Schiphol ziet ‘Haarlembaan’ niet zitten

SCHIPHOL - De directie van Schiphol ziet weinig in een eventuele nieuwe start- en landingsbaan die op Haarlem en Vijfhuizen staat gericht. Dat zegt woordvoerster Kathelijne Vermeulen in reactie op een studie van het ministerie van verkeer en waterstaat naar een eventuele ‘Haarlembaan’ na 2020.
De luchthaven wil wel de mogelijkheid hebben om een tweede Kaagbaan aan te leggen, aldus Vermeulen. Daarmee kan volgens haar de capaciteit van het banenstelsel in de toekomst betrouwbaarder worden gemaakt.
Minister Eurlings (verkeer) onderzoekt diverse toekomstmodellen met een tweede Kaagbaan, maar deze week bleek dat hij ook een variant laat uitwerken met een baan die de Polderbaan kruist en op Haarlem en Vijfhuizen staat gericht.
Uit een eerste verkenning van het ministerie blijkt dat de ‘Haarlembaan’ evenals een tweede Kaagbaan ervoor kan zorgen dat er bij slecht weer minder vertragingen en annuleringen zijn. De baan scoort wat geluidshinder betreft slecht. Haarlem en Vijfhuizen moeten rekening houden met een forse toename van het vlieglawaai.
Geplaatst door Observer uit Nederland
De aap komt dus weer uit de mouw: Alweer de capaciteit...
Een 2e Kaagbaan zal veel ellende extra geven.