Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Schiphol zet rem op aantal vluchten’

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 1071 
|
 www.nu.nl 
‘Schiphol zet rem op aantal vluchten’

AMSTERDAM - Schiphol lijkt bereid de groei van het aantal vluchten te beperken om aan bezwaren van omwonenden tegemoet te komen. Dat meldt het Radio 1-programma De Ochtenden op basis van een vertrouwelijk conceptadvies.

De luchtvaartsector rekent op zeshonderdduizend vluchten in 2020, maar zou bereid zijn niet verder te gaan dan 510 duizend. 

Het advies komt uit de koker van de Tafel van Alders, die begin vorig jaar werd ingesteld en onder leiding staat van oud-minister van Vrom Hans Alders (PvdA).

De tafel is een overleg tussen Schiphol, de Luchtverkeersleiding Nederland, KLM, regionale bestuurders en een delegatie van bewonersvertegenwoordigers uit de gemeenten Haarlemmermeer, Amsterdam, Amstelveen en de provincie Noord-Holland.

Handhavingpunten

In het conceptadvies staat ook dat de zogenoemde handhavingpunten voor Schiphol komen te vervallen. Dat zijn 35 plekken om de luchthaven waarop de wettelijke geluidsgrenzen bewaakt worden. Die worden vervangen door een nieuw systeem.

Over deze passage lijken de meningsverschillen volgens De Ochtenden groot. Boze tongen beweren dat er aan koehandel wordt gedaan: het weghalen van de handhavingpunten in ruil voor een beperking van het aantal vluchten.

Maximum

De partijen werden het vorig jaar eens over een maximum aantal vluchten van 480 duizend in 2010. Doel van het huidige overleg is dat de partijen een akkoord bereiken over de groei van Schiphol tussen 2010 en 2020.

Het advies had eind maart op tafel moeten liggen, maar volgens De Ochtenden is het wantrouwen tussen de partijen van meet af aan groot geweest. Het zou nog maar de vraag zijn of de gewenste publicatiedatum in juni gehaald wordt.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door leo uit de kwakel

** Dus:

én méér vliegen én ook nog eens de "bescherming" opheffen !

Dat noem ik nog eens brutaal !

Geplaatst door Els uit Castricum

De uitslag zou moeten zijn: Schiphol ZET HET MES IN DE VEEL TE GROTE HOEVEELHEID VLUCHTEN. De uitslag zou moeten zijn: HET WELZIJN VAN ONZE BEVOLKING GAAT BOVEN ALLES!

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Schiphol begint te begrijpen dat de stijgende olieprijs de grootste bedreiging is voor de sector.

De eeuwige lust tot groei zal omgezet worden in angst voor krimp. Ik ben nu al benieuwd naar de panische bokkensprongen.

Geplaatst door Olav uit Castricum

IK WORD ZIEK VAN DIE TAFEL VAN ALDERS

En wat betekent het woord 'bewoners' in berichten over de Alderstafel?

Welke truc heeft iemand het recht gegeven daar namens U of mij in te stemmen met zaken waar wij het absoluut niet mee eens zijn?

'DE TOEKOMST VAN SCHIPHOL'

In vredes naam,
de toekomst van Schiphol
dat is niet waar het om gaat!
waar het om gaat is

hoe te voorkomen:
dat de luchtvaart
OOIT en ERGENS,
NU én in de TOEKOMST, en waar dan ook,
de kansen beschadigt die de wereld ons biedt
en mensen plezier in bestaan vergalt.

Dat hangt nooit en nimmer af van aantallen vliegtuigen
maar van hoe je met die vliegtuigen óm gaat

Niet de TOEKOMST heeft prioriteit maar de ACTUALITEIT
Als men nu al niet kan voorkomen
dat regelmatig
ergens, en bij tijd en wijle,
mensen worden beschadigd
wat praat je dan over AANTALLEN in de TOEKOMST
in plaats van BEHEER en HANDHAVEN, NU?

ACTUALITEIT VAN LUCHTVERKEERSLEIDING

We zijn het beheer van het luchtverkeer kwijt.
Die moeten we terug krijgen.
Het is het beheer dat grenzen stelt aan wat kan,
nu én in de toekomst,
en op één plek of vele,
Maar als we het nu niet kunnen,
wat praten we dan over 2010, laat staan 2020?

Wat ben ik toch dom!
Daarom, zeker, rekent men mij
tot die tafel van Alders

Geplaatst door AN uit Amsterdam

Leo,

even afgezien van jouw gemelde win-win voor Schiphol, onder andere nog het volgende:

Citaat uit het conceptadvies:

"Partijen gaan ervan uit dat het Rijk in het kader van een selectieve ontwikkeling van
Schiphol faciliteiten creëert op regionale luchthavens voor leisure verkeer. Hierbij
wordt in de eerste plaats gedacht aan de luchthaven Lelystad en verder aan
Eindhoven."

Gaan de "bewonersdelegaties" aan de tafel dit NIMBY gedrag even persoonlijk verkondigen aan bewoners in Lelystad en Eindhoven ?

En Schiphol maar lachen: het krijgt nu ook nog eens een fors mandaat in de schoot geworpen om zo snel mogelijk de baan in Lelystad te verlengen.