Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol zint op rigoureuze verbouwing

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 908 
|
 nu.nl 
Schiphol zint op rigoureuze verbouwing

AMSTERDAM - Luchthavenbedrijf Schiphol moet uitbreiden en vernieuwen, wil de nationale luchthaven niet op achterstand komen.

Dat zei Schiphol-topman Jos Nijhuis donderdag op het jaarlijkse Schipholdiner, georganiseerd door de Amsterdamse Kamer van Koophandel.
Het bedrijf staat hierbij voor de keuze: om door te gaan zoals dat nu gaat, geleidelijk, of rigoureus. Uit de woorden van Nijhuis blijkt een voorkeur voor het laatste.

In dat geval zou ter hoogte van de B-pier eerst een volledig nieuwe terminal verrijzen, met aansluiting op het NS-station, en kan het pierenstelsel in zuidoostelijke richting worden uitgebreid.
‘‘Een fantastisch plan’‘, aldus Nijhuis. Door de uitbreiding van de pieren zou meer veelgevraagde piekcapaciteit ontstaan.

Tarieven
Nijhuis refereerde kort aan het ‘‘verschil van inzicht’’ dat speelt tussen de luchthaven en KLM over de tarieven voor 2011.
Nijhuis en KLM-topman Peter Hartman zouden afgesproken hebben het verschil van inzicht niet publiekelijk ‘uit te vechten’. Toch kon Hartman het niet laten in zijn speech uit de doeken te doen hoe belangrijk KLM voor Schiphol is.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ben Slot uit Castricum

Op deze manier gaat Nederland een derde infrastructuur fiasco tegemoet (naast HSL en Betuwelijn). Er zijn buiten Nederland (veel) plekken waar een luchtvaarthub logischer en meer economisch kan worden gebouwd. Ik was in de afgelopen tijd 6 maanden in Oman. Het vliegveld in Muscat wordt aangepakt zodat het (met Oman Air) ook als hub kan dienen. De lonen liggen daar vele malen lager en de Omani's hebben diepe zakken. Schiphol kan daar nooit tegen concurreren. En dat is nog maar een plek (er zijn vele andere met soortgelijke ambities) en we hebben het nog niet eens over point-to-point vliegen. Langzamerhand moet Nederland zo wijs zijn haar euros niet over de balk te smijten omdat de Nationale Trots wordt gekrenkt. Dit pleit (hub in Nederland) is in de toekomst niet te winnen, hoe prachtig, effectief en efficiënt je Schiphol op de oude plek ook inricht. Wat wel kan is Schiphol te integreren in een plan om het stijgen van de zeespiegel te weerstaan. De business case wordt dan een geheel andere (bescherming van ons land en haar inwoners, extra land voor wonen en recreatie etc). Het huidige plan van Nijhuis is naar mijn inzichten niet levensvatbaar te maken, inderdaad; het is een fantastisch plan, te 'fantastisch voor woorden'.