Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol zet te roze bril op

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 519 
|
 Telegraaf 
Schiphol zet te roze bril op

door ARNOLD BURLAGE (Telegraaf)

AMSTERDAM – De directie van Schiphol wil grondreserveringen voor een zesde baan. Toch is het steeds meer de vraag of die tweede Kaagbaan in 2025 nog nodig is. De langetermijnvisie, die gisteren werd gepresenteerd, gaat nog steeds uit van die noodzaak en 85 miljoen passagiers, bijna het dubbele van het huidige aantal. Voor vracht wordt gerekend op jaarlijks 3,5 miljoen ton, drie maal zoveel als op dit moment.

Voor dit aantal passagiers en naar schatting 650.000 vluchten wordt in noordwestelijke richting een uitbreiding gepland van terminals en platforms aan de andere zijde van de A4, die de luchthaven verdeelt in twee satellieten.
Veel zal worden bepaald door de toekomst van Air France KLM. Het luchtverkeer naar Parijs en Frankfurt kan in de Schiphol-visie binnenkort ook worden vervangen door de snelle spoorverbinding.
De gepresenteerde blik op de toekomst van Schiphol is wel erg optimistisch. De knooppuntfunctie van luchthavens als Schiphol gaat vrijwel gegarandeerd in kracht verliezen. Nieuwe generaties vliegtuigen worden gebouwd voor non-stop vluchten in plaats van via zogenaamde ’hubs’ met superjumbo’s als de Airbus A 380.

De rol van Schiphol met ruim 60% overstappende passagiers, die de luchthaven niet eens verlaten, zou daarmee wel eens drastisch kunnen veranderen. Nu behoort de luchthaven nog tot de top vier in Europa, maar het snelgroeiende Madrid dreigt die plek nog dit jaar over te nemen.
Een andere bedreiging zijn de verrijzende megaluchthavens in het Midden-Oosten.


Reacties op dit bericht