Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Schiphol zwaar gedupeerd door milieuheffing’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 499 
|
 parool.nl Met commentaar vz PVRC 
‘Schiphol zwaar gedupeerd door milieuheffing’

De milieuheffing die in Europees verband bij luchtvaartmaatschappijen in rekening wordt gebracht, dreigt ernstige gevolgen te hebben voor Schiphol. De luchthaven zou op termijn 200 banen moeten schrappen en de KLM zou al dit jaar 150.000 passagiers minder te verwerken krijgen.

Dat meldt De Telegraaf vandaag op basis van cijfers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. De vliegtaks is afhankelijk van de vervuilingsgraad van het vliegtuig. Een maatschappij als de KLM is er voor zijn hele vloot jaarlijks 30 miljoen euro aan kwijt, schat het instituut. Dat bedrag wordt doorberekend aan de passagiers. In de Europese Unie wordt gesproken over geleidelijke verhoging van het bedrag.

Staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) betitelt de ontwikkeling als ernstig en vindt dat de milieuheffing, die nu in EU-verband wordt geheven, wereldwijd zou moeten worden opgelegd. Als dat niet kan, ligt schrappen van de maatregel voor de hand, omdat die oneerlijke concurrentie bevordert.

Commentaar PVRC op vliegtax

Het gebruik van het woord vliegtax is misplaatst (het is een CO2-handelssysteem). Het woord vliegtax wordt gebruikt om mee te liften op de het imago van vermaledijde tickettax, ook wel eens vliegtax genoemd.
Die schrapte Nederland na een jaar overigens weer. Inmiddels is die wel in een aantal EU-landen (ook Duitsland) ingevoerd, naast de CO2-handel uiteraard.
De CO2-handel (ETS) geldt voor alle vluchten van en naar de EU en dus ook voor bv. Chinese en Amerikaanse LV-mij’en. Hij is blijkbaar erg effectief want alle LV-mijén zijn boos. Ze kunnen nl. voor het eerst niet meer ontsnappen aan het meebetalen (een klein beetje) voor hun giga-maatschappelijke kosten. Belasting betalen ze nog steeds niet.
Atsma stelt zich dus vierkant op tegen de lijn van de Europese Commissie en de regeringsleiders. De KLM, die altijd voor de ETS was, mits in Europees verband is dus ook 180 graden gedraaid in zijn opstelling.
Erwin von der Meer vz PVRC

 


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Volkomen kleinzerig gedrag van de luchthaven Schiphol en de KLM.
Altijd klagen dat ze wel ergens hinder van ondervinden. Gelijk schermen met onslag van personeel (wellicht zijn dit dan ook nog eens tijdelijk ingehuurde krachten).
Geen belasting betalen op brandstof, terwijl de Nederlandse automobilist en de vervoerssector dat wel moeten. Voor de exorbinante overlast in de vorm van geluidshinder en vervuiling steekt men de kop in het zand. Onder tussen kan er van alles: terminals bijbouwen, landingsbanen aanleggen enzovoort.

Laat de luchtvaartsector maar lekker betalen!
Het is ze al veel en veel te lang te gemakkelijk gemaakt. Zeker door Den Haag.
Hoopt Astma ook op een baan bij de sector na zijn politieke periode?

Geplaatst door Jan Griese

Ik heb het nu helemaal gehad met die hele Luchtvaartsector. Inclusief zeker die arrogante LVNL! Met Vz PVRC zeer eens. Het krakkemikkige Aldersaccoord wordt ook door hen gesaboteerd. Geen glijlandingen, terwijl het 1/2 uur meer rust in de nacht ook dreigt ook op de helling te gaan .