blijkt dat de gegevens waarvan is uitgegaan niet kloppen. Uitgegaan was van twee keer twintig minuten per dag vier banen tegelijk gebruiken, twee voor starten en twee voor landen. In de berekeningen is echter uitgegaan van vier uur per dag vier banen tegelijk gebruiken. Dat betekent dat de oprekking veel te ruim geworden is. In onze reactie voor de lopende inspraakprocedure gaan we hier nog uitgebreid op in.”
Het verbaast Griese verder dat de invoering van steile en stille naderingen ineens op korte termijn ingevoerd kunnen worden, terwijl de platforms voorheen te horen kregen dat daar vijf tot zes jaar voor nodig zou zijn. 


Reacties op dit bericht

Geplaatst door JanGriese uit Amstelveen

Dit Artikel stond ook in Amstelveens Weekblad, Uithoornse en Buitenveldertse courant.

Geplaatst door O. Bijvoet uit Castricum

ONRECHTVAARDIG, ONGELOOFWAARDIG EN ONWETTIG

Hier wordt duidelijk wat het gevolg is van een constructie - de Alderstafel - waarin deelnemers, zogenaamd namens omwonenden en sector in staat worden gesteld om binnen een besloten overleg - dat dus geen openbaarheid duldt en niet op vooroverleg is gebaseerd - rechtmatige belangen van omwonenden in te brengen als ruilmiddel bij het maken van onduidelijke 'afspraken' met de sector.

De taak van CROS, waar de Aldertafel een afgeleide van is, is om NA het tot stand komen van regelingen binnen regionaal overleg tot afspraken te komen die het mogelijk maken om die regels toe te passen zo goed als dat in wederzijds overleg mogelijk is. De CROS maakt de regels niet, maar moet helpen bij het toepassen daarvan. Daarop zijn ook de deelnemers geselecteerd en aangesteld.

Wanneer structuur en legitimatie van een officieel overleglichaam ondoorzichtig en oncontroleerbaar zijn en wanneer het overleglichaam daarbij ook al niet over middelen beschikt om de deelnemende partijen ten aanzien van gemaakte afspraken ter verantwoording te roepen,

dan is het duidelijk dat hier de grondslagen voor een rechtvaardige wetgeving worden ondermijnd,
en dat deelname aan het overleg zelf ongeloofwaardig en onwettig is.