Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schipholliaans

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 569 
|
 HP de Tijd (nagekomen) 
Schipholliaans

Foto: HH src="http://www.hpdetijd.nl/kring_images/kr_gerlach_tmb.jpg" width=98
align=left> src="http://www.hpdetijd.nl/cache/412a5baf3db7abd6df5b5c83773d0a7cpng0.png"
align=absMiddle border=0>
src="http://www.hpdetijd.nl/img/spacer.gif" width=1 border=0>
Het wordt zo langzamerhand tijd voor
een verklarend woordenboek Nederlands-Schipholliaans. Als Schiphol-topman
Gerlach Cerfontaine bijvoorbeeld zegt dat hij een zesde baan wil, dan bedoelt
hij zevende baan. De Oostbaan mag dan regelmatig in gebruik zijn, Cerfontaine
telt hem hardnekkig niet mee als bestaande landingsbaan. Dus stond vorige week
bij de presentatie van de Lange termijnvisie van Schiphol de ‘zesde’ baan weer
eens op het verlanglijstje. Of die er ook komt, is de vraag, omdat de aanleg
nogal duur is. Daarvoor zijn namelijk forse ‘desinvesteringen in vastgoed’
noodzakelijk. Dat is Schipholliaans voor sloop. Op de plek waar Schiphol de
zesde (lees: zevende) baan wil aanleggen, staan spiksplinternieuwe
kantoorpanden. Het slopen van hypermoderne gebouwen is lastig te verkopen aan
publiek en politiek, dus is de nieuwe baan tijdelijk onder aan het
verlanglijstje gezet. Boven aan dat lijstje staat inmiddels een nieuwe, tweede
passagiersterminal. Toen dit blad twee jaar geleden voorspelde dat er binnen
tien jaar een tweede terminal op Schiphol Noordwest zou komen, ontkende de
luchthaven verontwaardigd. Afgelopen februari bleef Cerfontaine er in zijn
Ruimtelijk Ontwikkelingsplan Schiphol 2015 nog vaag over. Zo’n terminal zou
‘mogelijk’ na 2015 gerealiseerd worden, meldde hij. In zijn net gepresenteerde
Lange termijnvisie staat ineens dat Schiphol Noordwest rond 2015 ‘gereed’ moet
zijn voor passagiers. Wil dat gebouw er dan inderdaad staan, dan moeten de
eerste palen dus zeer binnenkort de grond in, en niet ‘mogelijk’ na 2015. Op
dezelfde subtiele wijze vijzelt Cerfontaine het aantal verwachte vliegbewegingen
nog maar wat op. In februari ging het nog om een stijging tot 600.000, inmiddels
spreekt de luchthaven van 600.000 tot 650.000 vliegbewegingen per jaar. Dat is
Schipholliaans voor: minstens 650.000.
src="http://www.hpdetijd.nl/img/spacer.gif" width=1
border=0>


Reacties op dit bericht

Geplaatst door O. Bijvoet

Hoe het ook zij, dit is een artikel dat alle achterdocht tegen Schiphol rechtvaardigt.
Onlangs presenteerde ook een voorlichter van de gemeente Haarlemmermeer de parallelle Kaagbaan als een te verwachten realiteit. Als we uitgaan van eenzelfde aanvliegpatrron als bij de Polderbaan, voorspelt dat niet veel goeds voor Aalsmeer.
Naar verluidt heeft schiphol ook problemen met de realiteit van zijn beloften betreffende reductie van grondgeluid in Hoofddorp Noord.

Geplaatst door gerard

Nog zo een: als Schiphol stelt dat de milieuruimte die de Alderstafel ze toezegt om 480.000 te kunnen accomoderen 'voldoende robuust' is, dan is dat schipholliaans voor een aantal van 550.000 vluchten die ze met de ingezette verstilling in deze milieuruimte kunnen accomoderen.

Geplaatst door Boudy

Mooi toch die extra vliegbewegingen
dat is precies wat jullie zelf willen!
Dan gaat het lijken op dat van Atlanta
en Heathrow